Hej alla!

Jag börjar fundera på att damma av mina planer på att bygga mig en "hängmatteställning" till sommaren, av lamellimmad furu. Men jag hittar ingen lokal virkesförsäljare som kan sälja mig något virke som verkar lämpligt, 15x95 kan jag köpa men jag tror det blir svårt att böja så pass tjocka plankor...

På webben kan man hitta dimensionstabeller som bland annat nämner 9x70 och 9x95 men det verkar dom inte kunnat sälja här lokalt (Luleå)...

Jag kunde ju köpa en som 21x95 och klyva på bandsågen och sen hyvla ned i rikt- o planhyveln men det hade ju varit enkelt och köpa färdiga plankor :-)

Någon som vet av erfarenhet att det kan bli svårt att hitta spädare än 15/17 mm?

/Rikard

PS Ett annat alternativ hade ju varit att alternera typ 9x30 och 9x60 och förskjuta skarven i längsled men det verkar jag inte heller hitta på hyllorna... Eller köra med björkplywood som jag kapar i remsor men då har jag redan nu byggt trädgårdsmöbler i furu och det hade varit trevligt o ha allt matchande...

Förstår inte riktigt problemet med att hyvla till det om du har en rikt- och planhyvel.

B
du får speciall beställa

Mr Handyman skrev:
Förstår inte riktigt problemet med att hyvla till det om du har en rikt- och planhyvel.
Dels så tänkte jag spara tid, går åt ganska många löpmeter och det tar en bra stund att hyvla ned det - och det lär ju bli en del spill också :-)
/Rikard

byggare henke skrev:
du får speciall beställa
Hmmm, det kanske går det ja... Ska kolla med någon lokal "brädgård"!
/Rikard

Märkligt att du inte kan hitta tunnare varianter där du bor... Jag har vid något tillfälle köpt enstaka 8x95 planhyvlad furu på K-Rauta (http://k-rauta.se/bygg_2635.htm) och de har i min mening ett ganska ordinärt sortiment. Men nästan 40 kr metern kan svida lite om det är mycket virke du behöver (av ren nyfikenhet, hur många meter behövs?). Köper du tjockare råplan och klyver/hyvlar själv kommer du mycket billigare undan. Skulle gissa på att du landar i trakterna av 5 spänn per meter istället. Men sen är det förstås också en fråga hur man värderar sin tid, och inte minst vad man tycker är kul...

Nej, det verkar rätt "kört"... har nu ringt alla som säljer virke i Luleå inkl. K-Rauta (eller Lakkapää som dom kallar sig här, inte samma kedja som söderut) men 15 mm är den klenaste dom har...

Jag kanske skulle prova och köpa lite 15x95 och prova att böja/lamelllimma dom... Man kanske kunde blötlägg dom i hett vatten en timme innan som jag fått förslaget om. Frågan är bara vilket lim man satsar på då...

/Rikard

Jag har varit med och gjort lite böjda prylar och vi använde 4 mm plywood.

Sedan så kan man såga remsor ur 45x70 om man har en bra såg, inte helt nödvändigt att hyvla.

Protte

B
poly lim tror jag du ska ta

Om du har en hyfsad bandsåg och en planhyvel så kan virke till det där bygget inte ta mycket tid alls. Jag skulle koncentrera mig på att få tag i virke som inte innehåller så mycket kvist. Vidare skulle jag göra remsorna ganska tunna, kanske ca 5 mm. Om du tar ut tre remsor av en entumsbräda eller 6 st av en tvåtums och hyvlar så att du får bort sågmärkena så är du nog ganska rätt ute. Limma med ett riktigt vattenfast lim, eftersom det är ett utomhusprojekt. Jag skulle välja ett Urea-formaldehydlim, tex Polymite. Det klarar en svensk blötsommar utan att lösas upp. De "vattenfasta" kvaliteterna av PVA-limmerna är inte så vattenfasta som man kan tro. Om då får balkarna till knappt 10x10 cm i tvärsnitt så blir det nog rätt. Det som tar tid kommer troligen att bli att konstruera en jigg att limma balken i.

Ibland har jag fått problem när jag försökt hyvla riktigt tunna träremsor. Dom var kanske visserligen tunnare än vad som är aktuellt i det här fallet. Det verkar som att hyvelstålet liksom kan lyfta upp arbetsstycket om det inte har tillräcklig tjocklek och spänst. Det beror garanterat på hur nära stödrullarna sitter kuttern, vilket träslag man kör igenom, hur vassa stålen är, mm. Det som brukar kunna hända är iaf att kuttern sparkar tillbaka arbetsstycket lite eller att det bokstavligen blir tändstickor av alltihop. Men det är svårt att säga på förhand och 5mm borde nog gå bra. Så det är bara att prova tycker jag.

Och naturligtvis på hur mycket material man tar i varje pass. I det här fallet kan det inte vara mer än en halv millimeter om man har en hyfsat väl inställd bandsåg.

Det skall definitivt inte vara något problem att hyvla under 5mm.

Jag har en luna/ejca rikt/plan med den så har jag vid flera tillfällen hyvlat 5 cm breda remsor ca120cm långa ner till 1,4 mm visserligen blir ändarna på bitarna dåliga och det är i MDF som när det är så tunt blir riktigt sladdrigt så i fura är det inga problem alls.

Skulle som mattiasp skriver köpa regelvirke 45*95-120 (byggvirke har bra fuktkvot i det här fallet) och klyva själv 3ggr och planhyvla så dom blir runt 10mm tjocka för radien som själva hängmatteställningen har är ganska stor så det blir inga problem att böja.

Personligen skulle jag använda mig av epoxy för det tar ganska lång tid att limma att sådant sjok av plank till en enhet. Många tvingar blir det !
Men tänk på att om du använder dig av epoxy får man inte ta i så man kräks när man spänner tvingarna.
För epoxy behöver en fog av lim inte som med vitlim att man pressar ur allt lim i fogen.

Mvh Pär H

Mvh Pär H

Hur har du tänkt att
bygga den.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.