Dr_Jerkyll skrev:
Intressant läsning. Men går det verkligen inte att räta upp en konvex yta med genomgående hyveltag? Tror jag gjorde det senast igår kväll. Med en fint ställd hyvel så upplever jag att man kan påverka tjockleken på hyvelspånen en hel del, och då göra dem tjockare mitt över ytan. Man vill ju gärna ha hela tag över ytan.
Tja, varför inte göra detta änu mer komplext? Bengts inlägg gäller för en konvex kant (eller som mitt inlägg innan dess, för ett shoulderplane). Med kant definierad så att hyvelns stål går utanför båda sidor, och med shoulderplane definierat så att hyvelns stål går längs hela sulans yta. Det vill säga båda alternativen blir likvärdiga på så sätt att man skär bort sin egen referens för varje tag. Om ytan är perfekt konvex, och du tar perfekta genomgående hyveltag kommer du att i varje given punkt avverka exakt lika mycket material i exakt samma vinkel. Du får bara mindre material kvar, konvexiteten består.

Om det inte är en kant, utan en yta, kommer du med en hyvel att skapa spår i ytan vilka får din referens att bete sig annorlunda.

--- Mats ---

Dr_Jerkyll skrev:
Intressant läsning. Men går det verkligen inte att räta upp en konvex yta med genomgående hyveltag? Tror jag gjorde det senast igår kväll. Med en fint ställd hyvel så upplever jag att man kan påverka tjockleken på hyvelspånen en hel del, och då göra dem tjockare mitt över ytan. Man vill ju gärna ha hela tag över ytan.
Jo så är det ju. Med rätt teknik och mycket känsla kan man påverka spåntjockleken tillräckligt för att ta bort liten konvexitet. Därav min "gräva grop" metafor tidigare. Min poäng i detaljdiskussionen är att hyvelns konstruktion inte klarar att räta upp en konvex kant. Är konvexiteten större finns bättre metoder som att först ta material i mitten så att man får en konkav kant. Den blir då lätt att räta upp.
/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.