Mellan 3:e och 4:e fotot skriver han:
"...calculated that they needed a 4 1/2 degree bevel on each side for the curve. This was completed on the tablesaw...."
Så det är här han sågar tll vinkeln. Någon spånt gör han inte vad jag kan förstå.

Det är möjligt att du skulle kunna böja till råspont till din radie men det blir väldigt mycket att spackla i spåren sedan. Dessutom är ju syftet med denna att skapa en tät plan yta så konstruktionen kommer ju att sträva efter att plana ut sig när du spänner ihop planken. Nej det blir nog inte bra.

Jag tror mer på att såga till vinklarna eller kanske ännu bättre att fräsa enligt Prins Valium om du hittar en fräs med lämplig vinkel.

Jag kan tänka mig att sammanfogningen sedan kan underlättas betydligt med kex eller dominobrickor i skarvarna för att förhindra att det glider. (Förutsätter ju tillgång till lämplig maskin förstås.)

Jag hade nog satsat på att såga/fräsa kanterna i rätt vinkel och sedan satt något för att styra det hela när jag limmar. Jag hade sågat och satt Dominobrickor eftersom jag har bordssåg och Dominofräs men hade jag haft bordsfräs i körbart skick så hade jag nog övervägt fräsning istället för att såga.

findus: Jo. En kexmaskin kan jag nog fixa. Har behövt en ett tag ändå. Men jag kommer nog ändå att försöka komma runt det. Skulle det helt enkelt inte funka med plugg också? Känner dock att jag inte riktigt hänger med när det gäller din konstruktion.. sorry!

Men jag tror ni kan ha rätt gällade fräsen. Det hade nog varit enklare att fräsa ut vinkeln och som jag fattar det finns det ställbara fasfräsar så jag kan få 4 grader. MEN - dessa når ju inte ner till 45mm. De är ju kortare än så, och då är det ju ingen mening. Eller hittar jag bara inte rätt frässtål?

Tackar även jac för att du hittade det jag missade. Men då är det ju i alla fall en som lyckats såga vinklarna.
Dessutom är det ju nästan exakt samma vinkel som jag ska såga.

Det lutar nog att det blir en lugn och fin sågning, sen måste jag ha in nåt som gör att det inte glider när jag spänner åt det. Antingen via nån slags konstruktion eller med spännband. Om jag inte tänker helt fel så borde ju pluggar hindra att det glider lika bra som kex? Men det finns ju ett annat sätt med; man skulle ju kunna limma ihop två av delarna utan plugg eller kex och istället bara dra dit några skruvar. Säg 4 skruvar per regel. Sen limmar man på nästa regel och drar i skruvarna. På så sätt kommer man ju undan både plugg och behovet att spänna fast dem. Dock är jag inte förtjust i idén eftersom det inte känns som en gedigen lösning. Men jag vet inte, det kanske hade gjort det stabilt...?

Motståndet i tappar gör att det kan bli väldigt stressigt att få ihop det när du limmar. Kom ihåg att det är vi vinkel så du kan inte knacka ihop hela på något vettigt sätt. Du kan förstås bestämma dig för att det är en halv mm tollerans och använda en större borr. Limma bara ytorna. Inte i tapp/kex-hålen så går det lättare. Kan mejla en pdf-skiss om du förser mig med en mejladdress.

VH/Findus

Ja. Det har du helt rätt i, men en halv mm större kanske inte är hela världen. Och gör jag som du säger, att jag inte limmar kex/pluggar så borde det gå lättare.

Men självklart, du får jättegärna maila en skiss om du vill! svensson.fredrik@hotmail.com är adressen.
Tack för engagemanget!

Aha! Nu fattar jag. Det såg ju jäkligt fint ut! Nåt sånt kommer det att bli.
Tusen tack för hjälpen!

Varsågod

Findus

Jag tycker inte att du skall använda dig av någon form av styrning kex ,pluggar,domino,not etc
för precis som findus skrev det blir extremt svårt att dra i hopp fogen. Med tejp behöver du ingen styrning och den extra styrka stabilitet någon form av styrning med för behövs inte i dit fall

Utan gör som Bengtns länk använd tejp och inte maskerings tejp utan helst packtejp för den är stummare
Jag lovar dig att det inte kommer att glida. Ju mer du tejpar ju stummare blir det. Den mängd tejp som används i länken är bra förutom att jag personligen inte hade tejpat längs med fibrerna utan all tejpning tvärs fibrerna. Och dom blåa banden behöver definitivt inte spännas hårt verkligen inte. Trycket i limfogen blir oerhört bra på detta vis.
Har personligen gjort på detta vis många gånger speciellt när man limmar små gerade lådor.

Mvh Pär H

Tusen tack för svaret Pär!
Jag har med funderat en del på vilket som egentligen blir enklast.
Skulle jag haft styrning skulle det blivit pluggar, men att få hålen på exakt samma ställe så att det inte blir någon förskjutning är ett problem. Dessutom så är det som ni säger att det blir svårt att dra ihop fogen.
Kommer att börja nu nästa vecka nån gång, och då ska jag pröva med att tejpa och spänna ihop reglarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.