Tänkte göra ett stort köksbord. 100x300 cm. Virket blir vanligt regelvirke från ByggMax

Måste man vändlimma och störta om bordet alltid kommer vara inomhus, eller räcker det att man lägger årsringarna "varannan" upp och ned?

När man håller på med detta och ska limma så blir man lite sur på fasningen av kanterna på regelvirket. Man vill ju ha skarpa hörn.

Hur gör man över med överskottslim när man drar fast med knektarna? Sist jag gjorde en stor skiva så droppade det ju lite lim och när man skulle skrapa bort limmet så drog man ju även med trä. Då gjordet det ej så mycket, men nu vill jag ju får bordsskivan helt slät.

:D

Erber
 
erber skrev:
Tänkte göra ett stort köksbord. 100x300 cm. Virket blir vanligt regelvirke från ByggMax

Måste man vändlimma och störta om bordet alltid kommer vara inomhus, eller räcker det att man lägger årsringarna "varannan" upp och ned?

När man håller på med detta och ska limma så blir man lite sur på fasningen av kanterna på regelvirket. Man vill ju ha skarpa hörn.

Hur gör man över med överskottslim när man drar fast med knektarna? Sist jag gjorde en stor skiva så droppade det ju lite lim och när man skulle skrapa bort limmet så drog man ju även med trä. Då gjordet det ej så mycket, men nu vill jag ju får bordsskivan helt slät.

:D

Erber
Om du köper byggvirke som inte är lika torrt som bordet kommer att vara efter ett par år, kommer trät att slå sig. Om du lägger varannan stav upp och ner kommer varannan stav att slå sig åt olika håll. Om du limmar ihop dem med en sarg under för att de skall slå sig mindre får du en enorm bredd och måste fästa dem mot sargen på ett sådant sätt att de är rörliga i sidled. Det blir svårt att göra det så hårt att de inte slår sig i höjdled och ändå så rörligt att det inte slår sig i sidled. Så nummer ett är att se till att virket torkat.

Överskottslim när du spänner med knektarna tar du lättast på vitlim med en sickel efter att det blivit segt. Du kommer ändå att behöva slipa efter limningen så det lilla den skrapar skall vara mer en fördel än en nackdel. Med titebond kan du ta det likadant, men kan lättare ta det med en blöt trasa direkt efter limningen.

Om du hittar regelvirke som är så plant efter att det torkat att det på tre meters längd inte blivit så ojämnt att du måste hyvla sidorna innan du limmar har du mycket tur, så fasningen borde inte bli ett problem.

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.