Någon som har en tanke? Jag har klämt på en del gamla möbler men aldrig tänkt på hur avfasade kanterna varit (eller hur de var innan de blev slitna). Vid tidigare stil-projekt har tanken slagit mig men sen har jag bara gått på känsla. Med gamla möbler menar jag handgjorda möbler innan de började tillverkas på fabrik.

Vad tror ni om en 90-graders vinkel? Enbart brutna? Eller en rejäl fas på 3 mm? Eller kanske inte brutna över huvud taget?

Någon med en tanke? Det kanske är en dum fråga iofs, graden av avfasning varierar nog, man behöver kanske vara lite mer specifik... Om man nu säger stockholmsarbeten kring sekelskiftet 1800, ingen som har en känsla för det? ;)

En sak är säger, avfasade ska de vara det är nästan så man skär sig på de sylvassa handhyvlade hörnen.

Dr_Jerkyll skrev:
Någon med en tanke? Det kanske är en dum fråga iofs, graden av avfasning varierar nog, man behöver kanske vara lite mer specifik... Om man nu säger stockholmsarbeten kring sekelskiftet 1800, ingen som har en känsla för det? ;)

En sak är säger, avfasade ska de vara det är nästan så man skär sig på de sylvassa handhyvlade hörnen.
Det är väl mycket en fråga om olika stilar. Jag tycker att många gamla möbler har mer sylvassa hörn än moderna möbler. Kanterna in till baksidan är oftast raka. Det finns ofta olika typer av rundade profiler, men där dessa profiler är hopfogade med möbeln finns det ofta ett eller två skarpa hörn/avsatser (till exempel över och under en profil). Dörrarna är ofta infällda och med raka hörn på åde dörr och karm.

--- Mats ---

Tänkte att jag skulle svara på min egen fråga, om nu någon annan än jag och Mats mot förmodan skulle vara intresserad. ;) Diskuterade ämnet med Lars Sjöberg idag, skarpa kanter utan någon avfasning är svaret. Många (alla?) stilmöbler är avfasade eller rundade vilket är greppvänligare och kanske mer likt den slitna kopian. Tror att jag väljer en mycket svagt avfasad kant.

Lite o,f hur träffade du Lars vill veta mera om vad ni diskuterade han är hyfsat kunnig i sitt område.

Om inte annat så fäster viss ytbehandling bättre på svagt fasad/rundad kant än skarp.

Pär H

Ps vad är det för spännande du tillverkar.

Vi har gemensamma vänner. En hel del diskussioner (eller mest lyssnande kan man nog säga :) ) blev det men ffa husprat och visit på regnaholm. Gällande stilmöbler så var det kul att få höra på hans resonemang kring kopia, original, pastish etc. Han sätter lika stort värde vid en riktigt gjord stilmöbel, och det var det som var drivkraften bakom Ikea-satsningen, träakademin i Kramfors.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.