2 429 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Stort utebord - kan jag....
Så fort altanen blir klar så är jag riktig sugen på att bygga ett ordentligt jäkla mastodontbord i 45x170 virke till bordsbrädor. Designen är liknande ett picknickbord.
Det jag funderar på är att borra 27mm hål i bordsbrädorna och ner i reglarna för att sedan sammanfoga hela kalaset med 27mm rundstav och lim. Kommer detta innebär att jag kommer knäcka hela konstruktionen när träet börjar röra på sig? Det vore en otroligt grym detalj att kunna göra så, är det möjligt, vad säger expertisen?
Det jag funderar på är att borra 27mm hål i bordsbrädorna och ner i reglarna för att sedan sammanfoga hela kalaset med 27mm rundstav och lim. Kommer detta innebär att jag kommer knäcka hela konstruktionen när träet börjar röra på sig? Det vore en otroligt grym detalj att kunna göra så, är det möjligt, vad säger expertisen?
Förstår inte riktigt hur du menar, om du lägger dina 45 x 170 med en liten spalt och rundstavarna bara i mitten av dem så borde det gå bra? Jag har dock bara teoretiskt kunskap här så...
Problemet är väl att hitta 45 x 170 som inte ser ut som propellrar...
Problemet är väl att hitta 45 x 170 som inte ser ut som propellrar...
Generellt är gränsen för när du skall oroa dig på bredden runt 100mm, så den är du förbi. En variant är att sätta rundstavarna inte i ändarna, utan 40 mm ut från respektive mitt (45 mm slår sig inte mycket i höjdled). Dock, gör du detta i fuktigt virke kommer du med stor säkerhet att se det dela sig under vintern. Gör du det i torrt virke har det en chans.RickyBruch skrev:Så fort altanen blir klar så är jag riktig sugen på att bygga ett ordentligt jäkla mastodontbord i 45x170 virke till bordsbrädor. Designen är liknande ett picknickbord.
--- Mats ---
Det har du ju faktiskt helt rätt i, ibland går inte hissen ända upp. Är ju bara att borra ur 1 cm och kapa bitar på rundstaven, innan jag trycker ner rundstaven så försänker jag en skruv i hålet. Sparar mig säkerligen en hel del möda.bigsnucke skrev:
Nu känner jag mig verkligen efter.....
Klicka här för att svara