Hej
Är det någon som kört ändträ limfog i en ritk/plan hyvel någon gång? går det eller är det att våldföra sig mot hyvelstålen?

Det går att göra men du kommer att spjälka ur kanten ordentligt. Använd en vass handhyvel i stället.
/B

... men jag tog handöverfräsen och fräste kanten.
Däremot var jag tvungen "backa" över första kanten.
Annars flisa det sej.
Kanske är amatörmässigt, in't vet jag?

Det finns en lång diskussion på The Wood Whisperer om riskerna med att köra ändträ (skärbrädor) genom planhyveln, slutsatsen där är att man gör det med livet som insats...

Jag har aldrig vågat prova, och skulle starkt rekommendera att du hittar en annan lösning, t.ex. planfräsning mha ram/släde, eller handhyvling som sagt.

/fth

det var lite det jag tänkte, det känns på något sätt inte rätt, nu har ni bekräftat det dessutom
Tack!
Får prova en släde till fräsen i stället.

Sorry, läste lite dåligt, det var ju "bara" änträt på en skiva som skulle hyvlas, inte en skiva med bara ändträ som jag tolkade det...

Även detta, att köra ändträ genom rikthyveln, är dock sannolikt en mycket dålig idé, risken för kast är uppenbar. Fräs kanten rak mha en bräda, eller handhyvla.

/fth

nej, du förstod rätt, det är en hel skiva med ändträ, Typ "skärbräda"

OK, läs då följande:

Wood Whisperer

där beskrivs riskerna med detta i detalj :O

/fth

Hej Thomas!
Som gammal "trägnagare" så kan jag inte låta bli att blanda mig i ......
Ändträ hyvlas normalt aldrig, finishen blir för dålig och det ovassar något grymt. Ska man göra ett skärbräde med ändträ som jag misstänker att Du är ute efter, så finsågar man klossarna med en riktigt vass klinga som ger hög finish. Så kan Du efter hoplimmning enkelt putsa ut ytan....
Lycka till/ CuLa

Är det fusk att knata iväg till en inredningssnickare och köra igenom skärbrädan i deras bredbandputs? Precisionen på en 1/100 mm är svår att slå med handhyvel.

fn76 skrev:
Precisionen på en 1/100 mm är svår att slå med handhyvel.
Det är en spåna med en fininställd putshyvel. Ingen konst alls!
/B

oops det var tur jag läste denna tråd. Det verkar som om det missas en del big NoNos i bruksanvisningen som jag nyss läste från bosch...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.