Hej på er alla

Jag tänkte köpa på mig lite prylar i hopp om att hitta en ny hobby.

Vad man behöver beror ju på vad man tänker göra, i början vill jag göra en lite enklare saker för att sedan avancera, jag vill älska ju så klart prylar o vill ha verktyg av god kvalite så en mojeng för de o en mackapär för något annant måste man ju ha trots att man kunde haft en för båda jobben. ni fattar nog....

Tänkte börja med att göra en pall för att sen avancera till en gungstol och sedan kanske ett runt skåp att förvara spriten i och i framtiden köksluckor och fönster.

I framtiden ska de finnas en rikt o planhyvel, justersåg, fräs mmm men just nu e platsen lite begränsad så de får bli mindre saker.

Idag har jag en del enklare verktyg typ skruvdragare, borrmaskiner, kap o geringssåg ( dewalt DWS7085), klyver gör jag med dewalt 27105, Har lite stämjärn från bacho samt en överhandsfräs och en pytteliten elektrisk hyvel som jag itne får till att funka ordentligt...

De jag tror jag behöver är filar o rasp, hyvlar, stämjärn, slipklossar. men vilka märken? veritas? finns ju en hel uppsjö av hyvlar vad ska man börja med.

Vad är skillnaden mellan rundbottnad och konkav spånhyvel?

handlar gärna från tyskland och england då jag tror att man får mer för pengarna. hade tänkt lägga 10-15tusen nu i början.

Mvh

Mattias
 
M.Kristensen skrev:
Hej på er alla

Jag tänkte köpa på mig lite prylar i hopp om att hitta en ny hobby.

Vad man behöver beror ju på vad man tänker göra, i början vill jag göra en lite enklare saker för att sedan avancera, jag vill älska ju så klart prylar o vill ha verktyg av god kvalite så en mojeng för de o en mackapär för något annant måste man ju ha trots att man kunde haft en för båda jobben. ni fattar nog....

Tänkte börja med att göra en pall för att sen avancera till en gungstol och sedan kanske ett runt skåp att förvara spriten i och i framtiden köksluckor och fönster.

I framtiden ska de finnas en rikt o planhyvel, justersåg, fräs mmm men just nu e platsen lite begränsad så de får bli mindre saker.

Idag har jag en del enklare verktyg typ skruvdragare, borrmaskiner, kap o geringssåg ( dewalt DWS7085), klyver gör jag med dewalt 27105, Har lite stämjärn från bacho samt en överhandsfräs och en pytteliten elektrisk hyvel som jag itne får till att funka ordentligt...

De jag tror jag behöver är filar o rasp, hyvlar, stämjärn, slipklossar. men vilka märken? veritas? finns ju en hel uppsjö av hyvlar vad ska man börja med.

Vad är skillnaden mellan rundbottnad och konkav spånhyvel?

handlar gärna från tyskland och england då jag tror att man får mer för pengarna. hade tänkt lägga 10-15tusen nu i början.

Mvh

Mattias
Ditt "avancemang" som du beskriver det är knappast ett avancemang längs en rak linje, utan snarare två separata linjer. Pall till gungstol är ett avancemang. Med i sista fallet böjda former och till en del i hyffsat stora träbitar. Det är en linje som bäst understöds med bandsåg, beroende på hur du tänkt dig utseende eventuellt svarv, och mycket formande, som du nämner själv filar, hyvlar, stämjärn, men kanske också olika typer av handskrap/handskärande verktyg. Hyvel kommer att bli viktigt, antingen det är rikt/plan eller handhyvel, men utan rikt/plan blir det mycket hyvlande.

Köksluckor och fönster är också ett avancemang, men längs en annan linje. Raka träbitar, eventuellt skivmaterial. Inga böjda former förutom "pynt", bandsåg behövs inte, svarv behövs inte, formandet görs i huvudsak med en fräs, och till köksluckor är det en bordsfräs som gäller. till skivmaterialet en bordssåg. Handhyvlarna kan komma till användning igen, Stämjärn och hyvel återkommer i detta fallet, men som ett litet inslag för att putsa och rätta, inte lika mycket som forma. Här kan du klara dig utan rikt/plan hyvel, men då skall det vara mycket skivmaterial, och när du når till fönstren är rikt/plan en nödvändighet, eller rejält handhyvlande. Fönstrena kommer bli svåra utan något väldigt stort verktyg för sammanfogning (mycket kraftig fräs, eller en bandsåg, eller långhålsborr).

I båda fallen hittar vi slipa och putsa och ytbehandla.

Så du späner över två uppsättningar av verktyg, skall du göra det på ett ekonomiskt sätt så blir det enormt mycket handarbete, men det gör nog hobbyn tung och långsam. Redan investering i vad som är gemensamt för båda kommer att pressa din budget om du inte vill göra allt för hand.

Mitt förslag är att om du vet du skall ta dig till fönster, börja med att fundera på vad du är beredd att investera för det, eller hur beredd du är att göra mycket för hand. Med det löst blir köksluckor ingen konst.

Annars sikta tills vidare på det andra spåret. Det går att lösa utan bandsåg, men fundera på om inte bandsåg borde ingå i investeringen, och därefter om ie rikt/plan borde ingå. Med det känt är resten av investeringen inte så svår att lösa.

--- Mats ---
 
  • Gilla
Riros
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar Mats.

Bandsåg och svarv ska inhandlas så fort de finns plats, fönster och luckor ligger långt fram i tiden.

vilka handverktyg ska man ha? finns ju jätte många olika hyvlar tex.

http://www.fine-tools.com/G307925.htm "B" modellen
http://www.fine-tools.com/G307900.htm
http://www.fine-tools.com/G307904.htm
VERITAS Smoothing Plane no. 4 1/2
Veritas nr. 5-1/4W Bench Plane
Stämjärn, vilken typ o märke?

vilket brynje? ska man köra för hand lr med maskin typ tormek?
 
Jag har skrivit om hyvlar och brynen i ganska många trådar i verktygsforumet. T ex denna. Gå in på min profil och sök på trådar jag skrivit hittar du en hel inlägg från många kloka medlemmar på forumet.
/B
 
M.Kristensen skrev:
Tack för ett utförligt svar Mats.

Bandsåg och svarv ska inhandlas så fort de finns plats, fönster och luckor ligger långt fram i tiden.

vilka handverktyg ska man ha? finns ju jätte många olika hyvlar tex.

[länk] "B" modellen
[länk]
[länk]
VERITAS Smoothing Plane no. 4 1/2
Veritas nr. 5-1/4W Bench Plane
Stämjärn, vilken typ o märke?

vilket brynje? ska man köra för hand lr med maskin typ tormek?
Det är som Bengt säger, det finns redan massor skrivet om detta. Men för att ta det här:

Spokeshaves som du länkar till är ett av de verktyg som används för att forma. Jag har inga sådana, och tror inte det finns mycket om dem i forumet heller. Kanske Bengt har sådana?

Du länkar till Veritas block plane, och ett block plane är en nödvändighet. Själv gillar jag Veritas, och den du länkar till är en möjlighet. Det finns fler block planes from Veritas. Tror att vad du än köper skall du ha ett par extra stål, som du kan slipa i olika vinklar, så du kan putsa utan att ha en stor putshyvel. Det finns ett par små putshyvlar att köpa med (Lie Nielsen) men det är billigare att börja med allround block plane.

På samma sätt, om du skaffar Veritas Bevel up planes, kan de använda samma stål sinsemellan, samt kan man byta hyvelvinkel på dem. Så titta på bevel up jack plane med. Smoothern du länkar till är bra, men en möjlighet är en bevel up smoother.

Stämjärn: jag trodde jag körde med nonames från Bauhaus tills jag såg Dieter som du länkar till säljer dem under namnet two-cherries. Stämjärn är lättare att slipa till om de är fel än hyvlar, så man behöver inte investera lika dyrt där. För hyvlar tror jag inte du skall gå på billigare än Veritas/Lie Nielsen/Clifton.

Slipa: Hyvlar och stämjärn blir vassast med vattenstenar. Dock, Tormeken är bra om ett komplement, för att grovslipa bladet när det tar för lån tid att återställa det med en vattensten.

--- Mats ---
 
Några lösa tankar bara:
Jag skulle börja med tre hyvlar (Veritas, Lie-Nielsen, eller Clifton är bra val):
Low-angle block plane
Low-angle smoother m. extra stål så du enkelt kan ändra vinkel (Veritas bevel-up smoother
som nämns i tidigare inlägg är inte lika mångsidig, pga formen ej användbar i shootingboard)
No 7 jointer (handjagad rikthyvel)

För runda former behöver du spokeshaves (och/eller chair devils) men där brister mina kunskaper.

Om du vill dimensionera virke utan maskiner har du glädje av en Scrub plane:
http://www.fine-tools.com/ediv.htm


Ingen har nämnt handsågar men själv skulle jag inte klara mig utan en Frame/bow saw (handjagad bandsåg):
http://www.fine-tools.com/gestell.htm
Du kan bygga en själv för nästan inga pengar, eller köpa en gammal på tradera för 10kr och modda så att du kan skaffa nya blad.

Någon eller några ryggsågar behöver man också till att såga fogar. Japansågar är billigare och behöver inte slipas (kassera och byt ut bladet). Min personliga favorit är Adria's västerländska sågar - dom är grymma. Sågar raka, fina snitt med snygga kanter och de är mycket aggresivare/snabbare än en Veritas eller Pax t.ex.

Stämjärn: Bacho (424P eller 1031) klarar du dig ganska bra med.

Ska du göra stolar och pallar med runda ben, runda pinnar i ryggen etc behöver du nog en pelarborr också, och kanske tenoncutters http://www.fine-tools.com/taperedtenoncutters.html fast det går nog att lösa på annat sätt också.

/Woodchuck
 
Några lösryckta kommentarer:
- Jag har den Veritas spokeshave som länkas till. Den är riktigt bra. Jag har några gamla stanley som är mycket svårare att justera in så de blir använvändbara.
- Att kunna ändra vinkeln på en bevel up hyvel är rätt överreklamerat. Det är sällan man behöver en vinkel lägre än 45 grader. Det går utmärkt att hyvla ändträ med en vass vanlig bänkhyvel. Behöver man en högre vinkel går det lätt att bryna en back bevel på hyveljärnet. Det går också ganska fort att ta bort den genom att slipa och bryrna bort den yttersta bråkdelen av en millimeter som den lilla fasen tar.
- Adrias rygg sågar är toppen. Jag har en dovetail och en carcass modell. Lie Nielsen, Mike Wenzlow och Bad Axe toolworks med flera är lika bra. Andrew Lunns är ett snäpp bättre men leveranstiden är lång. Jag har väntat på mina i snart två år...
- Stämjärnen från two cherries är också riktigt bra. Ska man vara petig så kan man klaga på att maskinpoleringen har gjort kanterna något rundade så att man får jobba lite på att få baksidan riktigt plan ända ut i hörnen på eggen.
-Jag använder hellre en "Jack plane" dvs en Stanley #5, eller #5½ än en scrub för att dimensionera sågat virke.
-Jag gillar Naiwa Superstones som bla Dieter säljer.
-När det gäller raspar så finns inget annat än Auriou...
/B
 
Jag ska be att få ändra mig angående att dimensionera sågat virke. Jag föredrar en scrub plane framför en #5 any day, men som råd för inköp av en första uppsättning verktyg är Bengtns förslag att avnända en #5 mycket bättre. En scrub plane har ett användningsområde, en #5 har många. Däremot undrar jag om en 51/2 är ssk bra för att dimensionera virke - fast det beror kanske lite på hur mycket man behöver ta bort. Det är ganska tungt att ta djupa skär med ett 60mm stål - tungt nog med 50mm på en #5 imho.

/woodchuck
 
bengtn skrev:
Några lösryckta kommentarer:
- Jag har den Veritas spokeshave som länkas till. Den är riktigt bra. Jag har några gamla stanley som är mycket svårare att justera in så de blir använvändbara.
- Att kunna ändra vinkeln på en bevel up hyvel är rätt överreklamerat. Det är sällan man behöver en vinkel lägre än 45 grader. Det går utmärkt att hyvla ändträ med en vass vanlig bänkhyvel. Behöver man en högre vinkel går det lätt att bryna en back bevel på hyveljärnet. Det går också ganska fort att ta bort den genom att slipa och bryrna bort den yttersta bråkdelen av en millimeter som den lilla fasen tar.
- Adrias rygg sågar är toppen. Jag har en dovetail och en carcass modell. Lie Nielsen, Mike Wenzlow och Bad Axe toolworks med flera är lika bra. Andrew Lunns är ett snäpp bättre men leveranstiden är lång. Jag har väntat på mina i snart två år...
- Stämjärnen från two cherries är också riktigt bra. Ska man vara petig så kan man klaga på att maskinpoleringen har gjort kanterna något rundade så att man får jobba lite på att få baksidan riktigt plan ända ut i hörnen på eggen.
-Jag använder hellre en "Jack plane" dvs en Stanley #5, eller #5½ än en scrub för att dimensionera sågat virke.
-Jag gillar Naiwa Superstones som bla Dieter säljer.
-När det gäller raspar så finns inget annat än Auriou...
/B
Har efter Bengts rekommendationer provat på Auriou, och de var bra. Det Bengt nämner om two cherries maskinpolering var faktiskt en faktor som fick mig att tro att jag köpte nonames. När jag gör första slipningen själv blir jag tvungen att jobba lite för att få den plana baksidan att räcka hela vägen, i övrigt har de varit mycket bra.

Vad gäller byta blad kontra att slipa om stål är det bara en fråga om hur man föredrar att jobba. Bengt föredrar att slipa om sina stål efter behov, på av med back bevel, på av med micro bevel. Jag föredrar att välja stål jag har liggande med högre eller lägre vinkel. Dessutom, den som följer trådarna vet att Bengt har en enorm mängd hyvlar. Där jag byter stål byter Bengt hela hyvlar. Har man inte många hyvlar att byta bland så är det min tro att det är mycket enklare att bara byta stålet än att slipa på och av olika vinklar.

--- Mats ---
 
tack för alla svar, skoj att ni delar med er av er kunskap till en nybröjare. Jag sökte lite innan jag startade tråden men sökte bara i möbelsnickeri forumet efter "hyvel".

Håller på sedan igår kväll att läsa igenom alla era inlägg.
 
woodchuck skrev:
Jag ska be att få ändra mig angående att dimensionera sågat virke. Jag föredrar en scrub plane framför en #5 any day, men som råd för inköp av en första uppsättning verktyg är Bengtns förslag att avnända en #5 mycket bättre. En scrub plane har ett användningsområde, en #5 har många. Däremot undrar jag om en 51/2 är ssk bra för att dimensionera virke - fast det beror kanske lite på hur mycket man behöver ta bort. Det är ganska tungt att ta djupa skär med ett 60mm stål - tungt nog med 50mm på en #5 imho.

/woodchuck
Jag gillar en "jack plane" bättre än scrub eftersom den har en längre sula. Hyveljärnet är slipat och brynt med en kraftig kurva vilket gör att den mest tar i mitten. När jag hyvlar för att snabbt reducera tjockleken hyvlar jag tvärs över, eller möjligen diagonalt över, fiberna och tar ganska tjocka spånor. Att ta tjocka spånor längs fibrerna är som sagt väldigt tungt.
/B
 
Mats Bengtsson skrev:
Vad gäller byta blad kontra att slipa om stål är det bara en fråga om hur man föredrar att jobba. Bengt föredrar att slipa om sina stål efter behov, på av med back bevel, på av med micro bevel. Jag föredrar att välja stål jag har liggande med högre eller lägre vinkel. Dessutom, den som följer trådarna vet att Bengt har en enorm mängd hyvlar. Där jag byter stål byter Bengt hela hyvlar. Har man inte många hyvlar att byta bland så är det min tro att det är mycket enklare att bara byta stålet än att slipa på och av olika vinklar.

--- Mats ---
Eftersom jag gillar att renovera gamla Stanlehyvlar har det blivit några med åren... Det är ju också så att hyveln oftast är billigare än hyveljärnet och det därför går det oftast att motivera ytterligare en hyvel :D
Det är ändå så att 95% av hyvlandet görs med en vanlig 45-graders hyvel.
/B
 
bengtn skrev:
Eftersom jag gillar att renovera gamla Stanlehyvlar har det blivit några med åren... Det är ju också så att hyveln oftast är billigare än hyveljärnet och det därför går det oftast att motivera ytterligare en hyvel :D
Det är ändå så att 95% av hyvlandet görs med en vanlig 45-graders hyvel.
/B
Jo, åtminstone länge var de gamla hyvlarna billiga. Å andra sidan vet jag att många köper nya tjockare blad till gamla hyvlar, så jag är inte så säker på priskalkylen. Men i dessa forum är vi sällan ute efter att förstå kostnaden. :)

Om vi utgår från de 95%en, så föredrar jag för de kvarvarande 5% att byta stål framför att slipa om ett stål som sedan skall slipas tillbaka till ursprunget. Jag ser det mest som olika sätt at vilja göra saken på.

--- Mats ---
 
M
Jag filar också på en lista för att bygga upp snickerikapacitet. Den ändrar sig från dag till dag men Veritas bevel up jack är alltid med då den med lite olika hyvelstål verkar bra eller åtminstonde fungera:
-med shooting bord
-dimensionera med tandade stål
-rikta upp hyggligt långa ämnen (hur långa???)
-som smoothing hyvel i väntan på en riktig smoothing hyvel

I engelska forum pratas det väl om Narex stämjärn (finns ex här: http://workshopheaven.com)
 
MathiasFr skrev:
Jag filar också på en lista för att bygga upp snickerikapacitet. Den ändrar sig från dag till dag men Veritas bevel up jack är alltid med då den med lite olika hyvelstål verkar bra eller åtminstonde fungera:
-med shooting bord
-dimensionera med tandade stål
-rikta upp hyggligt långa ämnen (hur långa???)
-som smoothing hyvel i väntan på en riktig smoothing hyvel

I engelska forum pratas det väl om Narex stämjärn (finns ex här: [länk]
Intressant fråga. Frågan hur långa skall väl Bengtn svara på, men jag skulle säga att frågan är inte hur långa, utan hur raka så snart brädan är längre än hyveln. Jointern är väsentligt längre, och mycket lättare hyvla rakt med. Till rikthyvlar finns en regel som säger att man kan göra rak en bräda som är dubbelt så lång som in och utbord. Om den riktlinjen stämmer så borde man kunna säga dubbla hyvelns längd.

Nu kan man göra mer än så, men man kanske kan påstå att upp till den längden hjälper hyveln till mycket med sin egenskap, efter den längden handlar det mycket mer om din förmåga att hitta och märka ut nivåskillnader och vridningar och ta bort dem utan att skapa nya.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.