Mja, den spetsiga sidan är för att guida en rak fräs i en vinkel som passar mot vinkeln på sinkfräsen.
Man skulle alltså fräsa rakt med sinkfräs, byta kam och sen snedda med en rak notfräs på nästa bräda.
Hm, det där lät rörigt...
Lite tokigt att jag inte har jiggen hos mig nu men den ser ut att ha en jämn delning och lika tjocka fingrar som avståndet mellan dom. Frågan är vad som är viktigt, är det måttet samma som sinkfräsens bredaste del?
Är största dian samma som kullagret?
Hur mycket spel finns för kullagret, det är väl ändå ett spel mellan kullager och fingrar?
Känns ju enklare att tänka metriskt, ska man omvandla allt till tum och sedan skriva program för cnc så ser jag framför mig decimaler som går ett halvt varv runt jorden...;)

Ni som kört ett tag, vilken vinkel vore smart att hålla sig till om man tänker på utbudet av sinkfräsar? 7 grader?

mvh

Johan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.