2 265 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dumfråga om virke
Ni kan ju till synes diskutera virkestorkar sida upp och ned, men när man gör t.ex. IKEA möbler i björk, har fabrikerna jättetorkar som de torkar allt i eller kör de "blött".
Det måste ju vara enorma mängder virke som passerar genom fabrikerna, känns orimligt att de torkar allt eller ?
Det måste ju vara enorma mängder virke som passerar genom fabrikerna, känns orimligt att de torkar allt eller ?
Nu vet jag inget specifikt om just IKEA:s möbler, men generellt så måste allt virke du använder i finsnickeri vara möbeltorrt. Annars kommer möblerna att spricka etc. Så det där med torkningen måste lösas på något sätt. Men förmodligen är virket torkat när det kommer till möbelfabriken, det görs i anslutning till sågverken.
Sen gör väl inte IKEA så mycket möbler i massiv björk, men det är en annan sak.
Sen gör väl inte IKEA så mycket möbler i massiv björk, men det är en annan sak.
Såklart att dom har saker i massivträ. Pinnstolar, många ramar i möbler med speglar, hyllplan, sängstommar osv...
För inomhusbruk brukar man rekomendera en fuktkvot på 8%+-1,5% det motsvarar då relativ luftfuktighet inomhus på ca 44%.
På vintern har man en luftfuktighet inomhus någonstans kring 20-35% och sommaren kan det gå upp mot 70% i Sverige.
Utomlands använder man andra fuktkvoter för att anpassa virket efter rådande luftfuktigheten.
Torkning sker med hjälp av stora torkanläggningar. För det mesta har sågen ( firman som sågar från stock till bräda ) en torkanläggning då sågaren har tillgång till mer eller mindre gratis energi i form av spån.
På vintern har man en luftfuktighet inomhus någonstans kring 20-35% och sommaren kan det gå upp mot 70% i Sverige.
Utomlands använder man andra fuktkvoter för att anpassa virket efter rådande luftfuktigheten.
Torkning sker med hjälp av stora torkanläggningar. För det mesta har sågen ( firman som sågar från stock till bräda ) en torkanläggning då sågaren har tillgång till mer eller mindre gratis energi i form av spån.
Klicka här för att svara