Möbelsnickeri
jac: Frågan har precis varit uppe i verktygsforumet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/242359-avfuktare-i-garaget.html
fattigbonddräng: Fast tack för tipset, och jag betvivlar inte att själva produkten är seriös. Jag är bekant med osmo sedan förrut och har blivit nöjd med andra produkter från dem.
Daniel_N: Normalt sett vertikalfräs. Ibland måste man först lägga ett snitt m bords/justersåg för att hindra urflisning på framsidan av spegeln.
jonmo: Ah, rimligt! Jag köpte faktiskt precis de festoolanslagen (har faktiskt båda, men har inte använt PA-TS 55 utan bara FS-PA). Anledningen till att jag köpte dem var att jag skulle modda ikeastommar på höjden, vilket kräver bra repeterbarhet. Givetvis var det delvis en bortförklaring för att få köpa dem. Till TS skulle jag dock vilja säga att om du inte har obegränsat med pengar skulle
MaTu: Står i färd med att sätta igång ett bordsprojekt åt en vän. Bordet ska vara i massiv ek, runt 60mm tjockt, närmre 3m långt och 1,2m brett. Jag ska glesa ungefär 1cm längs med mitten så bordsskivan kommer alltså bestå av två skivor med ungefär 60cm bredd vardera. Nu till frågan; jag såg att CEOS säljer en eksortering som garanterar min. 195mm breda plank, vad tror folk om att
MaTu: Ps. Har du en handöverfräs så går det att göra spår för lameller med den också. Not och fjäder är ett annat alternativ som endast kräver en handöverfräs.
fiskbuggaren: [citat] Ja. Tanken var att utgå från ikea-stommar till köket men att foliera om insidorna i skåpen med dörrar för att slippa hålraderna.
Korvgubbe: Jag brukar göra som -RB- föreslår, sätter möbeltassar på baksidan av möbler som ska stå emot en vägg. Fungerar väldigt bra måste jag säga.
bax: Jag har för mig att de som torkar trissor av stockar brukar skotta en hög av (rå) sågspån över trissorna, och låta allt torka sakta tillsammans. Om detta funkar på en stock har jag ingen aning om.
jac: Nu är ju problemet löst men det kanske är någon annan som har nytta av ytterligare ett förslag. Jag hade visserligen en annan typ av gångjärn men samma problem med en garderobsdörr. Jag spacklade med Plastic Padding Kemiskt Trä och såg till att trycka in det ordentligt i alla sprickor och gropar. Sedan borrade jag upp hålen och skruvade dit gångjärnet. Jag återanväde alltså inte
Stenolofanders: Björk är nog det mest olämpliga av alla svenska träslag till just det ändamålet, rötkänsligt utomhus såsom inget annat, möjligen i konkurrens med hassel. I synnerhet om barken sitter kvar. Å andra sidan blir skalbaggar och svampar glada. Barrträ håller längre. Asp håller bra, dessutom lätt = hanterligt även i grövre dimension. Svartpoppel och andra popplar är släkt med asp och
KnockOnWood: På ett golv eller en altan skall man kunna "dansa" jänka och bära sig illa åt. I en säng förväntas man vara lite lugnare. Och i alla fall inte stå upp när man gör "det" :o
bengtn: [citat] Köp inte tryckimpregnerat om du ska ha det i sovrummet! /B
årsta: Detta torde väl vara exakt det du letar efter? http://www.buildeazy.com/stickchair-3.html
Matte_Nörden: Vad ska du ha den andra byggnaden till? Om det inte är bestämt och de ligger i nära anslutning är valet uppenbart. Ta bägge och få det bästa av allt!
pär h: Så grov skruv som möjligt och så lång som möjligt med glesa stora gängor är det som gäller. Man kan även med fördel korta av en lång skruv så man får samma tjocklek på hela skruvens gängade del. Skruven i inlägg 14 känns lite kort men det men det finns längre. Men den hittar man nog bara hos typ theofils och andra likvärdiga beslags butiker Skall du limma kan du lika gärna
fahlis: Vet inte vilket ditt "lokala byggmax" är, men enligt Byggmax' hemsida finns 27 mm rundstav i lager i både Linköping och Norrköping. Om du tycker 27 mm blir för klent, så finns 33 och 43 mm hos XL-Bygg.
Bezt: Kanske ska posta i färgforumrt istället.
Fredrik.engdahl: Denna hittade jag på en amerikansk sida [bild] Och om man gör likadant till dig så har t.ex theofils.se beslag som klarar 100 kg som är 1 m långa. Kostar ca 3100kr
Kissmebeautiful: I min dotters blivande rum finns tre inbyggda garderober i snedtaket. Dessa garderoberna är gamla, tar i golvet, opraktiska och ganska fula enligt mig så dem ska bort. Tanken är att jag ska öppna upp längs med dörrarna upptill och göra vanliga inbyggda hyllor i väggen till diverse leksaker mm istället. Min fråga är då hur jag enklast, billigast och snyggast går tillväga. River ut
injonil: Använd montagelim istället! Fyller och limmar samtidigt!
pandalus: Tack för jättesnabbt svar.. menade ramen runtom,,jag vet inte vad det heter men,,gjorde du typ hål i dom stående och utstickande i dom liggande?Eller limmade du eller skruva eller nåt? Jag har kikat på han universitetsnissen's instruktion för att göra ramverksdörr,men det är ju en innedörr,fast kanske samma princip.
KnockOnWood: Nej, det är klart att du måste förankra sängramen även i väggen mitt emot fönsterväggen. Är det en gipsvägg, vet du det? Då finns det reglar på var 450 eller 600 mm. Där går det bra att skruva fast din sängram. Men du har ett annat alternativ också: Ställ sängen på golvet. Håll datorn i knät, eller på en liten bänk framför dig. Lite synd att plottra bort en fin lägenhet
pär h: Det är fortfarande svårt att se på bilderna vad det är. Men på dom nya bilderna ser det ut som en ring (då misstänker man något runt med vatten i en vas?) på bild två på den övre bordskivan dessutom en spricka. Med största sannolikhet är bordet behandlat med shellack. Och det tål inte vatten. Åter igen så kolla om bordet har ett ekonomiskt värde INNAN ni gör något. Shellack
Jonas Hedberg: Jag har precis byggt en friggebod till familjen som består av sambo och en 3 åring. Vi kommer att använda denna som våran "sommarstuga" och har den placerad på min faders stora sommarstugetomt. Letar nu efter idéer för att lösa säng till dottern, jag funderar på att bygga en utfällbar säng (ni vet, typ Finlandsfärja) som vi kan montera på väggen ovanför våran bäddsoffa. Detta