Hej
Har precis köpt mig en begagnad rikt/planhyvel(en äldre dewalt 1150) men får inget bra resultat, det är som att den gräver ur trä på sina ställen(gissar att det är lite mjukare där kanske?) hoppas ni ser på bilden vad jag menar.
Vad kan detta bero på? Är det troligast att stålen är slöa? Känns som det finns skärpa på dem men kanske måste vara jätte skärpa på dem?
// Fredrik

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt med en bild tycker jag, är du säker på att träet är friskt rakt igenom? Hur ser det ut efter sågning?

Svårt att se på bilden men jag tror inte det är något fel på skären. Utifrån bilden misstänker jag att det är virket som spökar, har du testat med annat virke? Testa också att vända biten 180 grader och se om du får samma resultat.

Skulle tro att det är träet. Hur känns ytan före och efter du har hyvlat?

Oj tack för så snabba svar,
Har provat att köra på andra hållet också, sämre resultat då det blev små urslag istället så detta är nog bästa hållet.
Har testat köra i både ask och ek och det blir precis samma resultat. Frågan är hur bra resultat man kan vänta sig vid hyvling? Det är kanske brukligt att behöva slipa mycket efter maskinhyvling eller ska det bli såpass bra resultat att det bara är lite finputs som gäller?
Har inte testat att såga virket men kan köra genom en bit och se hur det blir.
Ytan känns ungefär som att man har kört ganska grovt sandpapper över den tycker jag, på vissa ställen jätte fint och andra drar det upp lite trä så att det blir som sträck i trät som nageln fastnar i om man drar den tvärs över fibreriktningen.

Om det blir samma resultat även om du vänder biten 180 grader så kan det nog inte vara något annat än slöa stål.

Ok, får testa att sätta i ett par nya stål först och se vad som händer.

Du måste ha vassa stål. Men slöa stål ser inte ut att vara problemet här. Ek (och ask för den delen) ser helt enkelt ut lita såhär i strukturen (men det varierar såklart mellan olika bitar, här har du nog lite mer är medel). Hårt trä blandat med löst. Det kommer att jämna ut sig när du slipar. Generellt sett så behövs bara en lite puts efter hyvling.

Testa att hyvla lite furu så kommer du att se att du slipper detta.

• Gilla
Heggeland
  • Laddar…
Nu har jag fått till det något bättre, det är nog som du säger Daniel att eken är sådan, testade med furu med perfekt resultat.
Nu har jag kommit till ett annat problem, när jag hyvlar långa ämnen så har dem en tendens att bli lite smalare på mitten. Om jag hyvlat två brädor på ca 1,7m och lägger dem mot varandra så att ändarna ligger ihop blir det ett glapp på mitten på ca 2mm.
Stålen är väl inställda, funderar på om det helt enkelt är så att hyveln är för kort eller kan man göra något åt detta?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Detta uppkommer alltså vid rikthyvling?

Ja precis.
När jag sen planhyvlar verkar det som den följer efter så hela brädan ser ut som en bannan( väldigt överdrivet nu, ca 1mm på 1,7m)

Planhyvling ska följa efter.

Felet vid riktning kan bero på:
För korta bord (för liten hyvel)
Dålig hyvelteknik (trycker på fel ställen)
Borden ej parallella med varandra
Utmatningsbordet ej i rätt höjd i förhållande till kuttern (för lågt i detta fall)
Kanske mest troligt: det finns inbyggda spänningar i träet som sen ej håller sig helt rakt.
Det kan givetvis vara kombinationer av flera problem.

Sen kanske 1mm gap (vilket är 0,5mm fel) över 1700mm kanske inte är så farligt stort fel?

• Gilla
sven_snickare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.