Möbelsnickeri
jac: Samma här, när jag läste "platt" så tänkte jag på undersidan, :banghead: dvs kullrig skruv alternativt "brickskruv" / montageskruv. Men det är ju klart att försänkta skruvar är ju platta på ovansidan vilket också verkar mer rimligt. Isåfall tror jag på att göra ett försök med snäckförsänkaren som jag länkade till ovan.
Johan111: [bild] Hej, Efter otals meter trallvirke och några moddade ikeamöbler skulle jag vilja testa på möbelsnickeri. Vad tror ni om bifogad skiss? Funderar på virkesval, jag tänkte köra med limfog gran eller furu 19mm tjockt till alla ytor inklusive ryggstöd. Kommer ryggstödet hålla? Endast 120cm brett men fräsningarna lär ju reducera hållfastheten. Kan jag köpa vanliga 34*45 till ben och
undine: Det jag har gjort i sådana här situationer, t.ex. när jag köpt en gammal antik möbel och lagat till den med nya träbitar är att slipa på bitarna med sandpapper i samma mängd som originalmöbeln så det ser slitet ut och sedan tagit en betsfärg, blandat ut med vatten så det blev samma färg som originalmöbeln och målat på. Fungerat super, man har inte sett skillnad.
verktygsgurun: Snyggast är att börja med en fönsterbänk som går ut en bit över dörrens karm, sen en smyg på dörren mellan golv och underkant fönsterbänk. Sen smygar man runt om. Mellan dörr och fönster sätter man en list/foder som står på fönsterbänken och går upp till övre smyg.
gflygt: Du har en länk, www.mpdiy.com, längst ner i pdf-en du hänvisar till. Där kan du söka på återförsäljare! Gunnar
fahlis: Enklast kanske att spika/skruva ihop lite 28 mm trallvirke enligt nedanstående skiss. Stabiliteten fås av ett diagonalkryss under sits och bordsskiva. [bild]
fahlis: Har aldrig hört benämningen holländskt utdrag förut. Alltid finns det något nytt att lära. :o Föräldrarna hade ett sådant matbord. Det stod för det mesta med ena skivan ständigt utdragen.
thomasx: Ja, precis, såga en rad med hål i bakkant, med hålsåg, innanför där listen kommer, hål med 25-30mm diameter borde bli lagom.
gaia: ingen tvekan att fåtöljen har stått i en fuktig rum med dålig luftcirkulation eller har varit utsatt för vatten och torkningen gått långsamt så det blev rostfläckar. Boracol är helt fel i detta fall och tillför bara mer fukt och fläckarna blir bara större ... gaia
Daniel_N: Du kan säkert lösa det själv genom att först ta bort lacken med en sk "stripper" dvs kemisk färgborttagare. Sen är det bara att slipa. Annars kan valfritt snickeri lösa det åt dig.
OverAndOut: Och man behöver inte ens gräva sin egen grav om man gör fel:-) Men respekt för höjden!
Mrorr: Jag skulle rekommendera att köpa Boardlamell, det spar väldigt mycket tid. Om det inte är hantverket man är ute efter... :) Är dock lite osäker på var man kan köpa dem som privatperson. Men en välsorterad brädgård/järnhandel borde kunna ta hem. http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor/lamell.html
Kilensnickare: En pålimmad tunn trälist/-ribba och sen lite ingnuggad stearin, enkelt, billigt och bra glid.
bygga_bo: Håller med Pär om att plugg är det bästa alternativet. Men om man inte orkar/vill/kan ta sig an det lilla extra jobbet det innebär så är jac:s förslag med PP Elastic inte dumt. Jag har använt det både inom- och utomhus med gott resultat, dvs inga sprickor eller andra otrevligheter.
champion: Det är så att jag skulle vilja bygga ihop en loungese till min altan. Liknande denna: http://www.bauhaus.se/tylosandsoffa-vit-18752.html#full-description [bild] Men finns det någon ritning hur man ska bygga ihop en sådan? Skulle vilja att det blev förvaring också. Min balkong är inglasad. Kommer att använda björk.
jac: Tackar! Den gröna färgen hade jag faktiskt tänkt att kommentera men glömde bort det. Beckers kallar denna för Groda. (Alla färger har visst namn numera, färgkoderna som jag tycker är ganska praktiska duger visst inte längre.) Den jag kallar för lila heter enligt Beckers "Moody Blue", jag tycker den ser blåare ut på bilden än i verkligheten. Jag har också tyckt att Groda är väldigt
Heggeland: Är det inte ett jätte stort vinställ så borde det gå o göra på borssågen med samma jig som man gör tappar med eller tänker jag helt fel??
Ellagård: När jag byggde lådor att ha under sängen så slipade jag bara, 220-papper på excentern. Körde 7mm i botten.
Nimajneb: Svenssons i Lammhult skriver såhär http://www.svenssons.se/mobler/radomvard/utemobler.aspx
Ola C: Jodå, dom saggar även i bakkant, hur f_n nu det går till. Det är klart värre i framkant men inte försumbart i bakkant. Två skåp skruvade ihop sida mot sida och sen gemensam 12mm mdf bakstycke. Det borde inte kunna röra sig i bakkant men det gör det. Enda jag kan tänka mig är att skåpen i sig inte är limmade, det är ikeas skruva ihop system, med möjlighet till lite rörelse i
badtastex: Jag blev positivt överraskad av Biltemas cylinderborr, de var skarpa och gav fina resultat i plywood i alla fall. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Cylinderborr-16231/
ewe_lindberg: Låter vettigt! Tack för infon.. Så har man lärt sig något nytt idag oxå:-)!
mbyrod: Svart behöver det inte vara. Funderade på kemiskt trä, men det är väl inte heller livsmedelsklassat :) Och inte flexibelt. Antar att det är bra med något som är en smula flexibelt för att klara rörelser i materialet.
larsbj: 16mm MDF är ett utmärkt material för ändamålet, det är lätt att såga fräsa och putsa. Största nackdelen tycker jag är att det lätt spricker när man skruvar i "ändträ". (Jag hade valt att bygga av massivträ men det är ju en smaksak hur man vill slutresultatet ska se ut.) Mitt förslag på lämpliga verktyg: (Alla absolut inte nödvändiga men gör jobbet lättvindigt) Sticksåg