Hej!
Hålla på att bygga klösträd åt katterna. Har nu kommit till en punkt vart jag behöva lite råd.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På de vertikala pelare tänkte jag att skruva fast 2 plan av plywood 25mm.
Nu är det så att då skruva jag i ändträ.
Kommer det att hålla med en skruv 6x120 eller ska jag förstärka med en Domino eller ska jag gör tapp genom planerna?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror Ni hålla bäst?
 
En katt väger kanske 2 - 4 kg, så vad som helst håller nästan.

Och en 120 mm lång skruv låter som overkill.
Men jag förstår inte riktigt konstruktionen.

Har du möjlighet att släppa ut katterna då och då (Dalarna låter ju inte som innerstan) så finns det mycket att klättra på ute i trädgård och natur.
 
Små katter på 2-4kg... Är ju kanske tal om dynamisk last också när dom hoppar upp/ner etc
 
AnneFi
Mina katter välter nästan vårt klösträd när de busar.
De tar ordentligt med sats hoppar och svingar sig upp.
Har fått förankra det i taket både en och två gånger

Bor för övrigt själv inte i innerstan men håller ändå mina inne.
 
Naja, hålla inte riktig med om det.
De hoppa och klättrar och där blir belastningar högre. Sedan hoppa de säkert inte bara till mitten av planen, då tillägs hävertkraft.
Sedan är det tyvärr så att sommaren är slut och våra katter uppskatta inte riktig vädret när det slaskregnar och -20C.
Kontentan är: de får en egen klöstråd med klätterställ.😻
 
AnneFi skrev:
Mina katter välter nästan vårt klösträd när de busar.
De tar ordentligt med sats hoppar och svingar sig upp.
Har fått förankra det i taket både en och två gånger

Bor för övrigt själv inte i innerstan men håller ändå mina inne.
Är de aldrig ute?

Vår gamla innekatt fick gå ut när vi flyttade till hus. Han trivs som katten...
 
AnneFi
Tiger79 skrev:
Är de aldrig ute?

Vår gamla innekatt fick gå ut när vi flyttade till hus. Han trivs som katten...
Mina katter får gå ut med oss i sele på sommaren och sambons katt går ute som hon vill.
 
AnneFi skrev:
Mina katter får gå ut med oss i sele på sommaren och sambons katt går ute som hon vill.
Ok, så började vi men nu är han gladare...

Man ska skydda de man gillar och njuter av.

MVH Tiger79
 
Det kanske behöver klara 6-10 kg maine coon också?

 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vaktar maten? ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Det kanske behöver klara 6-10 kg maine coon också?

[bild]
Den gamla barnramsan kanske behöver skrivas om?

Från
Surr, surr sade flugan
Varm och gott det är i stugan

Jam, jam sade katten
Tycker inte om vatten
http://www.filastrocche.it/contenuti/vov-vov-sade-hunden-2/

Till
Spinn, spinn sade katten
Sover helst uppå vatten

Jam, Jam sade katten
Vill helst vara ute på natten.

En av våra två katter säger till mycket bestämt när hon vill gå ut eller in.
Hon krafsar helt enkelt hårt på dörren.
Den andra sitter mera och väntar på att vi öppnar.
Och de klättrar i ekar, aspar och körsbärsträd med samma frenesi.
P1000300 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
badtastex skrev:
Vaktar maten? ;)
Det är nog mera den sköna värmen från akvariebelysningen.
 
Hihi , vi har samma combo

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är dina också syskon?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Totte_S
För att återgå till frågan...;)
Jag gjorde en plattform med en 95*95 stolpe och drog i 2 st 6*80 och det blev mer än tillräckligt för 5 kg norsk skogkatt.
Det ser ut som du använder 45*45 o då blir det lite trångt, men om du även limmar med bra lim så räcker det säkert med en skruv. Jag hade provat i alla fall.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Charley1968 skrev:
Hihi , vi har samma combo

Är dina också syskon?
Ja, det är två systrar som föddes 29/4. Den ena heter Sotnos och den andra Sinus.
De är nu 6,5 månader gamla, och kastrerades förra veckan.

Vad kul med ett annat svart/randigt syskonpar! Hur gamla är era sötnosar?
Vi får bilda en klubb :)
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.