Hej!
Hålla på att bygga klösträd åt katterna. Har nu kommit till en punkt vart jag behöva lite råd.
På de vertikala pelare tänkte jag att skruva fast 2 plan av plywood 25mm.
Nu är det så att då skruva jag i ändträ.
Kommer det att hålla med en skruv 6x120 eller ska jag förstärka med en Domino eller ska jag gör tapp genom planerna?
Vad tror Ni hålla bäst?
Hålla på att bygga klösträd åt katterna. Har nu kommit till en punkt vart jag behöva lite råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På de vertikala pelare tänkte jag att skruva fast 2 plan av plywood 25mm.
Nu är det så att då skruva jag i ändträ.
Kommer det att hålla med en skruv 6x120 eller ska jag förstärka med en Domino eller ska jag gör tapp genom planerna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror Ni hålla bäst?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En katt väger kanske 2 - 4 kg, så vad som helst håller nästan.
Och en 120 mm lång skruv låter som overkill.
Men jag förstår inte riktigt konstruktionen.
Har du möjlighet att släppa ut katterna då och då (Dalarna låter ju inte som innerstan) så finns det mycket att klättra på ute i trädgård och natur.
Och en 120 mm lång skruv låter som overkill.
Men jag förstår inte riktigt konstruktionen.
Har du möjlighet att släppa ut katterna då och då (Dalarna låter ju inte som innerstan) så finns det mycket att klättra på ute i trädgård och natur.
Mina katter välter nästan vårt klösträd när de busar.
De tar ordentligt med sats hoppar och svingar sig upp.
Har fått förankra det i taket både en och två gånger
Bor för övrigt själv inte i innerstan men håller ändå mina inne.
De tar ordentligt med sats hoppar och svingar sig upp.
Har fått förankra det i taket både en och två gånger
Bor för övrigt själv inte i innerstan men håller ändå mina inne.
Naja, hålla inte riktig med om det.
De hoppa och klättrar och där blir belastningar högre. Sedan hoppa de säkert inte bara till mitten av planen, då tillägs hävertkraft.
Sedan är det tyvärr så att sommaren är slut och våra katter uppskatta inte riktig vädret när det slaskregnar och -20C.
Kontentan är: de får en egen klöstråd med klätterställ.😻
De hoppa och klättrar och där blir belastningar högre. Sedan hoppa de säkert inte bara till mitten av planen, då tillägs hävertkraft.
Sedan är det tyvärr så att sommaren är slut och våra katter uppskatta inte riktig vädret när det slaskregnar och -20C.
Kontentan är: de får en egen klöstråd med klätterställ.😻
Är de aldrig ute?AnneFi skrev:
Vår gamla innekatt fick gå ut när vi flyttade till hus. Han trivs som katten...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det kanske behöver klara 6-10 kg maine coon också?

Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den gamla barnramsan kanske behöver skrivas om?Bo.Siltberg skrev:
Från
Surr, surr sade flugan
Varm och gott det är i stugan
Jam, jam sade katten
Tycker inte om vatten
http://www.filastrocche.it/contenuti/vov-vov-sade-hunden-2/
Till
Spinn, spinn sade katten
Sover helst uppå vatten
Jam, Jam sade katten
Vill helst vara ute på natten.
En av våra två katter säger till mycket bestämt när hon vill gå ut eller in.
Hon krafsar helt enkelt hårt på dörren.
Den andra sitter mera och väntar på att vi öppnar.
Och de klättrar i ekar, aspar och körsbärsträd med samma frenesi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att återgå till frågan...
Jag gjorde en plattform med en 95*95 stolpe och drog i 2 st 6*80 och det blev mer än tillräckligt för 5 kg norsk skogkatt.
Det ser ut som du använder 45*45 o då blir det lite trångt, men om du även limmar med bra lim så räcker det säkert med en skruv. Jag hade provat i alla fall.
Jag gjorde en plattform med en 95*95 stolpe och drog i 2 st 6*80 och det blev mer än tillräckligt för 5 kg norsk skogkatt.
Det ser ut som du använder 45*45 o då blir det lite trångt, men om du även limmar med bra lim så räcker det säkert med en skruv. Jag hade provat i alla fall.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är två systrar som föddes 29/4. Den ena heter Sotnos och den andra Sinus.Charley1968 skrev:
De är nu 6,5 månader gamla, och kastrerades förra veckan.
Vad kul med ett annat svart/randigt syskonpar! Hur gamla är era sötnosar?
Vi får bilda en klubb


