J
JallesHörna: [citat] Kände att det var enklare att göra så än att måtta och borra de senare efter kapningen. [citat] Arbetsbänkarna funkade helt ok ;-)
6 svar · 4,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Kommer det vara fuktiga/blöta skor mm inne i garderoben? I så fall måste det vara ordentlig luftcirkulation för att det inte ska riskera bli mögel. Om du platsbygger med löst material så kan du göra precis som du själv vill. Farsan byggde en skjutdörrsgarderob med vanligt byggmaterial i slutet av 80-talet. Jag byggde en skjutdörrsgarderob med vanligt byggmaterial i mitten av 00-talet.
8 svar · 13,5k läst
J
JallesHörna: Det blev ruskigt snyggt Anton, även om jag också skulle ha vänd pluggen åt samma håll ;-)
18 svar · 9,2k läst
·
S
Sandwich11: Tack! :)
6 svar · 5,0k läst
Anna_H
Anna_H: Väljer en lack med lite pigment i, tex någon variant på panelvit. Den sorten jag målade vår limträbalk med blir nästan ingen färg alls med et alger, sedan blir det vitare och vitare för varje lager.
1 svar · 3,4k läst
A
Andhof: Jag har inte använt den sprutan men med gott resultat målat köksluckor och snickerialster med annan liknande produkt från biltema. Vad jag däremot vill varna för är det där med "att höja produktiviteten". Sprutmålning är helt klart mer tidsödande än vanlig pensel och/eller lackrulle, så sprutning kan jag bara rekommendera om du verkligen kräver en helt slät yta.
1 svar · 1,9k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, jag hade velat att vår bokhylla gick runt fönstret också och bildade en helhet. Istället fick det bli två separata. Hyllan är målad i samma kulör som väggen, men med snickerifärg. På bilden har vi inte fått dit knopparna än och så är det en liten rand vid golvlisten som ska målas grå också. Vi bor i ett gammalt hus och bokhyllan är tänkt att gå i stil med huset. [bild]
5 svar · 6,4k läst
·
T
Torrfura: Jag diskuterar nästan samma sak i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/252256-skarva-foga-samman-stora-limtraskivor.html Läs där så kanske du får lite inspiration!
6 svar · 3,5k läst
mattiasp
mattiasp: Om formen tillåter det så fungerar det med vanlig packtejp. Vill du vara extra säker på att det inte fastnar kan du använda tejp för diffusionstät plast.
2 svar · 1,3k läst
V
vanpire: Och när jag tänker efter så räcker det nog med möbelvinklar typ tre per sida Syns ju mindre än en fet regel ...
7 svar · 3,8k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] den ungefärliga radien på bilden kan basas ja.
9 svar · 6,5k läst
E
Flyttad
E
Flyttad
il_duce
il_duce: Om man vill förenkla lite kan man t ex köpa ett ikea skåp ex. Hemnes. Såga av på mitten eller bara ta beslagen till skolådorna (knepig konstruktion). Har själv ett hemnes i hallen som jag gjort om toppen så det även är fönsterbänk/bräda.
6 svar · 10,8k läst
·
Johan-
Johan-: [citat] Ja det är ju så, det höga antalet låd- och skåpbeslag kommer bli en kostnad i sig. Att göra det helt gratis har inte varit tanken, dock att försöka hålla nere kostnaderna i den omfattning det går. [citat] Det blir en hel del volym ja, Om man ska se på sättet att förvara, så vad som funkar bäst rent praktiskt tror jag är olika från person till person. Att ha ordning och
17 svar · 8,1k läst
·
L
leonart: Ett förtydligande; jag avsåg kvistschellack och inte den hårda man smälter. Kvistschellacken har samma färg och glans som gabondörren.
6 svar · 11,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nåja, det finns snygg, knivskuren furuplywood också. Men den kostar ju lite mera förstås. Fast Thorhult vill kanske ha det här rustika utseendet, med kvistar och allt. Och där är ju han/hon i sin fulla rätt. Det har ju faktiskt en viss charm med det upprepade kvistmönstret :) Det enklaste sättet att uppnå Thorhults önskan är väl helt enkelt en lasyr i valfri färg.
8 svar · 20,2k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Hittade 21x40 tror jag det var på Beijer. Men det kostar också 80 kr metern. Jag hade tänkt bordet skulle kosta 600kr . Då kommer bara benen att kosta mer än så. Så jag kommer nog att köra på stavlimmad läkt eller 45x45 furu. Som bordsyta tänkte jag ta ytterpanel och sätta läkt under så att den inte kommer att slå sig. Så säg 21x195 och läkt under 20cc. Det borde väl kunna
11 svar · 19,4k läst
Bernieberg
Bernieberg: Undrar också detta. Tänkte använda MDF för att bygga en hög golvsockel och tänkte då skarva ihop remsor. Har tänkt kexa och sen spackla men man kanske behöver ha en remsa också. Håller med om att det känns tveksamt att skarva i stommen till hyllan. Kan en idé vara att limma ihop två tunnare MDF med skarvarna förskjutna?
8 svar · 22,7k läst
J
Jonny Majava: Ett fiolbyggartips är en usb-muggvärmare som lär hålla ganska rätt temp.
28 svar · 27,7k läst
·
Shakula
Shakula: Ser ut som samma bord som vi har. På vår förlängning är pinnarna fasade istället för en klack som jac beskriver. Skall se om jag kan ta någon bild vid tillfälle (om jag kommer ihåg det).
12 svar · 7,2k läst
·
H
harryerik: Jag har faner liggande, olika träslag och även mängder av korta bitar. Allt från pine till rosewood.
4 svar · 3,5k läst
C
cpalm: Finns även många mindre esoteriska varianter. Denna video: https://www.youtube.com/watch?v=AZ4pcEG1jqI Inspirerade mig till denna underbara lilla fog som kom väl till pass när jag skulle reparera ett avbrutet stolsben (fråga inte :D). [bild]
15 svar · 8,9k läst
·
L
Lajmen: Hej , jag har själv gjort ett par ringar för träningssyfte coh jag gjorde så att jag limmade ihop två st 12-16 ? mm vanlig plywood och sedan fräste jag ringar ur det med fräsen och rundade av med rasp och sandpapper så att dom blev till lämpliga dimensioner. Jag har haft mina i 2-3 år nu och dom håller än, har provat att ha sönder dom genom att hänga o släng i en utav dom, men dom
15 svar · 10,0k läst
F
flaektrem: Har ett helt vanligt ekbord i måtten 1000 x 2300 med 35mm tjock skiva. Har i dag en hög sarg runt hela bordet på undersidan som man slår i låren i helatiden. Sen grova kvadratiska ben ute i hörnen som gör att det upplevs som trångt om man sitter fyra i bredd. Tänkte riva bort sargen och benen och tillverka nya ben i form av två st kryssben med en bjälke mellan kryssens mittpunkt, och
0 svar · 1,6k läst
T
Taber: Jag bor i Stockholm och köpte det på Fredells. De har bara 19mm i lager så 16mm som jag ville ha fick jag hämta direkt hos deras grossist Fredrikssons Trä i Skogås.
16 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.