B
Byggmasen: Fahlis föreslår att man skall sätta dit nya högre ben. Jag har sökt skaffa längre ben ca 48 - 50 cm men det verkar inte finnas i handeln eller är det någon som vet var?
6 svar · 9,8k läst
pär h
pär h: I konstruktionen av ungerska bokhyllan så använder dom en kil under varje hyllplan. Det har flera fördelar som dold montage av reglarna på väggen, behöver inte vara så noga vid tillverkningen, när hyllan krymper så kan man kompensera glappet med kilen. Men förutom det har den någon annan funktion. Jag tänker mig att man skruvar fast eller limmar fast varje hyllplan i reglarna. Har
5 svar · 6,8k läst
·
D
Drömhus2012: Vill man snabba på det gråa med järnvitriol så kan man blanda i silverbets, billigast blir det att blanda själv av pulver, både järnvitriol och silverbets. Vill minnas att man även hade i lite lite såpa i blandningen för att minska ytspänningen så att det kryper in i träet bättre.
6 svar · 5,9k läst
Grillen
Grillen: Jag har en hel del fritid som jag ändå gör annat skit på, så om jag kan halvera pengaåtgången genom att t ex ta bort en massa slötittande på tv. Då känner jag att det är vinst för mig :)
5 svar · 8,9k läst
·
B
badtastex: VI har kört med blomspruta till Teakmöblerna, funkar kalas. Det är väl rekommenderat att jobba utomhus för det blir ju lite oljedimma som kanske inte är så bra att andas in...
14 svar · 17,7k läst
Daniel_N
Daniel_N: Bilder?
1 svar · 3,0k läst
Daniel_N
1 svar · 3,0k läst
M
MaTu: Tack! Whitechapel hade en som såg trevlig ut, om än i största laget.
3 svar · 2,3k läst
M
MaTu: Närmsta snickeri kan säkerligen hjälpa dig!
2 svar · 1,4k läst
pär h
pär h: Hej och välkommen till byggahus. Du måste söka på engelska och självklart youtube. På svenska får man inga träffar. Pär
1 svar · 1,5k läst
K
kjellon: Har en ide om att använda "smidesrundstav" som stabiliserare mellan benen på ett bord. Benen är i trä, typ björk. Skulle vilja sätta smidesjärn i form av rundstav i dessa. Någon som har ideer om hur jag fixerar dem på ett hållbart och snyggt sätt. Jag är inne på att "skada/räffla" staven och använda typ epoxy. Någon med reflektioner på detta? Eller kan man på något enkelt sätt
0 svar · 1,1k läst
jac
jac: Ytterligare några länkar: http://atelierdubricoleur.wordpress.com/2013/11/29/arch-drawing-jig-gabarit-pour-tracer-des-arcs/ http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?129861-How-to-cut-an-arch http://lumberjocks.com/projects/49135
10 svar · 4,2k läst
·
M
MaTu: Istället för läder kan du kolla på Desktop från Forbo: http://www.forbo-flooring.se/Foeretag/Produkter/Linoleum/Furniture-Linoleum/Desktop/ Björkplywooden känns överflödig om du inte verkligen vill ha den där, fräs ur ett fack för underlägget direkt i MDF:en, det kommer bli snyggare!
9 svar · 3,9k läst
·
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Tack Har tyvärr inte hunnit testa att såga men dom verkar funka bra
11 svar · 2,8k läst
·
enSAM
enSAM: [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
M
Matte_Nörden: [citat] Om vi nu antar att det är hästkastanj, hur ser jag skillnad, är då möbler uteslutet eller endast utomhus? Trädet år sågat i ett skogsområde i norra Skåne för ca 20 år sedan om detta kan vara till hjälp.
5 svar · 12,1k läst
L
lars11: Det är nån form av vävburet syntetlaminat men det skulle funka klockrent att ersätta med faner.
7 svar · 8,4k läst
B
bravia: Hej, korspost från inrednings-delen av forumet. Skulle behöva hjälp att identifiera vilka träslag som möblerna är gjorda av. http://www.byggahus.se/forum/inredning/231030-vilka-traslag.html Mvh
0 svar · 2,1k läst
D
dsub: Hittade både låsbar plåtskåp och arkivskåp på blocket för mellan 300-1000 spänn på blocket. Själv skulle jag föredra arkivskåpen. Stora fina lådor att lägga verktygen i.
5 svar · 4,0k läst
P
pyro: Jag skulle nog tagit ett lite större borr, typ 10-12 mm, borrat ur några mm i ett område runt pluggen och sen spacklat, slipat och målat om. Det gäller förståss att man inte kommer för nära kanten, för då blir det nog inte bra.
3 svar · 1,6k läst
GullanH
GullanH: Jag använde en sliprondell av hård nylon från Bauhaus. Funkade jättebra. Sen lite "duttande" med brun bets och sen silvergrå bets. Lite olja på det...klart :)
14 svar · 13,6k läst
·
C
carlbanan: [citat] Isf har jag ju satt dom fel. Det var ju typiskt. Om jag ändå ska ta isär dem så kanske man ska köpa en större modell av hakar också? Förbindning ska jag nog också sätta dit. Har använt en mittskena från en gammal ikeasäng. Till den fanns det två metallarmar man kan använda och förbinda mitten med långsidorna.
18 svar · 6,9k läst
·
D
Davidw: [citat] Precis vad jag lurat på. Har byggt en garderob i bästa Ernst-stil i vanlig sågad 22mm ytterpanel, och den verkar rak o fin. Dock har den ju inte torkat färdigt :)
42 svar · 12,0k läst
·
J
jonas_a: Tack för svar! Jag har hittat en kille som har en sänksåg. Jag far dit på måndag och kapar!��
3 svar · 4,4k läst
D
Davidw: [citat] Höll på att dissa järnet just på grund av den förskjutna pivotpunkten, men notera att radien alltså blir mindre.
15 svar · 22,0k läst
·
mikael_thn
mikael_thn: Finns en uppsjö olika varianter, men "Excenterlås" kan du nog söka på. Skulle tro att de flesta byggvaruhus har sånt.
3 svar · 2,9k läst
·
pär h
pär h: Med tanke på att det är många bitar som skall fraktas och det är dyrt med lastbil. Så föreslår jag att ni letar efter ett mobilt sågverk. Vart ligger stockarna geografiskt
7 svar · 3,6k läst
Raskus
Raskus: [citat] Vem har pratat om barnen?
24 svar · 16,4k läst
·
Exostor
Exostor: Se upp lite med lärk bara, det slår sig väldigt lätt.
3 svar · 8,8k läst
P
perfre: Det blev konstigt med klipp och klistra. Sorry!
12 svar · 10,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.