Möbelsnickeri
Kissmebeautiful: I min dotters blivande rum finns tre inbyggda garderober i snedtaket. Dessa garderoberna är gamla, tar i golvet, opraktiska och ganska fula enligt mig så dem ska bort. Tanken är att jag ska öppna upp längs med dörrarna upptill och göra vanliga inbyggda hyllor i väggen till diverse leksaker mm istället. Min fråga är då hur jag enklast, billigast och snyggast går tillväga. River ut
injonil: Använd montagelim istället! Fyller och limmar samtidigt!
pandalus: Tack för jättesnabbt svar.. menade ramen runtom,,jag vet inte vad det heter men,,gjorde du typ hål i dom stående och utstickande i dom liggande?Eller limmade du eller skruva eller nåt? Jag har kikat på han universitetsnissen's instruktion för att göra ramverksdörr,men det är ju en innedörr,fast kanske samma princip.
KnockOnWood: Nej, det är klart att du måste förankra sängramen även i väggen mitt emot fönsterväggen. Är det en gipsvägg, vet du det? Då finns det reglar på var 450 eller 600 mm. Där går det bra att skruva fast din sängram. Men du har ett annat alternativ också: Ställ sängen på golvet. Håll datorn i knät, eller på en liten bänk framför dig. Lite synd att plottra bort en fin lägenhet
pär h: Det är fortfarande svårt att se på bilderna vad det är. Men på dom nya bilderna ser det ut som en ring (då misstänker man något runt med vatten i en vas?) på bild två på den övre bordskivan dessutom en spricka. Med största sannolikhet är bordet behandlat med shellack. Och det tål inte vatten. Åter igen så kolla om bordet har ett ekonomiskt värde INNAN ni gör något. Shellack
Jonas Hedberg: Jag har precis byggt en friggebod till familjen som består av sambo och en 3 åring. Vi kommer att använda denna som våran "sommarstuga" och har den placerad på min faders stora sommarstugetomt. Letar nu efter idéer för att lösa säng till dottern, jag funderar på att bygga en utfällbar säng (ni vet, typ Finlandsfärja) som vi kan montera på väggen ovanför våran bäddsoffa. Detta
sblixten: Vanligt trälim och tvingar tror jag kommer fungera på det där.
pär h: Björken har den förmågan att barken släpper från stammen när den torkar. Men efter som du tänker använda dig av mindre stammar till ben så kommer barken att hålla sig kvar. Men efter som det är till ett bord som kommer att flyttas fram och till baka och man kommer att komma åt benen med stolarna så kommer barken att förstöras med tiden. Att stryka epoxi på barken kommer inte att
jac: Samma här, när jag läste "platt" så tänkte jag på undersidan, :banghead: dvs kullrig skruv alternativt "brickskruv" / montageskruv. Men det är ju klart att försänkta skruvar är ju platta på ovansidan vilket också verkar mer rimligt. Isåfall tror jag på att göra ett försök med snäckförsänkaren som jag länkade till ovan.
Johan111: [bild] Hej, Efter otals meter trallvirke och några moddade ikeamöbler skulle jag vilja testa på möbelsnickeri. Vad tror ni om bifogad skiss? Funderar på virkesval, jag tänkte köra med limfog gran eller furu 19mm tjockt till alla ytor inklusive ryggstöd. Kommer ryggstödet hålla? Endast 120cm brett men fräsningarna lär ju reducera hållfastheten. Kan jag köpa vanliga 34*45 till ben och
undine: Det jag har gjort i sådana här situationer, t.ex. när jag köpt en gammal antik möbel och lagat till den med nya träbitar är att slipa på bitarna med sandpapper i samma mängd som originalmöbeln så det ser slitet ut och sedan tagit en betsfärg, blandat ut med vatten så det blev samma färg som originalmöbeln och målat på. Fungerat super, man har inte sett skillnad.
verktygsgurun: Snyggast är att börja med en fönsterbänk som går ut en bit över dörrens karm, sen en smyg på dörren mellan golv och underkant fönsterbänk. Sen smygar man runt om. Mellan dörr och fönster sätter man en list/foder som står på fönsterbänken och går upp till övre smyg.
gflygt: Du har en länk, www.mpdiy.com, längst ner i pdf-en du hänvisar till. Där kan du söka på återförsäljare! Gunnar
fahlis: Enklast kanske att spika/skruva ihop lite 28 mm trallvirke enligt nedanstående skiss. Stabiliteten fås av ett diagonalkryss under sits och bordsskiva. [bild]
fahlis: Har aldrig hört benämningen holländskt utdrag förut. Alltid finns det något nytt att lära. :o Föräldrarna hade ett sådant matbord. Det stod för det mesta med ena skivan ständigt utdragen.
thomasx: Ja, precis, såga en rad med hål i bakkant, med hålsåg, innanför där listen kommer, hål med 25-30mm diameter borde bli lagom.
gaia: ingen tvekan att fåtöljen har stått i en fuktig rum med dålig luftcirkulation eller har varit utsatt för vatten och torkningen gått långsamt så det blev rostfläckar. Boracol är helt fel i detta fall och tillför bara mer fukt och fläckarna blir bara större ... gaia
Daniel_N: Du kan säkert lösa det själv genom att först ta bort lacken med en sk "stripper" dvs kemisk färgborttagare. Sen är det bara att slipa. Annars kan valfritt snickeri lösa det åt dig.
OverAndOut: Och man behöver inte ens gräva sin egen grav om man gör fel:-) Men respekt för höjden!
Mrorr: Jag skulle rekommendera att köpa Boardlamell, det spar väldigt mycket tid. Om det inte är hantverket man är ute efter... :) Är dock lite osäker på var man kan köpa dem som privatperson. Men en välsorterad brädgård/järnhandel borde kunna ta hem. http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor/lamell.html
Kilensnickare: En pålimmad tunn trälist/-ribba och sen lite ingnuggad stearin, enkelt, billigt och bra glid.
bygga_bo: Håller med Pär om att plugg är det bästa alternativet. Men om man inte orkar/vill/kan ta sig an det lilla extra jobbet det innebär så är jac:s förslag med PP Elastic inte dumt. Jag har använt det både inom- och utomhus med gott resultat, dvs inga sprickor eller andra otrevligheter.
champion: Det är så att jag skulle vilja bygga ihop en loungese till min altan. Liknande denna: http://www.bauhaus.se/tylosandsoffa-vit-18752.html#full-description [bild] Men finns det någon ritning hur man ska bygga ihop en sådan? Skulle vilja att det blev förvaring också. Min balkong är inglasad. Kommer att använda björk.
jac: Tackar! Den gröna färgen hade jag faktiskt tänkt att kommentera men glömde bort det. Beckers kallar denna för Groda. (Alla färger har visst namn numera, färgkoderna som jag tycker är ganska praktiska duger visst inte längre.) Den jag kallar för lila heter enligt Beckers "Moody Blue", jag tycker den ser blåare ut på bilden än i verkligheten. Jag har också tyckt att Groda är väldigt