Möbelsnickeri
jac: Tack för det! Det stämmer att jag anväde de lättare beslagen till detta, även de från Biltema. Klarar du dig med sådana så blir det helt klart billigare. För att fräsa ut handtagen så gjorde jag en mall i MDF med ett ovalt hål i rätt storlek för att kunna köra med kopierring på fräsen. Jag började med att fräsa ur det mesta med en 20 mm notfräs med bottenskär. Därefter
thomasx: Jag kollade förresten mina fullutrdag skenor som jag har liggande. Så ut som det hade kunnat vara värt ett försök att konvertera dem till dubbelutdrag genom att ta bort stoppen.
Peter2400: Om du kan sätta någon typ av hävarm i luckans överkant så borde du kunna använda dig av en dörrbroms som då blir dåld uppe i taket. En dörrbroms "Fasthåller dörren med friktion i önskat öppningsläge. Förhindrar att dörren blåser igen, samt minskar risken för klämskador." Här är en länk till Assas bromsar
pär h: Så länge lacken är hel på alla det du skall lacka. Där det är repigt får du slipa lite extra. Se bara till att du inte slipar igenom lacken till trät. Så tvätta av och matta ner allt du vill lacka. Åter kom med före och efterbilder. Färga lacken gör jag ofta när jag fixar med gamla mahogny på båtar istället för att skrapa ner redan sönderskrapad jätte tunn bordläggning. Pär
stefancrs: Ja kanske, men det är en dålig metod för att bli erfaren! :)
harryerik: Hos mig finns det alvirke som har torkat i flera år. Okantat men sågat på traditionellt sätt, ca 30 plank 1"-2". Finns nv om Västerås
byggcalle: Sent tack TräNa :-) Jag har satt upp hylla men funderar på att ta loss hyllan igen och sätta en plywood-skiva "mellan" vägg och hylla. Blir troligen inte så snyggt som jag tänkt men det blir starkare. Vi har också tänkt sätta ett par krokar på väggen, som då istället skulle hamna på skivan i så fall. Givetvis hade det varit bättre med en skivan innanför gipsen men... [bild]
M.Kristensen: http://legacy.woodshopdemos.com/sidebd118.jpg Kommer med den kapex man kan vilja ha vid sådana tillfällen
Höök: Jag har byggt hur mycket som helst med limfogskivor i både furu och björk och aldrig varit med om att dom bågnar eller sväller. Hela köksstommar, garderober, bokhyllor etc. Björken är slätare medan furun har mer trästruktur. Lycka till!
Stefan Bengtsson: Ingen kompassros, men tekniken kan väl användas till lite vadsomhelst. http://www.thewoodwhisperer.com/videos/router-based-inlay/
Armin Ina: [citat] Jo jag har kollat detta! men jag var nyfiken på hur det skulle bli om man gjorde som enligt min beskrivning. Mne nu vet jag då Avemo förklarade så fint.
kladde: Jag bestämde mig för att behålla bordet. Så jag skruvade ihop den. Sen visade det sig att skivan var mer defekt än vad jag trodde. Så den kommer åka tillbaka. Tack för svaren.
prototypen: Först var var det lite osäker på vad han höll på med, men det var mycket olika moment och tog mycket tid. Sedan när han monterar är det ju uppenbart. Sedan när han visar hur det ska vara och fungera så inser man att arbetet är förgäves med den erfarenhet man har som förälder. Vilket bevisades i sista scenen. jaja otack är världens lön. https://www.youtube.com/watch?v=mzoZ4irr830
Anna_H: Drivved ligger ju först helt blött, sedan torkar det i vinden. Det är alltså inte utsatt för fukt, sjön är ju mycket blötare än fukt. Trä som ruttnar är ju tex sådant som står på en gräsmatta, eller fasbrädor som går för långt ner mot rabatten. Vi gjorde ny bordskiva till ett utebord vars brädor tagit slut av rester av trallbrädor, tryckade. Har sedan inte gjort något alls
Daniel_N: Vet inget om just Calexico wood, men mitt tips är att hitta ett bra litet snickeri med en trevlig snickare. Då kan du opfta få köpa mindre bitar (bra för den som startar upp hobbyverksamhet och kanske inte har massor av plats) och framförallt kanske lite tips på vägen/möjlighet att få låna/hyra tex större hyvel vid behov etc. Angående leverans så vet jag inte vad Calexico tar, men
DarrenB: Vad tror ni om detta upplägg: Jag köper limträbalkar på 56x225 som jag ber brädgården kapa på längden. Dessa använder jag till stommen. Jag kör samma limträbalk fast i 90x90 till benen. Två stora pluggar samt grövsta KREG vid varje infästning. Allt enligt min ritning. Borde väl bli ganska stabilt va?
katos: Bauhaus har en uppsättning bets och hårdvaxolja från zar och ronseal tror jag. Har fungerat bra enligt mig.
jac: Det skulle också kunna vara lamellträ, d.v.s. en kärna av massiva trästavar som är belagd med laminat. Jag har själv några sådana hemma på fräsbordet och på arbetsbänkarna i verkstaden. Mina var från början avsedda som laboratoriebänkar och när det byggdes om redan innan det hade börjat användas så råkade jag hålla mig framme. ;) Lamellträskivor är mycket stabila och
jonegustafsson: Bauhaus Örebro hade 3 meters längder, 60 bredd och 18 tjock om jag onte minns helt fel. Runt 700kr..
badtastex: Haha, tycker det låter som en sund inställning. Är nog själv lite av en pessimist och det har krävt några ramar av olika slag innan jag har börjat bli nöjd med resultaten. Just något så enkelt som ramar kräver hög precision på både vinklar och längder - det är lätt att ställa till det för sig. Lägger man då till en dimension till - att laxstjärtarna skall linjera perfekt kan
DarrenB: jac: Jo jag tänkte precis i de termerna innan men sedan kände jag att jag behöver någon form av fast referenspunkt i bygget som jag kan lita på är precist just för att kunna spänna fast arbetsstycken rakt och så, så 900 för den tryggheten kändes inte allt för saftigt. Däremot ska jag förlänga bänken med en vanlig MDF-skiva som jag skär till.
jonmo: Det finns ju också filmer som Matt kenneys "Monster workbench" och Chris Schwarz "Ruobo". Vet också att Spagnuolo har byggt en Ruobo i sitt "guild". Det kan verkligen vara värt en liten peng för att kolla på dessa filmer och få lite inspiration. Allt finns inte gratis på YouTube, utan denna typ av dvder eller paywallskyddat material är ofta betydligt mer grundligt dokumenterat.
Lambis: Hittade en underbara Orrefors kryddhylla med grönaktiga skäppor och vill lite renovera den. Idee var att kanke måla den vit men varför inte lämna trå att synnas eller betsa
Behöver lite tips och vad ni tycker om renoverings procedur. [bild] [bild] [bild] [bild]
pär h: Tage frids bok är bra men inget jag skulle rekommendera till en nybörjare. Inte för att den skulle vara för avancerade utan för att det finns så mycket enklare böcker och billigare då hans böcker är en serie på tre st och så vänder dom sig till utpräglat möbelsnickeri och hur man driver ett företag Min personliga åsikt är att jag tycker att ovanstående böcker inte är för
fattigbonddräng: Om jag fick en gammal dörr, så skulle jag lätt kunna använda materialet vid t.ex lamellframställning till egna hobbyprojekt. Det skulle sällan vara ekonomiskt försvarbart för ett vinstdrivande företag tyvärr. Men det är bäst att fråga först. Även "skräp" har ett värde. Man vet aldrig vad byggföretaget har för avtal med värmeverk/pelletstilverkare mm. När jag bytte panel på
Alfredo: Hyllplan på "lösvikt", skenor och konsoler från Byggmax kan kanske vara ett alternativ. Hänger nog ner en del om du ska lasta riktigt tungt men för "normala" laster kanske det duger.