Inte fullt så illa som det låter, men en Billy bokhylla skulle behöva bli av med ca 10cm på djupet.
Hur gör jag för att få till det utan att förstöra faneret? Har en klyvsåg Bosch med anhåll mm.

Kan det hjälpa att tejpa sågsnittet?

Sen behövs ju ny hopfogning, men det är väl bara deras spånskruvar med insex nuförtiden? Tänkte mäta dimensionen på gamla och borra upp. Kanske behöver försänkas också?

Bakstycket ska förstås tillbaka och då kanske det går att ta bort klyvskyddet och såga spår för det?

Tips och korrigeringar av ovanstående mottages tacksamt.

Tejp hjälper, men det gäller också att ha en vass klinga.
Ett trick, är att skära i folien med en vass kniv, där sågsnittet kommer.
Skruva ihop, kan du göra med de gamla skruvarna, men förborra hålen. Spåret till bakstycket går att såga med klyvskyddet borttaget.
Kontrollmät flera gånger och ta det lugnt, så kommer det att bli bra.

• Gilla
TJyde
  • Laddar…
Om du inte ska se sidorna ta bort i mitten och Kexa ihop fram och bakstycket... Kan vara smidigare

• Gilla
fn76
  • Laddar…
Hedens tips ovan är bra eftersom du dels behåller falsen för ryggen men också hela hålraden. Det är inte lätt att borra ny hålrad utan mall.

Du får inga utslag på ovansidan om du har en fungerande bordssåg - det är undersidan (alltså sidan som ligger mot sågbordet) som råkar illa ut. Det kan undvikas till stor del om du kör med en "offerskiva" (tex en tunn MDF) under biten du skall såga.

Men det räcker nog att du kör med offerskiva på hyllplanen. Om jag tolkar dig rätt löper bakstycket i spår en bit in på sidostyckena. Om det blir lite fnas bakom bakstycket spelar kanske ingen roll? Såga i så fall sidostyckena med utsidan uppåt så är du hemma.

• Gilla
TJyde
  • Laddar…
Tack för alla tips! Hedens förslag går tyvärr bort, eftersom ovansidan blir synlig då det är låga hyllor. Hålraden kanske går att återskapa med de bortsågade som mall? Lägga på och borra igenom?
Det är dottern som ska ha hyllan och hon ville ha lite betänketid��

Nu är jag i alla fall förberedd.

IMG_1543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blev det ett litet IKEA-hack till slut. Inte särskilt svårt med utmärkta Bosch 10. Kapade bort 11 cm runt om, sänkte sågen och gjorde spår för bakstycket. Använde sedan bortsågade delen med hyllbärare som mall och borrade rakt igenom. En klassisk målartejp på borret gav rätt borrdjup. Återanvände skruvarna och fick investera i ett bottenborr från Biltema för 36:-
IMG_1544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan klyva hyllplanen och borra för hyllbärare genom att tvinga ihop två hyllplan i taget och borra mellan dessa så man fick ett halvrunt urtag

Missade dock att kolla avstånd mellan hyllbärarna, originalhyllan har 10 cm mellan och jag fick 8,5 cm genom att lägga kant i kant istället för att mäta in. Tror det funkar ändå :cool:

Redigerat:
  • Gilla
Posa71 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.