Pär h's förslag ser solklart rimligast ut i mina ögon. Det är också ett av de billigaste. Det är fullt görbart att plugga ihop sådana lådor. Clas Ohlsson, Jula, Biltema mfl har färdiga pluggsatser med borr (8mm eller 6mm) och passande märkstift för några tior. Byggmax har stavlimmade furuskivor som är 18 mm tjock - så du kan använda orginalclips - och 20 eller 30 eller 40 cm bred för någon hundring och så lite trälim och några tvingar. Ytan på skivorna är nästan redo för ytbehandling. Dominon är visst fin, men absolut inte nödvändig. Inte heller en billig kexfräs. Problemet är att såga snyggt och rakt och rent och vinkelrätt på alla ledder.

Om ogerade hörn är acceptabelt så kan du nog komma undan rätt enkelt. Färdigkapade MDF-skivor så klart. En kexmaskin som du kör mot ett plant underlag. Med ena arbetssttycket liggandes och andra ståendes vinkelrät mot något stöd. Sedan fyra stycken limknektar så är du hemma. Enklast vore förstås om du kunde få låna verktyg och eventuellt verkstad av någon i utbyte mot ett par öl. Annars finns det billiga grejer att få tag på...

http://www.jula.se/lamellfras-fbj-710-710-w-134606
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147842730

Redigerat:
Jag har en billig lamellfräs från Hornbach som jag tycker fungerar utmärkt om man är noga, den skulle garanterat räcka för projektet. När det gäller om du behöver "sluta" sidorna på en MDF med lack, så finns det massor av trådar här på forumet, om du söker på det så kommer du få bra svar.

Till sist vill jag bara uppmuntra och heja lite, jag tror det här har blivit prestige för fler än dig. Numera är det frugan + väninnorna vs. TS + byggahus.se! Känn stödet! :-)

Det verkade ju lite väl enkelt om det varit ok att leja bort arbetet. Då kan man väl inte säga att det är du som gjort lådorna. Anser du alltså att du behöver kapa till bitarna själv?

Troligen kan det gå bra med både pluggsatser och kexmaskin, men det är en enorm skillnad från det till dominon. Med dominon kan man ju manipulera kexen så att det nyper direkt och därmed upprätthåller rätt/rät vinkel med mycket mindre stöd. Hela poängen med att använda dominomaskinen är ju just att den gör många moment i ett i det här sammanhanget.

Förresten har ni väl Theofils i Jönköping? De har ju uthyrningspaket osv. Du kanske kan göra en deal med dem om att ha prylarna en begränsad tid till ett något högre månadspris? Vad vet jag?

Box 1009 S-551 11 Jönköping. SWEDEN
Besöksadress: Porfyrvägen 1

Ordertel. 036-30 66 50
Fax 036-30 66 25
Int. tel. +46 36-30 66 00
Int. fax. +46 36-30 66 25
E-post: info@theofils.se

Köp färdigkapade MDF skivor hos bygghandlaren.
Köp en Kreg Jig för att foga med. Du får spackla igen hålen.
Det mest tidskrävande med MDF tycker jag är att få till en riktigt fin yta. Jag rollar med snickerifärg så får det vara bra.
Får du hjälp med lackeringen kan det ju bli hur snyggt som helst.
Hjälper lackeraren dig med spacklingen också? Då är det ju bara att köra på.

Nu är inte jag någon erfaren möbelsnickare då, men:

Jag skulle ha sågat delarna 45 grader i en bordscirkelsåg (för att få allt rakt och i rätt vinkel),
sedan skulle jag ha limmat och skruvat lite snett mot skarven för att skruven skulle ha mer att fästa i.
Sedan spacklat och målat.

Hejsan.
Hur går det för dig? Jag tror nog detta går att åstadkomma billigt med en bra cirkelsåg/sängsåg, plugg, vitlim, slippapper, dyckertpistol och jä**igt noggrann mätning.
Men det krävs dock lite skills så om du ej gjort liknande innan så är de nog tyvärr bara att lägga ner.

Men när jag klickar på din länk så ser jag priser från 795kr till 1450kr. Stämmer det eller?
Knappt man klarar under den kostnaden om man har alla verktyg. Iaf inte om man räknar sin tid.

Hoppas det går vägen iaf. Lycka till.

Niklas

Per del...

PrinsValium skrev:
Per del...
Om du kollar tiden på mitt inlägg så kanske du kan förlåta mig. ;)

En månad har gått, och vi är nog många som är nyfikna. Hur gick det med hyllan och vadet?

Tyvärr misstänker jag att han inte har tid att svara - han står och diskar...;)

Han kanske blev avskräckt av kören av inköps- och metodförslag?

Undrar hur det gick

• Gilla
claeschrister
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.