Hej

Finns det någonstans man kan köpa färdigböjd plywood? (90 grader)

Med vänlig hälsning,

Peter

Hmm, har aldrig hört talas om det. Däremot finns det börjbar plywood att köpa som kan limmas mot en böjd ram tex.

Daniel_N skrev:
Hmm, har aldrig hört talas om det. Däremot finns det börjbar plywood att köpa som kan limmas mot en böjd ram tex.
Jag tänkte göra en enkel isrink i trädgården med sarg av plywood och behöver ha rundad plywood i hörnen. Är böjbar plywood tålig?

Vilken radie ska du ha på svängen? Plywood är ganska böjbara.

peter_sweden skrev:
Jag tänkte göra en enkel isrink i trädgården med sarg av plywood och behöver ha rundad plywood i hörnen. Är böjbar plywood tålig?
Hmm...de olika typerna av böjbar plywood som jag har använt för snickerier har bara varit inomhuslimmad, dvs ej för exteriör bruk. Undrar om man inte brukar använda vanlig plywood och bara böja den med kraft för sarger. Har dock inte riktigt koll får jag erkänna.

larsbj skrev:
Vilken radie ska du ha på svängen? Plywood är ganska böjbara.
40-50 cm skulle jag tro.

Det blir nog en konstig rink med så skarpa hörn.
4 mm plywood med stående fibrer i ytterlagren är ganska böjbart men inte att det går böja till så snäv radie.

Om du tar till en radie på 2 meter så kanske det fungerar och rinken ser ut att ha rundade hörn.

Protte

Om du tar en titt på en fullstor rink http://www.plr.nu/team90/regler/rinkstorlek.htm så har de en radie på ca 8,5 meter, gör du radien 0,5 meter så skulle planen bli 3,5 meter lång om vi ska behålla proportionerna,

Redigerat:
När jag var ung och dum så byggde vi skateboardramper. Det var (vad jag kan minnas), vanlig 12mm formplywood vi använde, och rätt mycket våld för att böja den.

prototypen skrev:
4 mm plywood med stående fibrer i ytterlagren är ganska böjbart men inte att det går böja till så snäv radie.

Om du tar till en radie på 2 meter så kanske det fungerar och rinken ser ut att ha rundade hörn.

Protte

Om du tar en titt på en fullstor rink [länk] så har de en radie på ca 8,5 meter, gör du radien 0,5 meter så skulle planen bli 3,5 meter lång om vi ska behålla proportionerna,
Ok bra poäng, planen blir cirka 10
M lång så då borde kanske radien vara 1,5 m?

En "riktig" rink har stående (tryckta)brädor i böjarna och de tål att stå ute i blötan.
Plywood måste vara vattenfast annars har du snart lösa ark med faner.

Protte

prototypen skrev:

Protte

Om du tar en titt på en fullstor rink [länk] så har de en radie på ca 8,5 meter, gör du radien 0,5 meter så skulle planen bli 3,5 meter lång om vi ska behålla proportionerna,
En riktig hockeyrink är 60 m lång och har en radie i hörnen på 8,5 m.

Min rink är 10 m lång och jag vill behålla proportionerna som en riktig rink har.

Har jag räknat rätt nedan?
Blir min radie på hörnen då:
8,5/60x10 = 1,41 m och längden på böjen i hörnen "cirkelsektorn" 2 x pi x radien x 90/360 = 2 x 3,141 x 1,41 x 90/360 = 2,21 m? (Gulmarkerat i bilden nedan)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo du har räknat rätt, om du envisas med skivmaterial så använd en helskiva, 2,4 meter lång till varje hörn.

Det verkar vara ett (alltför) seriöst projekt.
Hur gamla är barnen?
Vad ska du göra när de efter några år inte "ryms" i en 10 meters rink?

Protte

prototypen skrev:
Jo du har räknat rätt, om du envisas med skivmaterial så använd en helskiva, 2,4 meter lång till varje hörn.

Det verkar vara ett (alltför) seriöst projekt.
Hur gamla är barnen?
Vad ska du göra när de efter några år inte "ryms" i en 10 meters rink?

Protte
De är 1 år och 4 år så den håller förhoppningsvis några år till, sen får den bli bouleplan.

Du tror inte att det räcker att du spolar is på gräsmattan?
Börja med att lära dem att åka skridskor.
Sedan när de blir 8 så behövs större saker om de spelar 3 mot 3.

Min bakgrund är just is bakom garaget och nu sköter jag en 40x60 isbana
Med rink så har du ett snöröjningsproblem, du måste lyfta allt över rinken.
Å andra sidan har ni sammanhängande kyla i Åkersberga så isen blir kvar?

Protte

Edit
Men det är väl som med modelljärnväg, det är pappa som tycker det är roligast.
Jag byggde en väldigt ambitiös lekstuga till dottern, hon har aldrig frivilligt varit där.
Sonen byggde en koja av lastpallar och hade mycket roligt där, sedan skulle farfar bygga om och ut kojan och sedan var det inte kul längre.

Sensmoral, "tvinga" inte på barn dyra saker, pejla av läget först, det kanske är bilbana som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
+1 på Prottes inlägg. Och får de någon gång prova på en läsplatta så får du inte ut dem ur huset såvida de inte skall hem till en kompis för att spela. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.