11145113_10153461583036737_3699821362907675228_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bygga något liknande detta på bilden, fått skåp alldeles gratis och ska ihop med min pappa bygga nåt liknande detta på bilden. Har klart för mig med det mesta hur jag ska göra, utom en sak, mitten delen där symaskinen går ju att höja och sänka så man kan ha maskinen nedsänkt i bordet när den inte används! Lättare att se på bilden hur jag menar!
Men vad heter beslag som man använder till det? kan man ha lådskenor med låsfunktion, så man kan låsa i olika lägen? Hittade på Clas Ohlsson för bra pris och som tålde bra tyngd, men det är ju för lådor som man drar ut, detta ska ju höjas o sänkas.

Tips? idéer? bilder mottages tacksamt på hur man kan lösa det!

Jag tror tyvärr att det kommer att funka ganska dåligt med vanliga expansionsbeslag ("lådskenor"). Som du själv är inne på är de konstruerade (rullager mm) för att bära en last när de är monterade horisontellt. Vissa går ju tom att koppla isär genom att lyfta lådan uppåt (tex Blums beslag som är vanligt förekommande i kök). I ditt fall skulle lyftet motsvara en vickning i sidled.

En bildgoogling på "sewing machine table lift mechanism" indikerar att det är betydligt kraftigare prylar som brukar användas.

Om du kan skruva fast symaskinen på skivan den står på skulle du kunna göra ett roterbart bord med ganska enkla medel. Jag slängde ihop en tvåminutersskiss i Sketchup för att slippa skriva skriva så mycket... och så finns det kanske en chans att du fattar vad jag menar ;)

symaskinsbord.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Gångjärnet" kan du göra av runda metallstift som borras in i skivorna (givet att de pallar det), och sen får du ordna till någon enkel låsning på undersidan så att den roterande delen håls på plats i sina två lägen.

Obs! Jag är absolut ingen expert på symaskiner och har ingen aning om det är en bra idé att förvara dem uppochner. Men jag har svårt att se varför det skulle vara olämpligt...

• Gilla
swejocke
  • Laddar…
Glömde en sak... såg nu att detta är ditt första inlägg - välkommen till Byggahus!

Himla fiffig sak som ger arbetsyta precis där man önskar sig det!

Jag hade valt att hoppa över lyft-funktionen och bara ställt maskinen löst på golvet i skåpet. Sladdarna ska ju ändå plockas loss enligt vad det ser ut på bilden. Marginellt med extra arbete och hela funktionen med kompakt förvaring fungerar ändå.

Om det inte är så att du har svårigheter att lyfta då och behöver liften just pga det.
Kanske en tjusig kåpa över maskinen, eller behöver du kunna använda den ytan till annat?

Är jobbigt att sy om höjden på bordet är fel, så kolla om din stomme behöver ändras där innan du börjar bygga.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Gillar Räknenisses förslag, testa utan lyft först och se om det är värt besväret att sätta in en.

En tanke som jag inte vet om det fungerar men ...

En mekanism för ett höj- och sänkbart skrivbord borde fungera. De flesta kontor har dessa och med lite tur borde det gå att hitta fynd vid utförsäljningar av kontorsmaterial.

Ikea har handvevade skrivbord också. Kanske går att köpa enbart mekanismen som reservdel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.