Hej
Var och tittade på ett hus genom mäklare, huset var bra men lite dyrt så det blev ingen affär detta var fär sex månader sedan. Nu kom huset ut på en privat annons av samma ägare men till ett lägre pris... Frågan är då om jag som genom mäklaren var på visning för ett halvår sedan nu kan köpa huset privat utan att mäklaren kan kräva ersättning?
 
Det borde hursomhelst vara säljarens ev. problem, och inte din som ev. köpare. Säljaren hade kontraktet med mäklaren.
 
Som sagt det är säljarens problem inte ditt, men mäklaren har sannolikt rätt att kräva ersättning från säljaren om du köper. Nu vet vi ju inte vad de har för avtal mellan sig, men i normalfallet så har mäklren rätt till provision även efter avtalets utgång.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.