Hejsan allihopa!

Nu var det dags för mig och sambon att köpa hus.
Vi har hittat ett hus som verkar väldigt fint ute i skogen 15min från närmaste stad.
Rätt stort hus 260kvm för 2,1 miljoner av dessa så kommer 190 000 vara privatlån.
Vi har tillsammans lön innan skatt på 51500.
Hus kostnad med driftkostnad får jag de första åren till 10982kr (har tagit med skattereduktionen) .
Sedan när privatlånet är borta på så ligger 8305 kr. Dock detta är med de låga räntorna som finns nu. Jag räknade även med 7% ränta då skulle det bli ca: 13500.
(Räknar med en driftkostnad på 55 000/år)

Huset har ett 4 år gammalt jordvärme system som är rätt överdimensionerat och är ett energiklass A hus. Samt att säljaren får bekosta ett nytt avloppsystem till huset (kommer bli ett minireningsverk då det är högskyddsnivå där, kommer kosta han ca 150 000kr)
Elskåp och större elinstallationer finns kvitto på och är 5-7 år gamla.

Första gången vi skall köpa något sådant stort/dyrt, så vi är nervösa att man inte skall ha råd och att bostadsmarknaden sjunker massor samtidigt som huset faller samman (antar alla nya husköpares mardröm)
Vi har inga dyra hobbies och vi är inga slösar typer. (Billiga bilar, köper inga dyra kläder eller ofta. Stor handlar oftast på Maxi osv.) Enkla svenssons helt enkelt.

Min fråga är då, kommer vi ha råd eller borde man satsa på något billigare?

Tacksam på svar, sitter och grubblar hela dagarna men blir inte klokare.

Mvh
Daniel

Fixade siffror.

Redigerat:
Visst låter det som att ni kommer att ha råd. Men räkna gärna med olika scenarier t.ex. att en (eller båda) av er blir arbetslös, sjukskriven eller föräldraledig. Vid en ytlig bedömning baserat på vad du skriver här skulle ni sannolikt ha råd ändå – särskilt om ni är beredda att hålla igen ytterligare en del om det skulle krävas. Ta ett snack med banken, om de beviljar lån så bedömer de att ni har råd – och de har ju lite marginal i sina beräkningar (räknar bl.a. med höjd ränta o.s.v).
Om ni bestämmer er för att köpa ska ni naturligtvis anlita en duktig besiktningsman som kan gå igenom huset innan och utan så att ni kan vara rimligt säkra på att inte åka på några obehagliga överraskningar. Ni kommer också att lära er massor på att vara med vid besiktningen och få tips om vad ni ska underhålla och hur etc.

Det ÄR läskigt att köpa första huset. Men det är ju rätt kul också;-) Och om allt skulle gå åt fanders ... tänk på att det finns värre saker man kan mista än pengar.

drift på 5500 är lite i underkant
vi betalar tex
försäkring 3800 /år
EL nätavg 260 /mån
EL hushåll (ej värme) 700 /mån
Avfall 200 /mån
Vatten 500 /månad (bortgår om egen brunn)

Alltså 18000 + vatten + värme + TV, tele, internet

TV, tele, internet 500 /månad

med (billig) fjärrvärme har vi total driftskostnad på ca 55000:-/år, hus 112m2 + 106 m2 källare.

Ser nu att du kanske har tappat 1 nolla vilket är mycket troligt :-)

Hejsan igen,

Låter bra att man får höra att det går.
Banken har givit oss tillåtelse för över 2,4 miljoner ifall vi hade velat men det är mer jag som tycker gränsen är vid 2 miljoner och även det tycker jag känns som en oändligt stor summa.
Är det ingen som känner sig rädda för bubblan som verkar vara mer frekvent i nyheter osv?

Det stämmer att det var 55 000/år jag mena och inte 5500 det hade varit super bra :)

Bubbla o bubbla. 2.1 MSek för 260m2 hus låter bra. 15 minuter är ju rätt nära. Man får chansa lite. Eller oxå köper man aldrig hus. Man kan ju avvakta lite, men inte är det lättare att köpa hus sen för 1.8 MSek. Det kam ju sjunka ännu mera. Man ska ju bo därr ett tag och troligtvis hinner man med flera konjunkturcykler.

Hemmakatten
Vilket byggår har huset? Det har betydelse för hur mycket ni bör sätta av för reparationer. Är det någonting som behöver åtgärdas ganska omgående?

Det är ett gammalt hus, varit en mindre skola en gång i tiden början 1900 talet. Men av det som vi har kollat upp så verkar det mesta vara utbytt och som jag nämnde tidigare så var det problem med avloppet men som nuvarande ägaren kommer fixa för 150 000 kr (av rörmokare jag valt).
Allt verkar vara i bra skick och tror inte där är något omfattande som måste fixas. Dock så i stora trädhus så måste man väl byta lite trädplankor då och då.

Jag var lika nervös vid husköpet. Idag kan jag konstatera att det har varit betydligt billigare att bo i hus än lägenhet men då bor jag också på "landet".
Var beredd på att det kan vara kärvt vissa månader när huset "krånglar". Min uppfattning är att med lite sunt förnuft så löser man de flesta husrelaterade problem och blir det för stora problem så kan banken hjälpa till.
Köp och var glad, hus är underbart men var beredd på att det kan komma smällar. En buffert är bra att ha...

Glöm inte att räkna med pendlingskostnaderna i er budget. Behöver ni två bilar? Räkna med att även en billig andrabil kostar 20 kr/mil att köra. Mina släktingar som bor på landet säger att när pendlingskostnaderna är inräknade så sparar man inte pengar på att bo på landet. Ska man bo på landet så ska man göra det för att man vill bo på landet.

Jag hade budgeterat med 2000 kr/månaden i underhåll av huset. Underhållet finns aldrig med i mäklarnas kalkyler och man bör ju ha en buffert på 50000 - 100000 när man bor i hus.

Räkna med att det kommer en del engångskostnader första gången ni flyttar till hus. Trädgårdsmöbler, gräsklippare, snöslunga, möblemang etc.

Fundersam82 skrev:
som jag nämnde tidigare så var det problem med avloppet men som nuvarande ägaren kommer fixa för 150 000 kr (av rörmokare jag valt).
Jag bara undrar varför säljaren går med på att fixa avloppet istället för att dra av de 150 000kr från huspriset så du kan själv fixa det senare i ditt hus. Är du den enda köpare och är det ditt krav för att överhuvudtaget köpa huset?
Om jag var säljare och behovde fixa och dåna i huset innan jag lämnar nyckel till den nye ägare så måste jag erkänna att mitt engagemang skulle vara på en mycket låg nivå .... med resultat därefter.
Hoppas du har inskrivet i ditt köpeavtal svart på vit vad som ska göras, när det ska vara klart och vem som betalar. Lita inte på muntliga löften varken från säljaren eller mäklaren :).
lycka till med köpet!
gaia

Mina tankar kring ekonomin.
Räkna alltid med hög ränta, klarar du det inte med hög ränta, fundera på om det är rätt att köpa.

Räkna ut alla kostnader till huset, och få fram en månadskostnad, vilket du redan gjort ( använd uträkningen med hög ränta) sätt sedan varje månad in summan på ett speciellt konto öronmärkt för husets kostnader, på så sätt bör det alltid finnas pengar när räkningarna kommer, även om dom hopar sig på en månad.
Eftersom om du räknat på hög ränta, och förhoppningsvis kan spara några kronor här och där får du efter ett tag en bra buffert som kan vara bra vid oförutsedda katastrofer, som när spisen går sönder eller värmepumpen behöver lagas.,
Sen när du får för mycket på kontot så får du fundera på om du skall renovera något i huset för pengarna, eller amortera av på lånet, eller kanske till och med lyxa till det med en liten resa eller något annat kul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.