Hej, ska titta på ett hus med friskrivningsklausul, anledningen är troligen att ingen bott i huset på ett tag eller att skicket är så tveksamt. Priset är relativt lågt satt men med tanke på negativa saker så som eternitplattor, dränering grund, behov av nya pannor och blåsa allt invändigt så kommer det kosta en del. Jag har också en misstanke att huset satt sig rejält varpå jag tänkt ta med mig pass och sedan en fuktmätare. Vad kan jag mer behöva för att kunna göra en bra bedömning? Är det vanligt att personer på visning springer runt med pass och fuktmätare? Något som mäklaren kommer bli sur över, har jag ens rätt till denna typ av undersökning?

/Andreas

Det hör nog inte till vanligheterna, men det är klart att du kan kolla sådant. Men du får inte förstöra något, att trycka in en fuktmätare med spetsar på diverse ställen kan alltså vara tveksamt.

Det behöver inte vara så att det finns någon särskild anledning till friskrivningsklausul annat än att säljaren vill känna att han inte tar någon risk.

Om dte är så att ingen bott i det på ett tag, så låter dte som det kan vara ett dödsbo som säljer?

Då är det i princip standard att man kör friskrivningsklausul. Bla. efterssom dödsboet säljer i egenskap av juridisk person, dödsboet skiftas sedan och upphör då att existera. OM man då vill kräva ersättning för dolda fel så blir det en jäkla soppa, säljaren finns inte längre.

Inte så att detta hus ligger i Kalmar län, Västervik? :rolleyes:

Känns huset intressant när du varit där och du hamnar som köpare, se då till att besikta huset ordentligt så är det väl inte värre än att köpa ett hus utan friskrivningsklausul. Vi köpte med friskrivningsklausul och jag inget jag hittat än tror jag skulle kunnat gått som dolt fel i vilket fall. Vi visste att mycket var bra och mycket var dåligt när vi köpte. Nu tar vi tag i det dåliga :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.