Jag tänker sälja mitt hus och blev informerad av en mäklare att när en köpare skrivit på kontraktet så har dom 2 veckors öppet köp då dom får bestämma sig om dom verkligen vill ha huset (samt besiktiga det om dom så önskar). Är det nån laglig grej så man alltid har två veckor eller kanske bara brukligt att man gör så? Tänkte mest på att om nån skriver på för mitt hus kan jag då dagen efter skriva på för ett annat hus och om då min köpare drar sig ur så kan jag också dra mig ur? Eller är det där helt beroende på vad som står i kontraktet? För nån form av öppet köp-klausul brukar man väl ändå ha eftersom man innan köpet vanligtvis bara varit på nån öppen visning där man inte gått igenom huset i detalj eller haft en besiktningsman med sig?

Det beror helt på vad som står i avtalet.

Öppet köp är det egentligen inte avsett att vara, utan det handlar om en besiktningsklausul. De är numera oftast utformade som ett öppet köp, och tiden kan vara 2 eller många fler veckor.

Tidigare utformades klausulerna ofta så att köparen hade rätt att dra sig ur om besiktningen visade på fel till ett värde av ex. 50 000 eller mer.

Då uppstod ibland tolkningstvister, vad är ett fel? Vems värdering skall gälla?

Ex. så skriver många bes. män rutinmässigt in att en källare innebär risk för fuktskador, och förordar att dräneringen skall göras om, även om källaren är snustorr.

Och om en läcka i taket upptäcks, köparen får offert att det kostar 200 000 att lägga om taket, säljaren får in en offert att det kostar 500 kr att få en sträng silikon som tätar hålet. Vems bedömmning av kostnaden gäller?

Det skapade osäkerhet för båda parter, om köparen då häver avtalet så finns det en risk att köparen senare stäms på stora belopp för avtalsbrott. Så köpare vågade ofta inte nyttja sin rätt att häva eller omförhandla priset efter besiktningen.

Det låter lite slappt av mäklaren att inte förklara hur han menar.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det mäklaren sa var att efter kontraktskrivning råder två veckors öppet köp. En vecka från kontraktskrivning måste handpenningen betalas in och efter dom två veckorna gått från kontraktskrivningen så betalas handpenningen ut till mig förutom mäklarens arvode ifall köparen inte ångrat sig. Antar att dom två veckornas öppet köp är ovillkorligt då inget annat nämndes. Borde jag fått nån mer info?

Köpte ju hus nyligen och det mäklarna sa då (under det år tog att slå till) var är att de senaste ändringarna, för något år sedan i de lagar och regler som styr mäklarens, köparens och säljarens ansvar vid husköp inte är helt lätt att tolka entydigt, så därför kör man sedan ett tag tillbaka med vad som i princip är "öppet köp", eventuellt med vite. De kontraktsförslag jag tittat på (i Stockholmsområdet) brukar det handla om 15-20kkr i vite om man signat avtalet och sedan väljer att häva köpet inom "ångertiden" (som brukar vara två-tre veckor).

Jag skulle nog försöka få in en vitesklausul, för annars kan ju köparen shoppa flera hus och sedan ta några veckor på sig att bestämma vilket man vill ha egentligen, och då är ju inte helt kul att stå där som säljare av andravalet...

Mikael_L
Slapparsmurfen skrev:
Det mäklaren sa var att efter kontraktskrivning råder två veckors öppet köp. En vecka från kontraktskrivning måste handpenningen betalas in och efter dom två veckorna gått från kontraktskrivningen så betalas handpenningen ut till mig förutom mäklarens arvode ifall köparen inte ångrat sig. Antar att dom två veckornas öppet köp är ovillkorligt då inget annat nämndes. Borde jag fått nån mer info?
Den mäklaren sprider helt galen information. Dags att anmäla?

Hur hela affären ska gå till beskrivs helt och hållet i kontraktet.
Allt från att undertecknat kontrakt = oåterkallelig affär på stört, till långtgående, för köparen trevliga, besiktningsklausuler med rätt att häva köpet med eller utan krav på anledning.
Även betalningsvillkor står i kontraktet, ev även vad som gäller vid ev kontraktsbrott.

Slapparsmurfen skrev:
Det är väl så han brukar lägga upp det, men det finns inget som kräver att du går med på det.

Hur säker är du på att det är rätt mäklare för att sälja ert hus? Har ni redan givit mäklaren uppdraget? Han svamlar!

Det stämmer att ungefär så brukar avtalen vara författade idag, men att presentera det som ett ovillkorligt förhållande är desinformation.

Jag brukar ju säga att man skall aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, det gäller dig i rollen som säljare också!

1. Nej, det är inte obligatoriskt. Du kan säga till mäklaren att du inte tänker sälja med besiktningsklausul.

2. Två veckor är i mitt tycke en för kort tid (iaf om jag är köpare)

3. I övrigt är jämförelsen med öppet köp är ganska bra

• Gilla
Bartec
  • Laddar…
Hempularen, varför antar du att mäklaren presenterade det son ovillkorligt krav? På mig låter det som han/hon gick igenom standardkontraktet. Men du kanske var där?

Lita aldrig på vad som säg på internetforum, kolla upp själv. :-)

Jag är ju inte direkt nåt proffs på att sälja hus då jag aldrig gjort det förut så vare sig det nu var rätt eller fel så har jag gett den där mäklaren uppdraget att sälja mitt hus. Men jag tror jag måste leta fram kontraktet med honom som jag lyckats städa bort inför husvisningen och se om dom här villkoren står nämnda där eller först i kontraktet med en köpare.

Till Nyfniken: Nu beror väl allt kanske på var man har sitt hus, men jag tycker två veckor snarare är lång tid som öppet köp för ett hus. Tycker man ska ha tänkt till innan man börjar buda och sen så klart kan man behöva lite tid att fixa fram en besiktningsman om man vill besiktiga eller gå igenom huset själv. Det är i alla fall med den inställningen jag går in i en budgivning.

Du kommer inte hitta något i ditt avtal med mäklaren, utan det är ett av många villkor som du och köparen skall komma överens om. Det är tydligen normalt med öppet köp nuförtiden, det var väl därför mäklaren sa det kanske?

Slapparsmurfen skrev:
Till Nyfniken: Nu beror väl allt kanske på var man har sitt hus, men jag tycker två veckor snarare är lång tid som öppet köp för ett hus. Tycker man ska ha tänkt till innan man börjar buda och sen så klart kan man behöva lite tid att fixa fram en besiktningsman om man vill besiktiga eller gå igenom huset själv. Det är i alla fall med den inställningen jag går in i en budgivning.
Klausulen om "öppet köp" är ju avsedd just för att köparen skall hinna ordna fram en bes. man, hinna få protokollet och hinna ta ställning till det som står i protokollet. Två veckor är helt klart tight med tid för det.

hempularen skrev:
Klausulen om "öppet köp" är ju avsedd just för att köparen skall hinna ordna fram en bes. man, hinna få protokollet och hinna ta ställning till det som står i protokollet. Två veckor är helt klart tight med tid för det.
+1

Med tanke på att systemet ser ut som det gör, dvs att en normal köpare (i alla fall i Stockholmsregionen) tilldelas i snitt kanske 30 minuter för att inspektera huset innan det är dags att börja buda (dvs mindre tid än de flesta tar på sig när dom ska köpa kaffebryggare) så känns någon form av "öppet köp" ganska rimligt för att få tid att faktiskt fullgöra sin undersökningsplikt.

För att undvika att systemet missbrukas så verkar det vara väldigt vanligt med någon form av vitesklausul förs in i köpekontraktet, dvs att man kan backa köpet innan "ångerveckorna" är slut, men då får man betala 15000-30000kr i vite till säljaren, vilket främjar en uppgörelse om eventuella fel som hittats.

Jag fick 12 bankdagar på mig (dvs två veckor plus två dagar) och det är ganska tight med tid, men det funkar. Det gick att få dit en besiktningsman och jag kunde kolla upp alla andra saker som servitut osv.

hevi skrev:
Med tanke på att systemet ser ut som det gör, dvs att en normal köpare (i alla fall i Stockholmsregionen) tilldelas i snitt kanske 30 minuter för att inspektera huset innan det är dags att börja buda (dvs mindre tid än de flesta tar på sig när dom ska köpa kaffebryggare) ...
Det är inget system, det är köpare som går på mäklarens säljsnack. Antagligen köper de (förfalskat) guld på parkeringsplatsen av någon som har "bråttom" också.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.