Byttorp>Tror du får förklara närmare för jag kopplar inte vad du menar alls.
Enligt mig finns det inga som helst skäl att inte undersöka en fastighet innan man köper den och jo, jag har sprungit genom "en del" hus genom mina dar.

/Kent

jonmo skrev:
Det här citatet illustrerar så perfekt varför man inte kan lita på mäklare. Uppenbarligen är det viktiga att sälja fort, och inte att tillvarata köparens intresse.

Det här är ju helt obegripligt. Hur menar du att det kan vara bra för köparna att bli ansvariga för något som annars skulle hamna på säljarna?

Jag hoppas att det framöver blir vanligare med köpmäklare, det balanserar de intressen som finns på ett bra sätt och är en tjänst som kan vara värd pengarna.
Hypotes...Det var mäklarna i det antika grekland som myntade uttrycket "smida medans järnet är varmt" ?
Helt uppenbart så är du inte van att förhandla, göra affärer osv. I mitt uppdrag ligger det alltid någon form av förhandling gällande, inte sällan upp till 5-10 olika saker. Att få till affären på ett bra sätt handlar inte om att försöka lura alla som du tror efterblivna stackars köpare.

Att sälja fort kan lika gärna vara att tillvarata köparens intresse för att ingen annan spekulant skall komma in och bjuda över. Förra veckan sålde jag en lgh 50 tusen billigare, med säljarens godkännande till en kund som av olika skäl inte kunde skriva kontrakt förräns 5 dagar efter avslutad budgivning. Inget mer än säljarnas välvilja och en viss heder från inblandade parter gjorde att de bud som inkom sent valdes bort. Inga regler eller lagar hindrade säljarna från att försöka få köparn att bjuda än mer, men så gjordes inte. Du är välkommen att göra praktik på något av mina kontor i västsverige så får du bättre inblick i hur verkligheten ser ut på en seriös firma.

Mikael_L
Byttorp skrev:
Hur mycket mindre kostnader tror ni att mäklaren som säljer bostäder i Dals Långed har till skillnad från mäklaren som jobbar i Göteborg? Jag hade tex varit jätteglad om annonspriser i dagspress, kostnad för annonsering på Hemnet, kostnad för bensin, mobiltelefon, internetuppkoppling, franchiseavgifter, sociala kostnader osv hade varit baserade på vart man bor eller med hänsyn taget till att bostäderna var billigare/dyrare på olika orter. Där jag jobbar har jag inte sällan 5-8 mil enkel resa för att visa en bostad. Låt säga att jag är på fastigheten minst 3 ggr innan själva visningen. Det är alltid minst två visningar varav en på en helg...året om, rain or sunshine. Ofta är det visningar mitt på dagen för folk som inte kunde komma på någon ordinarie visning. Kanske lägger man då 6 resor * 6 mil enkel resa dvs 6*12 mil = 72 mil. Sen lägger vi till 2-3 annonser, telefonsamtal, fotografens kostnad, de på tryckeri upptryckta objektsbeskrivningarna osv.
Jag skulle säga att 35.000 är en affär som knapp lönar sig att ta...förhoppningsvis så är det förenat med någon form av "stege" så att man som mäklare från lite mer betalt ifall priset drar iväg
Nu var det ju så att TS hade ju redan gjort allt det där jobbet.
Inga visningar, inga resor, inga fotograferingar, inga annonser, inga telefonsamtal, inga tryckerikostnader, inga objektsbeskrivningar.

Utan bara lite "övervakning" av kontraktsskrivandet. Det ville mäklaren ha 35' för. Jag antar att han skulle krävt minst 70' då, för att ta hand om hela affären.

Aha, nu kopplar jag....
Med andra ord anser du att köparna kan missa en bra affär om de drar med sig en massa klausuler med besiktning etc och den inställningen kan jag förstå.
Däremot så anser jag ändå att man bör undersöka fastigheten bättre än vad man hinner med på en visning.

Visningarna är ju till för att visa huset och för att dra till sig en målgrupp, sen går man vidare.

/Kent

Mikael_L skrev:
Nu var det ju så att TS hade ju redan gjort allt det där jobbet.
Inga visningar, inga resor, inga fotograferingar, inga annonser, inga telefonsamtal, inga tryckerikostnader, inga objektsbeskrivningar.

Utan bara lite "övervakning" av kontraktsskrivandet. Det ville mäklaren ha 35' för. Jag antar att han skulle krävt minst 70' då, för att ta hand om hela affären.
Självfallet helt oseriöst. Det kostar mellan 4-8 tusen hos oss.

snickarboden skrev:
Aha, nu kopplar jag....
Med andra ord anser du att köparna kan missa en bra affär om de drar med sig en massa klausuler med besiktning etc och den inställningen kan jag förstå.
Däremot så anser jag ändå att man bör undersöka fastigheten bättre än vad man hinner med på en visning.

Visningarna är ju till för att visa huset och för att dra till sig en målgrupp, sen går man vidare.

/Kent
Nej jag menar inte att dom skall behöva missa affären pga klausuler om besiktning. Jag ser det som självklart att man gör en grundligare koll innan köp, däremot så anser jag inte att alla hus behöver en besiktning (min åsikt som privat köpare med viss egen kunskap). Skulle aldrig råda någon kund att avstå besiktning på min inrådan. OCH def inte något som skillnad i normalfallet heller.

Nej, alla hus behöver inte en besiktning men det är en stor skillnad om du eller jag tittar över en fastighet kontra om den genomsnittlige köparen gör det.
Sen är du säkert bättre på att bedöma pris baserat på läge och efterfrågan än vad jag är och jag tittar på det tekniska *ler lite*
Ja, jag förstår vad du menar men att förklara det här är inte så lätt.
/Kent

snickarboden skrev:
Nej, alla hus behöver inte en besiktning men det är en stor skillnad om du eller jag tittar över en fastighet kontra om den genomsnittlige köparen gör det.
Sen är du säkert bättre på att bedöma pris baserat på läge och efterfrågan än vad jag är och jag tittar på det tekniska *ler lite*
Ja, jag förstår vad du menar men att förklara det här är inte så lätt.
/Kent
Helt enig, tack.

:DTycker att du gjorde helt rätt. Varför slänga en massa pengar i halsen på en mäklare som ändå inte har något ansvar. De vill bara göra snabba klipp. Nä, kan man klara det själv, skall man nog göra det. Men det vill ju till att kunna all administrering.
//Kjell
Claes Jönköping skrev:
Sålde just i dag mitt fritids hus, en stuga på 50 m2 via Blocket. Då jag är helt novis om hur fastighetsaffärer går till så ville jag anlita en mäklare för att allt skulle gå rätt till vid själva kontrakt skrivningen, verkar ju vara mycke som man måste veta. Undersökte med Hemverket som jag hört om och dom var väldigt billiga att anlita 3995 kr om du annonserar som jag gjort på blocket . Efter ett antal spekulanter så dök det upp en köpare.
Naturligtvis så ville jag ju att affären skulle gå rätt till och undersökte med Hemverket hur jag skulle gå vidare. Jo då jag fick beställnings fomulär från Hemverket med alla papper men fick oxå reda på att köparen får sköta sitt, med bland annat Lagfart ansökningar och annat. OK , vad gör man man vill bli av med stugan och vill att det ska gå smidigt med allt. Jo jag kontaktar min bank ( Swedbank i Huskvarna ) Med hopp om att dom skulle vilja vara behjälpliga med den så kallade pappers biten , ( Varit kund där sedan 1955) Får till svar att sådant gör inte vi ... Jaha vart väder jag mig då frågar jag. Får till svar Vad tror du vi har mäklare till? Mitt svar blir att ; ja jag har inte tänkt att det skulle mäklas utan enbart skriva korrekta handlingar. Jag tackade för mig och ringde upp Swedbanks egna fastighets byrån. Till saken hör att stugan jag skulle sälja hade ett begärt pris på 150 000 kr. Swedbanks fastighets byrå begär i första skedet ett min pris på 35000 Kr för att förmedla stugan. På min fråga om att jag har ju själv gjort jobbet och visat stugan för ett antal intressenter så det gäller bara att skriva korrekta köpe handlingar . Nja får jag till svar att det kostar ändå Vad är det som kostar frågar jag. Ja svarar mäklaren att vi har ju ett ansvar. Vadå för ansvar frågar jag , med vetskapen om att MÄKLARN över huvud taget inte har något ansvar för en fastighets affär ( enbart en myt) ansvaret ligger på säljare och köpare . Nä det får vara säger jag med tillägget att jag inte vill gö mäklare .
Jag tar mig en tur på nätet och hittar färdiga dokument Kollar över på nätet vad köpare respektive säljare har för ansvar och kommer fram till att oavsett om man anlitar en mäklare elller inte så har respektive part det fulla ansvaret. Mäklarens ansvar ligger i upplysningsplikt och att dra in så mycke pengar som möjligt till mäklar firman .
Vad jag gjorde var att vara rak och ärlig mot köparen , gick ut på nätet och hittade gratis dokument mallar för hus köp/sälj, kontaktade köparen och vi gick igenom punkt för punkt i köpe kontraktet noterade det av vikt och fyllde på med upplysningar som vi tyckte skulle vara med, undertecknade köpe avtal och tjänade ca 35000 kr på ungefär 2 timmar + visningarna.
Hyfsad timpenning tycker jag.

O
Det är naturligtvis skillnad för en mäklare att sälja en bostad i en storstad mot att sälja ute på landet. Då blir man tvungen att åka en massa extra.
Jag som av naturen inte gillar mäklare som yrke inser att det finns ärliga och duktiga mäklare som gör ett bra jobb, men dessa är nog vanligare ute i mindre orter då man måste anstränga sig mer för att få något sålt.
I en storstad så är allting så mycket enklare att sälja, där finns även många lycksökare.
De flesta mäklare här verkar ta sina egna bilder eller så skulle jag inte betala den fotografen mycket pengar...

Jag kollade med en mäklare hur mycket det skulle kosta om de skulle sälja min lägenhet utan någon annonsering på nätet, utan direkt till en av de spekulanter de har på sin lista, de ville ha 35000kr
detta tycker jag är helt hutlöst, eftersom mäklaren inte gör mycket jobb i den affären.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.