Vi har anlitt en mäklare för husförsäljning. Eftersom vi funderat på att flytta ganska länge tog vi kontakt i god tid. Fotograf kom och mäklaren skrev ihop ett prospekt (med vårt gamla prospekt som underlag, inga stora ansträngningar här inte). Kontraktet med mäklaren band oss till denne i 3 månader, denna tid har nu löpt ut, så det står mig fritt att byta om jag vill. Nu när det börjar dra ihop sig så har jag börjat kolla noggrant på det jag har fått och det var ju inget vidare.

Bilderna är jättedåliga, vi har ett stort hus med nästan onödigt stora rum, men fotografen har lyckats få allt att se trångt och mörkt ut. Bilderna är konstigt beskurna så att det är svårt att få en uppfattning om hur det ser ut. I vardagsrummet har han tagit bilden från nån meters höjd så att soffan döljer hela väggen osv osv. Dessutom har han lagt på en väldigt övertydlig mäklarhimmel på alla utomhusbilder, bilderna togs i lite disigt väder så det ser helt Koko ut. Tittade på bilderna från när vi köpte huset, det ser betydligt ljusare ut trots brun 70-tals inredning. jag lackade ur, köpte en vidvinkel till kameran och tog egna bilder, otroligt mycket bättre än "proffset".

Så till prospektet. Det är ganska bra (eftersom det i stort sett är en kopia på det gamla) men full av löjliga floskler. Den fantastiska uteplatsen med med utsikt över den fantastiska trädgården osv. Dessutom lite stavfel (som word hittar direkt) och några småfel (laminatgolv blev parkett) och lite värre fel (Stomme: Leca. - Det är trästomme, tegelfasad och betongbjälklag, källarväggrna är däremot av lecablock).

Brukar det vara så här eller ska jag byta mäklare? Fotona var ju inte hans fel.

• Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Kan du byta mäklare? Det är inte ovanligt med en klausul om att kontraktet bara får brytas efter att objektet inte blivit sålt.

Men du ska självklart påpeka bristerna så att du får en bra produkt OM du nu inte kan byta.

Jag har väll, som många här, ganska mycket fördomar om mäklare. Har sett många konstigt redigerade bilder med pålagd himmel och kvällsbilder där alla fönster är "gulmålade" .Men det gäller väll att välja den som är bäst säljare, och kan ge er bäst försäljningspris. Du får väll klaga och hot med att byta, sen pruta på mäklarens pris/procent :)

Enligt min erfarenhet brukar man gå igenom objektsbeskrivningen tillsammans med mäklaren innan visning och annonsering. D.v.s. innan spekulanterna får se den. Då får säljaren möjlighet att rätta uppenbara fel och konstigheter.

Men denna mäklare kanske jobbar annorlunda? Det bästa är väl kanske att föra en dialog med mäklaren där ni lyfter fram detta (borde dock ha gjorts tidigare).

Att det finns stavfel och att objektsbeskrivningen är en kopia av den gamla skulle jag dock tolka som att mäklaren är lat, alternativt slarvig. Utifrån det som beskrivs i ditt inlägg hade jag nog bytt ut mäklaren.

Men det där känner du ju bäst själv. Lita på din magkänsla.

Är du inte nöjd och det inte föreligger några hinder eller kostnader att byta så gör det.
Det gäller att vara nöjd med mäklaren.

Ska du leta ny mäklare så kolla igenom ett antal av deras annonser och bilda en uppskattning redan där.
De flesta brukar anlitar samma fotograf så kolla igenom bilder och text om det ser bra ut.

Jag kan som sagt byta utan att det kostar mig ett korvöre. Kontraktet var 3 månader och tiden har gått ut.

Får se hur jag gör, det är en mäklare som sålt 3 hus i området senaste tiden och lyckats få bra betalt varje gång, vore jag inte så "lojal" med den jag redan snackat med skulle jag ta mälkaren som kan området, han kan ju i alla fall inte vara dålig. Vilket den jag anlitar inte heller behöver vara, men vad vet man.

Klart du ska byta, alternativt förhandla fram att mäklaren fixar fram ett nytt och bättre prospekt med bättre bilder

KungAnka skrev:
Brukar det vara så här eller ska jag byta mäklare? Fotona var ju inte hans fel.
Förstår inte hur du resonerar, mäklaren har anlitat en dålig fotograf. På vilket sätt skulle det inte vara mäklarens fel att han använder usla bilder?

Byt - få åtminstone 2-3 att komma och titta, visa exempel på prospekt, beskriva hur de marknadsför objekten, deras "unika säljprocess" blablabla och inte minst vad de tar i provision. Välj den som känns bäst (kan mycket väl vara den som är dyrast). Det finns många dåliga mäklare och det gör stor skillnad om du hittar en som är bra.

Jag skulle byta!
Bilderna gör jättemycket och det ska se ljust och inbjudande ut. Många mäklarfirmor (variant lite bättre) retuscherar och ljussätter bilderna innan tryck så se till så de gör det.
Alternativt be mäklaren använda dina bilder om du tycker de är bättre.

Texter i prospekt/annons är det ju bara att säga att du inte är nöjd med.

Eftersom kontraktet gått ut kan du ju ta dit en annan mäklare och visa hur ditt prospekt INTE ska se ut.

Ofta lurar man sig själv med en "billig" mäklare. De kan ha svårare att få dit rätt klientel och har sällan "intresselistor" de ringer runt på. Någon 0,1 eller 0,2% högre mäklararvode kan ge en rejäl skjuts i både utgångspris och budgivning.

//Anders

Som jag påpekat några gånger. Mäklare är säljare, men det är inte fastigheter de säljer, utan tjänsten att sälja fastigheter. Själva försäljningen av fastigheten är produktion för dem. Och precis som all annan produktion så skall den vara så enkel, snabb och billig som möjligt.

O
Fick du inte granska prospektet innan det blev klart?

Sedan brukar inte mäklare vara direkt vass på fotografering eller att beskära och granska bilder....

Det borde ligga i mäklarens intresse att göra ett bra prospekt... eftersom det är med och säljer lägenheten....

Byt mäklare! Det är en order. Känns det inte bra från början så gör det inte det efteråt heller. Du kommer att gå och grubbla länge på om det inte gått att få ut mer pengar osv. Min farsa anlitade världens sämsta mäklare som skrev ihop ett uselt prospekt med dåliga bilder. Villan gick för några hundra tusen mindre än vad tre olika mäklare ansåg var en lämplig startnivå för budgivningen. Det här var när marknaden var het innan finanskrisen så där försvann nog en halv mille i tomma luften. Så byt medan tid är!

Byt mäklare.

Om det finns möjlighet så kan du dessutom först gå som "spekulant" på visning med den mäklare du tycker verkar vara intressant.

Byt mäklare! Man hör ganska tydligt att du egentligen inte är nöjd. Högst troligt kommer slutresultatet inte bli lyckat då heller. Bilderna är en tydlig indikation på mäklaren bara är ute efter snabba pengar. En bra mäklare anlitar en bra fotograf såvida vi inte pratar om objekt för en halv miljon eller så, då får man ofta sämre bilder, att mäklaren själv tar bilder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.