Ska lägga ett bud på ett hus på fredag är det tänkt.
Huset är gammalt och det känns som att det kan gömma sig både det ena och det andra. Det är ok för oss eftersom vi räknar med en rejäl renovering men vi vill såklart veta vad som finns där så att vi kan lägga vårt bud därefter. Vi har bokat tid med mäklaren på objektet för att genomföra en husbesiktning för att därefter lägga vårt bud. Vi tänkte använda denna besiktningsfirma :http://www.hussaneringarinorr.se/index.php?sida=start. När jag berättade det för mäklaren så undrade han om vi skulle besiktiga hela fastigheten eller bara utvalda delar eftersom:
"Jag har för mig att den firman ej är "godkänd" inom överlåtelsebesiktningar (om man går efter kraven på www.SBR.se nämligen."
samt
"Jag vet nämligen att de skriver på sin hemsida att de är medlem i SBR, men det innebär inte att SBR har godkänt dom för överlåtelsebesiktningar. Det är två helt skilda saker.

Jag har hört mycket bra om den här besiktningsmannen och skulle vilja att han tittar på huset inför ett eventuellt köp. Men vad gäller med min undersökningsplikt osv rent juridiskt om han inte "godkänd" som mäklaren skriver....
Snälla upplys mig!!!!

Normalt sett vill man inte besiktiga innan avtal är skrivet då man inte vill lägga 8-30 000kr på undersökningar för att säljaren sen ska välja annan köpare men är objektet så intressant och budet är avhängigt av undersökningen så visst, det är eget val när man undersöker.

Gällande vad som bör undersökas för att upptäcka eventuella fel så är en överlåtelsebesiktning inte komplett, antingen kompletterar man ihop den själv eller gör en jordabalksundersökning.

I en ev process så är det inte kritiskt vem som varit besiktningsman utan rätten ska endast se till om skadan hade kunnat upptäckas i en undersökning som var lämplig beroende på omständigheter vid köpet

Tack för svaret. Så om min besiktningsman är "Godkänd" på BRS hemsida för överlåtelsebesiktning eller inte spelar juridiskt sett ingen roll för mig. Det skall mera ses som en kvalitetsförsäkran? Om det blir affär så måste jag alltså i vilket fall komplettera med jordabalksundersökning.

Pegasuz73 skrev:
Tack för svaret. Så om min besiktningsman är "Godkänd" på BRS hemsida för överlåtelsebesiktning eller inte spelar juridiskt sett ingen roll för mig. Det skall mera ses som en kvalitetsförsäkran? Om det blir affär så måste jag alltså i vilket fall komplettera med jordabalksundersökning.
I en juridisk process så hade du lika gärna kunnat besiktiga själv i teorin i alla fall. Däremot är det ibland när det väl kommer till ev process en teknisk fördel i att besiktningsmannen kan vara ert expertvittne för att fel ej kunde upptäckas, är denna då välrenommerad så kan han skapa ett större förtroende i rätten.

Överlåtelsebesiktning är endast ockulär så det missas en del såsom juridisk undersökning, vvs, el, ev radon, ev vattenprover etc

Ok tack.
Om det nu blir affär. Hur ska jag då på bästa sätt komplettera upp min besiktning som jag gör nu innan för att uppfylla det som står reglerat i lagboken,Jordabalken kapitel 4:19?

Du får göra en bedömning av vad som är rimligt kan man säga.

En besiktning motsvarande överlåtelsebesiktning med den besiktningsman du har förtroende för är grunden.

Om badrummen är gamla och du ändå får räkna med att renovera inkl gå igenom rördragning mm är en vvs besiktning meningslös. Är det däremot viktigt för dig att inte behöva göra om allt så skall en rörmokare anlitas för vvs besiktning.

Liknande med elen som då görs en elbesiktning på av elektriker.

Finns det risk för oklarheter med äganderätt, servitut, kommunala framtidsplaner mm kan en jurist gå igenom alla eventuella handlingar inkl att hämta in det som säljaren inte har själv.

Med eget vatten får man undersöka mer, oklarheter kring sotning och skorsten kan detta vara värt att undersöka genom en skorstensfejarmästare.

Radonprov är viktig i vissa fastigheter medan det är inte särskilt troligt i andra

Det finns med andra ord ingen paketlösning. Du har spridit lite mer ljus över detta för mig.
Tack för hjälpen

/C

Pegasuz73 skrev:
Det finns med andra ord ingen paketlösning. Du har spridit lite mer ljus över detta för mig.
Tack för hjälpen

/C
Det finns paketlösning i form av jordabalksundersökning men troligen är det inga företag i din region som utför dessa, i vart fall ingen med korrekt ansvarsskydd tyvärr.

Densia tex utför dessa men mest runt Stockholm och mälardalen.

Sen är det inte alltid behov av hela paketlösningen plus att generellt är min åsikt att en erfaren rörmokare är bättre på att undersöka vvs än en allt i allo besiktningsman

Vi hade, förutom besiktningsmannen, med vår byggare när vi gjorde vår besiktning, Han har rätt stor erfarenhet av att renovera äldre kåkar. Så har ni en frima som ni har tänkt anlita vid renoveringarna, hör med dem om de kan följa med.

Tack för tipset.
/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.