Hej!

Ny här, men har läst en del på forumet och uppskattar hur villiga alla är att dela med sig med råd och idéer. Jag har letat hus i lite mer än sex månader, har lagt bud på två som jag inte fick och nu har jag hittat en mycket trevlig liten villa i en liten by i Skåne. Jag är den enda som är intresserad av huset och jag känner att det borde ge mig en fördel men jag har en del frågetecken kring säljaren och hur ärlig han (och hans söner, som är de som ska dela på pengar).

- De har uppgivit att det är kommunalt vatten och avlopp, men när vi var nere i källaren upptäckte jag att tvättmaskinen var kopplad till en golvbrunn som inte gick där de övriga rören gick. Jag ringde senare mäklaren för att få veta hur det var med den saken. Han ringde upp efter att ha talat med ägaren och sade att avloppet INTE var kopplat till det kommunala. Det gick tydligen rakt ut på marken. Men ägaren hade erbjudit sig att flytta och koppla in tvättmaskinen på det kommunala och dessutom att kakla i det nya utrymmet. Nästa gång mäklaren ringde mig sade han att ägaren hade kollat upp det med avloppet igen och det stämde inte att det inte var kopplat till det kommunala. Nu påstod han (ägaren) att avloppet i källaren går till en stenkista där det finns ett vattenlås som sedan går till kommunalt avlopp. Jag gillade inte att de ändrade sina uppgifter så jag kontaktade kommunen som efter mycket om och men kom fram till att nej, avloppet i källaren är inte kopplat till det kommunala. En liten obehaglig sideffekt var att kommunen nu ska skicka dit en inspektör eller i alla fall göra ett påpekande (jag antar att ägaren inte blir glad, vilket kanske gör att han/de inte vill sälja till mig).

- Ägaren är extremt ovillig att göra en energideklaration. Mäklaren påstår att ägaren får vänta så länge som sex månader EFTER att jag har fått tillträde till huset, men jag vill ju ha den så snart som möjligt. Driftskostnaderna de uppgivit känns som rena gissningen (de bor inte själv i huset, det står tomt). Till exempel har de uppgivit att elförbrukningen är 833kr/månad. Huset är på 105 kvm och ovanvåningen värms med bara elelement. Uppvärmingen sker annars med pelletsbrännaren som är kopplad till någon stor gammal tingest med elpatron och varmvattenberedare.

- Huset har ett gammalt kök, med en gammal spis, inga moderniteter överhuvudtaget och badrummet är väldigt litet. Mäklaren menar att han har sålt ett "i princip identiskt hus" med sämre planlösning för 1 195000 och därför vill ägaren också ha det för sitt hus. Jag lade bud på 1 025000. Det tog fyra dagar för dem att återkomma och då lade de motbud på 1 150000. Nu sitter jag i valet och kvalet. Jag vill ha huset, men inte till varje pris. Det känns inte bra att ägaren och hans söner framstår som sluga och oärliga, men ska det påverka mitt beslut att köpa huset? Mäklaren menar att sönerna som ska dela på pengarna inte nödvändigtvis behöver sälja nu, för deras del "spelar det ingen roll om de säljer nu eller om två år". Jag vet inte om det var ett sätt att få mig att ta budet, i och med att jag är själv om att vilja ha det.

Det här blev långt, men det finns mycket tankar kring det här och jag skulle verkligen uppskatta era åsikter. Ibland behövs det att någon utomstående tar en titt på ens situation.
Stort tack på förhand,
Caroline

Länk till huset?

BrilliantDisguise skrev:
..sade han att ägaren hade kollat upp det med avloppet igen och det stämde inte att det inte var kopplat till det kommunala. Nu påstod han (ägaren) att avloppet i källaren går till en stenkista där det finns ett vattenlås som sedan går till kommunalt avlopp. Jag gillade inte att de ändrade sina uppgifter så jag kontaktade kommunen som efter mycket om och men kom fram till att nej, avloppet i källaren är inte kopplat till det kommunala..
Se till att få en skriftlig utfästelse på vad som gäller egentligen. Gör sedan en VVS-besiktning om du köper huset. Om det inte stämmer bör priset justeras.

BrilliantDisguise skrev:
Driftskostnaderna de uppgivit känns som rena gissningen (de bor inte själv i huset, det står tomt).
Det här är en osäkerhetsfaktor. Troligen vet de inte. Låt detta påverka ditt pristak.

BrilliantDisguise skrev:
Det känns inte bra att ägaren och hans söner framstår som sluga och oärliga, men ska det påverka mitt beslut att köpa huset?
Det här är också en osäkerhetsfaktor. Se till att göra en riktigt genomgående besiktning och prisa in en del osäkerhet i ditt pristak.

BrilliantDisguise skrev:
Mäklaren menar att sönerna som ska dela på pengarna inte nödvändigtvis behöver sälja nu, för deras del "spelar det ingen roll om de säljer nu eller om två år". Jag vet inte om det var ett sätt att få mig att ta budet, i och med att jag är själv om att vilja ha det.
Det kan visserligen vara sant, men det kostar att ha ett hus stående i onödan. Dessutom blir sönerna tvingade att underhålla huset, vilket de troligen inte alls har lust med. Min gissning är att det är ett sätt att få dig att ta budet.

Uppgiften från kommunen om att källaren inte är kopplad på kommunalt avlopp är troligen lika osäker som säljarens uppgift. Jag antar då att NÅGOT avlopp (ex. från våningen ovanför källaren) är kopplat till det kommunala. Kommunen har normalt ingen koll på detaljer runt olika fastigheters lösningar.

Nu skulle det ju kunna vara så att det kommunala avloppet ligger på en för hög nivå för att man skall kunna koppla in källaren. Det kan vara något sådant som kommunen har kollat. I så fall behövs det en avloppspump för att pumpa över avloppet till kommunens ledningar. Den uppgivna elförbrukningen behöver inte vara felaktig om uppvärmningen i huvudsak sker med Pellets. Ofta kan man klara övervåningen uppvärmning med värme som läcker upp från undervåningen, utom de kallaste dagarna.

En energideklaration kommer inte att göra dig så mycket klokare, ta lite statistik från några likartade hus, bättre uppskattning än så kommer du ändå inte att få från energideklarationen, när det inte finns korrekta aktuella förbrukningssiffror.

Om du verkligen vill ha huset, och oklarheterna om avloppet blir lösta, så skulle jag nog försöka förhandla upp mot ex. mitt emellan era nuvarande bud.

Men hur är det med andra tekniska frågor? Fukt i källaren? Hur gammalt är taket, skick? Badrummet, tänker du renovera det direkt, annars bör du kolla så att det inte kommer att börja mögla så fort du använder det. Värmeanläggningen, vilket skick?

Allt detta är saker som var och en lätt kostar mycket mer än vad som nu skiljer mellan era bud. Dvs. det är viktigare att du har koll på de ev. dyra underhållsposterna, än att förhandla om de sista tiotusenlapparna.

Säljarna är givetvis i behov att sälja, huset kostar värme, Vatten, El, skatt, försäkring osv. Och risk för akuta underhållsåtgärder. Räkna med att det kostar säljaren 25 - 50 000 att behålla huset i ett år till. Och då kan det vara risk att det är ännu svårare att få ut det begärda priset.

Edit: Jag skrev inlägget innan länken till objektet kom i tråden.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej! Jag tycker att valet låter ganska enkelt. Köp inte ett hus där säljaren ljuger och trilskas om energideklarationen. Det finns alltid fler hus. Kostnaden för energideklaration är marginell. antar att det är det det eventuellt tråkiga resultatet av densamma som de räds?

Vilka andra tokigheter kan det finnas i huset som de också ljuger om?

Sent from my GT-I9001 using Byggahus

Det ser ju trevligt och välskött ut!

Men vad ni måste överväga allvarligt: Är det verkligen där ni vill bo?

En bit utanför Skurup känns väldigt "off" från min horisont sett.
(Dessutom också på fel sida om byn tyvärr om man är malmöit.)
Men det är klart att om ni jobbar och har släkt och vänner i Skurup så är det nästvägs.
Men hur många har det?

Men om ni till ex jobbar i Malmö så blir det rätt ordentligt pendlande.
Och det är inte roligt i det långa loppet. År efter år.

Anledningen att det är relativt billigt (eller rättare sagt kanonbilligt) är naturligtvis läget.
Fel tid, fel plats. Tänk efter ordentligt!

Är du verkligen intresserat så ta in en besiktningsman från SBR, det kostar inte mycket i jämförelse och kan spara dig för mycket överraskningar sen.
Vi gjorde det på ett hus som vi hade vunnit budgivningen på, besiktningsmannen upptäckte att det inte som det stod i objektsbeskrivningen var ett stenhus, men ett fuktigt trähus med en fuktkvot på över 21% i stommen. Vi sade nej tack och gick vidare, 8000kr fattigare, men också utan ett hus som hade kunnat kosta oss hundratusentals kronor extra i renovering.

Det här kan vara läsvärt, angående badrummet.

Byte av plastmatta på golv vid kakel på vägg

GVK rekommenderar att man utför en tätskiktsinstallation med så få skarvar som möjligt. Ett vanligt utförande på befintliga våtrum (särskilt från 90- och 2000-talet) är plastmatta på golvet och kakel på väggen. På golvet utgör plastmattan både yt- och tätskikt medan kaklet har kompletterats med ett tätskikt. Många gånger upplever man att kaklet på väggen är "fräscht", medan plastmattan av estetiska skäl behöver bytas. Plastmattan ansluts via uppviket till tätskiktet under kaklet på väggen. I första hand bör man undersöka om det är möjligt att knacka bort den nedre raden av kakelplattor på väggen för att kunna ansluta en ny plastmatta med uppvik. Detta är möjligt om tätskiktet är tillräckligt robust för ett byte av kakelplatta, till exempel plastmatta som tätskikt. Golvbranschen, GBR har även ett tekniskt råd som talar om hur hela golvmattan kan bytas och anslutas med hjälp av en horisontell svetsfog i uppviket på väggen. I första hand ska denna lösning undvikas, men där den tillämpas ska fogen täthetsprovas med GVK-pumpen och konstateras vara vattentät. Denna metod ska inte tillämpas på äldre golvmatta. En tumregel kan vara max 5 år, eller enligt leverantörens rekommendation.

pelpet skrev:
...En tumregel kan vara max 5 år, eller enligt leverantörens rekommendation.
Här snackar vi om långlivade material!

Livslängd på fem år :thumbdown:

Vilken relation har säljaren till huset? Är det årvt och denna aldrig bott där?

Tycker det ser trevligt ut och inga synliga tecken på att det skulle vara fuktskadat e.dyl. Vattenburet med pellets är väl helt OK, och ni kan förstås dra upp så att ni får samma på övervåningen också. Om det är ett område ni vill bo i och ett hus och tomt ni tycker om så är min rekommendation också, som ovanstående, att ta in en besiktningsman. Gör inte en "vanlig" överlåtelsebesiktning (oftast bortkastade pengar) utan en större besiktning, kostar mer men man får så mycket mer också förhoppningsvis.

O
JAg tycker att det som hempularen skrev om energideklarationen var väldigt bra!
Den är inte så mycket att hänga i granen.

Vad man kan utläsa av det som skrivits kan det ju vara så att föräldern inte har någon brådska att flytta ut, så de är inte tvingade att sälja och huset står inte tomt.
Med tanke på tveksamheterna hade jag nog varit lite kylig. Huset har varit ute 56 dagar på Hemnet, så de tar nog inte vilket bud som helst ännu. Du kan ju meddela mäklaren att du är fortsatt intresserad, men väljer att inte göra affär på deras motbud, och att han gärna får kontakta dig om någon bjuder mer för huset.

Det vimlar inte av små prisvärda hus i trakterna.

Det är väl lag på energideklaration numer och den ska vara bifogad i kontraktet: http://www.boverket.se/Bygga--forva...-bestammelser-i-lagen-om-energideklarationer/

Energideklarationen måste utföras av behörig person!

Jag skulle tro att avloppet i källaren då inte är anslutet till det kommunala. Eventuellt så kan det gå i stenkista eller vara draget till någon kommunal dagvatten/brunn men knappast då till det "riktiga" avloppet.
Tvättmaskin bör ju ej vara anslutet till detta avlopp i så fall...

Om kommunen granskar det nu lär du ju få veta hur det ligger till. Det är bar om du kan försöka få över mäklaren lite på din sida, då blir han/hon mer villig att berätta.
Säg att du är väldigt intresserad men oroar dig för vissa saker...

Det går ju att skriva in i kontraktet också att säljaren står för vissa framtida åtgärder om det skulle måste åtgärdas. En säljare drar nog hellre av 50.000 kr än att ha en sådan klausul hängande över sig skulle jag tro...

Mvh,
Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.