Skulle behöva lite synpunkter ang. ett ev. bud på en mindre gård. Min sambo och jag har ett rätt så bra läge då vi inte har något hus att bli av med samt att vi skrapat ihop till en handpenning som borde räcka.

Gården i fråga hade legat ute väldigt länge till försäljning (ca 10 månader). Priset sänktes med 400.000 i två omgångar. Jag och min sambo sneglade lite men vi kom aldrig till skott eftersom vi fortfarande tyckte det var lite för mycket pengar.
Vi fick dock reda på via en bekant att gården tagits bort då en budgivare lagt ett bud (skambud tror vi).. Till saken hör dock att budgivaren måste sälja sitt nuvarande hus och det har skivits något slags kontrakt som löper ut om en och en halv månad. Då får säljaren av gården besluta om han vill vänta ännu längre..

Det är alltså här VI vill komma in med vårat bud.. förutsatt att dom inte blivit av med sitt hus då samt att vi gjort en grundligare undersökning av huset/gården
Vi har varit på en snabbvisning och både säljaren och budgivarna är medvetna om detta. Dock tror vi inte riktigt att mäklaren var ärlig om priset. Svårt att tro att någon vill lägga exakt utgångspris på en gård som legat ut länge.

Jag är rädd att man retar upp säljaren om vi lägger ett för lågt bud och han då istället förlänger kontraktet med de andra budgivarna. Eller hur skulle ni resonerat..? Kan man verklig lite på att mäklaren var ärlig ang. priset som säljare och budgivare kommit övernens om?

Tacksam för lite tips då detta kanske kommer att bli våran första husaffär :wow:

Det enda du kan lita på är att aldrig lita på en mäklare.
Lägg ett bud som känns bra för er och ta inte så mycket hänsyn till säljaren.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Mera bud under utgångspris tycker jag. Mäklarna behöver lite tuggmotstånd och säljarna med för den delen.
Och vad är ett "skambud" egentligen? Ett synnerligen subjektivt begrepp.

Min taktik har varit att alltid ställa raka frågor till mäklare, och i den mån det är möjligt spela in samtalet. Om man ställer tillräckligt specifika och raka frågor går det inte att slingra sig.

Om du med "utgångsbud" menar det pris som sänkts med 400 000, så är det väl inte helt orimligt att den andre budgivaren bjudit det. Han har ju fått igenom en villkorsklausul om att han skall sälja sitt hus först, det är hans prutning.

Fråga, få ett svar. Är det för högt, lägg inget bud. Är det under de ni tänkt lägg ett bud.

Om jag fattat rätt är det upp till köparn att bryta kontrakten innan det övergår till att dom köper huset. Vilket aldrig banken lär gå med på om dom inte blivit av med sitt hus först.
Ska vi gå in med vårt bud precis innan deras tidsfrist löper ut eller ska vi gå in så säljaren får längre betänktetid på sig?
Kan ju tycka att säljaren borde vilja släppa huset när det nästan varit till salu i ett helt år. Huset har ju krävt tillsyn under hela tiden. Vi hoppas på att han väljer ett snabbt avslut och därmed är beredd på att få mindre betalt

Ja, ni kan ha rätt. Om ni vill ha huset är det väl dumt att dra ut på det. Någon annan kanske köper det då?

Vänta inte på att dina motståndare (ja, det är en kamp) ska hinna sälja. Lägg ett bud som du kan stå för nu och säg att det gäller veckan ut. Säljaren kanske synar och hoppas på att de andra ska lyckas, vem vet.
Finns objektet kvar senare för att de andra inte fick sitt hus sålt, då kan du komma med ett nytt -lägre- bud. :cool:

Fråga säljarna vade det är för ett bud de fått, och hur de skulle ställa sig till ett bud från er (du behöver inte ange någon summa). Det är mycket möjligt att de faktiskt berättar hur det ligger till. Givetvis kan de ljuga också, det får man vara medveten om. Men de tar samtidigt en risk att stöta bort er om de säger att den andre budgivaren givit ett högre bud än vad han verkligen gjort.

Fast det lät ju som om de hade skrivit ett kontrakt, kanske ett köpkontrakt med fri ångerrätt från köparens sida under en viss tid. Det kan ju ha villkorats också men det är ju alltid vanskligt.

Då är det lika bra att signalera till säljaren att ni är intresserade redan nu. Han kommer att berätta det för köparen vilket sätter press på honom. Han kan inte bara lita på att låta tiden gå och sedan kanske pruta ännu mer.

Jag hade åkt förbi mäklaren och berättat precis som det är och bett om att få se nuvarande kontrakt.
Dessa uppgifter har mäklaren redan förmedlat muntligen till er(om jag förstått rätt) så jag ser inte att det finns anledning att neka att du får se pappret det är skrivet på.

Mäklaren och säljaren vill säkerligen ha er som backup.
De har mest att vinna/förlora och ni har trumf på hand.

Om nuvarande köpare fullföljer köpet eller inte kan ni inte påverka nämnvärt.
Jag skulle även berättat att jag tänker lägga ett bud samma dag som kontraktet löper ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.