Det vore kanske lite mycklet begärt att de skall genomskåda det.

Men hur är det med "god mäklarsed reglerna" OM en mäklare vet att en spekulant är oseriös, ex. bulvan för säljaren, visst är väl mäklaren skyldig att antingen stoppa den spekulanten eller informera övriga spekulanter? Typ "högsta budet är nu 5,7 milj. men det är säljaren som bjuder själv". Men då menar jag alltså i det kanske osannolika fallet att mäklaren faktiskt vet säkert att det ligger till så?

En kollega råkade ut för ungefär det, han bjöd på ett hus, och när han slutade bjuda så säger mäklaren att det är nu två budgivare kvar, men den ena som har högsta budet är säljaren själv, budgivningen fortsatte ytterligare 300 000 i 25' steg. Där alltså säljaren själv var den ena budgivaren. Vi får väl anta att den andre budgivaren inte fick samma information som min kollega.

Det var för övrigt samma mäklarfirma som den här tråden handlar om, fast i en annan stad.

Vet inte om något sådant ärende har blivit prövat, kanske någon annan som vet här i forumet.
Spontant skulle jag, om jag fick reda på att säljaren själv la bud, informera övriga budgivare och försöka att pausa budgivningen samt kontakta våra jurister för att få hjälp med situationen.

Vet du varför säljaren i din kollegas fall bjöd själv och varför budgivningen fortsatte? Var det tre budgivare totalt?

Det var 3 budgivare innan kollegan gav upp. Därefter alltså säljaren och en till.

Förutom att det är fruktansvärt oetiskt med bulvanbud... är det även olagligt, och i så fall baserat på vad?

Det är väl ingen som har sagt att det är "olagligt", frågan gäller om mäklaren inom ramen för god mäklarsed (som är en form av lag, den styr mäklarens rätt att vara mäklare) måste agera när mäklaren VET att en budgivare är bulvan/ säljaren själv eller på annat sätt kan ses som oseriös. Oseriös definierar jag då som en budgivare som inte kommer att stå för sitt bud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.