11 024 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Köp av svärföräldrarnas gård ej problemfri!
Cecar33 - förstår inte riktigt vad du yrar om, självklart kan det vara gåva även om vederlag är inblandat. Vad menar du med att pantbreven ska skrivas om till ny långivare? Pantbreven följer fastigheten och det utgår självklart ingen ny avgift för att du belånar dem hos en annan bank. Endast om du behöver ta ut nya pantbrev i fastigheten utgår kostnad (2% av beloppet + 375kr)
Ta inte hjälp av vilken jurist som helst. De kan vara duktiga på många saker. Men just generationsskifte är lite speciellt så det gäller nästan att den ni tar hjälp av jobbar med bara generationsskiften för att man ska få med alla punkter.
Jag och min man har precis tagit över en släktgård. Det visade sig att det mest fördelaktiga för alla parter var att vi fick halva fastigheten som gåva från min mor och andra halvan köpte vi av min moster. Dock satte vi priset så pass lågt att de inte behövde betala reavinstskatt. Och vi tog därmed över deras anskaffningsvärde.
Vi tog hjälp av en generationsskiftare på LRF konsult. Vi pratade med ett antal personer på olika ställen innan vi hittade denne generationsskiftare och ska jag vara ärlig så hade de andra människorna inte en susning i sammanhanget.
Tänk igenom allt både två och tre gånger och fråga om allt som verkar det minsta otydligt eller konstigt. Ta ett par möten med generationsskiftaren så att denne får förklarat för svärföräldrarna hur det fungerar skattemässigt osv. Då kanske till och med svärfar inser att ni man inte ska försöka krama ur så mycket pengar ur köpet som möjligt utan att ni båda kan tjäna på att lägga priset på en lägre nivå.
Lycka till!
Jag och min man har precis tagit över en släktgård. Det visade sig att det mest fördelaktiga för alla parter var att vi fick halva fastigheten som gåva från min mor och andra halvan köpte vi av min moster. Dock satte vi priset så pass lågt att de inte behövde betala reavinstskatt. Och vi tog därmed över deras anskaffningsvärde.
Vi tog hjälp av en generationsskiftare på LRF konsult. Vi pratade med ett antal personer på olika ställen innan vi hittade denne generationsskiftare och ska jag vara ärlig så hade de andra människorna inte en susning i sammanhanget.
Tänk igenom allt både två och tre gånger och fråga om allt som verkar det minsta otydligt eller konstigt. Ta ett par möten med generationsskiftaren så att denne får förklarat för svärföräldrarna hur det fungerar skattemässigt osv. Då kanske till och med svärfar inser att ni man inte ska försöka krama ur så mycket pengar ur köpet som möjligt utan att ni båda kan tjäna på att lägga priset på en lägre nivå.
Lycka till!
Mycket läsnyttigt må jag då säga men nu har jag en annan fråga. Jag har tittat runt lite på forumet i ett försök till att hitta svar på en annan fråga jag har, nämligen: Om det nu inte blir ett övertagande utan dem säljer huset på den öppna marknaden. Hur mycket får dem då i handen efter det att all skatt är betalt?
1. Värdet på huset är 1.075.000 SEK så låt säga oss säga att det går för det.
2. Huset köptes för 250.000 SEK men "Redovisning av köpeskilling saknas" på lagfarten. Hur mycket problem ställer detta till med?
3. Renoveringskostnader finns redovisade på ca 100.000 SEK.
4. Skulden uppgår som tidigare nämnt till 850.000 SEK.
Det jag läst mig till har inte varit riktigt tillfredsställande gör mig osäker på hur man ska räkna.
1. Värdet på huset är 1.075.000 SEK så låt säga oss säga att det går för det.
2. Huset köptes för 250.000 SEK men "Redovisning av köpeskilling saknas" på lagfarten. Hur mycket problem ställer detta till med?
3. Renoveringskostnader finns redovisade på ca 100.000 SEK.
4. Skulden uppgår som tidigare nämnt till 850.000 SEK.
Det jag läst mig till har inte varit riktigt tillfredsställande gör mig osäker på hur man ska räkna.
Tja, snabbt räknat blir det ju en skattepliktig reavinst på 725k, vilket ger ca 160k i reavinstskatt.
Alltså får de 1075k - 850k - 160k = 65.000 kr i handen.
Det förutsätter ju att man inte har övriga kostnader som mäklare och energideklaration, som visserligen är avdragsgilla, men lätt kan äta upp resten.
Om hela eller delar av lånet är bundna tillkommer dessutom antagligen avgifter för att lösa dem i förtid.
Alltså får de 1075k - 850k - 160k = 65.000 kr i handen.
Det förutsätter ju att man inte har övriga kostnader som mäklare och energideklaration, som visserligen är avdragsgilla, men lätt kan äta upp resten.
Om hela eller delar av lånet är bundna tillkommer dessutom antagligen avgifter för att lösa dem i förtid.
Redigerat:
Klicka här för att svara