12 747 läst ·
54 svar
13k läst
54 svar
Sälja nytt hus med vinst
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
All subventionering leder till inflation, bygg- och fastighetsbranschen är sönderdopad med subventioner som leder till prisökningar eller mer korrekt värdet på pengar minskar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tänk dig för både en och två gånger för en ballanskontrol är inte kul.hempularen skrev:Skall börja med att påpeka att jag ogillar svartjobb.
Men du kan skriva i deklarationen att kvitton saknas (inte att de är borttappade, för det är inte sant) för X kronor av det du begär avdrag för. Skattemyndigheten kan välja att godkänna eller neka avdraget. Det väsentliga här är om det avdrag du yrkar är sant, dvs. att du inte yrkar avdrag för en kostnad som du inte har haft. I princip tror jag att OM du skriver att jag har betalat 50 000 svart och yrkar på avdrag för den kostnaden, och om du kan bevisa det. Så har du rätt att få det avdraget från reavinstbeskattningen. Att du ev. åker på en massa andra påföljder för svartbetalningen är en annan femma. OM det nu är så att de svarta pengar du betalat för detta är kolsvarta, dvs. pengar som du själv aldrig deklarerat, så bör du nog helt avstå från att försöka få avdrag. Skattemyndigheten gör rutinmässigt balanskontroller, så om du hävdar att du betalat pengar som myndigheten inte ser något spår av, så kan du råka riktigt illa ut (penningtvätt, bokföringsbrott, skatteflykt osv).
Vet av egen erfarenhet hur jobbigt det är att svara på deras frågor
För min del deklarerade jag efter avdrag 700 kr och köpte hus samma år och betalade 400 000 kontant.
Dom hade "lite" frågor då typ.
Nu fanns det en förklaring till allt men alla papper innan dom var nöjda hade jag gärna varit utan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tror han vill ha sagt att man inte ska uppmuntra till fusk och det håller jag med om.
Har man byggt nytt och haft svart arbetskraft så får man skylla sig själv och bita i det sura äpplet.
I mitt fall var det inget fusk bakom utan allt hade gått rätt till men papper hade försvunnit på vägen.
Har man byggt nytt och haft svart arbetskraft så får man skylla sig själv och bita i det sura äpplet.
I mitt fall var det inget fusk bakom utan allt hade gått rätt till men papper hade försvunnit på vägen.
Klicka här för att svara