7 157 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Köpa hus av släktingar
Sida 1 av 2
Hejsan
Jag och min sambo skall köpa nytt hus.
Huset ägs av hennes föräldrar och hennes farbror och hans fru.
Farbrorn och hans fru skall köpa vårt hus och vi skall köpa det andra huset av alla fyra som äger det.
Sen skall vi hyra ut en lägenhet i det huset till min sambos föräldrar.
Finns det nåt speciellt att tänka på vid en sån här affär?
Hur skulle ni tänka om besiktning? Känns som att gör man det så gör man det mest för sig själv för att veta vad man har att göra
.
Energibesiktning kommer väl inte nån av oss ifrån?
Själva köpet med alla papper som blir är det nåt som kan bli knepigt? Har dåliga erfarenheter från att sköta sånt privat efter att vi gjorde det med vårt nuvarande hus. Men dom som sålde det strulade verkligen till det och vi var helt gröna på det så det var tur att vår kontakt på banken hade ögonen med sig gällande pappersarbetet.
Alla tips välkomna om vad vi skall tänka på.
/Jonas
Jag och min sambo skall köpa nytt hus.
Huset ägs av hennes föräldrar och hennes farbror och hans fru.
Farbrorn och hans fru skall köpa vårt hus och vi skall köpa det andra huset av alla fyra som äger det.
Hur skulle ni tänka om besiktning? Känns som att gör man det så gör man det mest för sig själv för att veta vad man har att göra
Energibesiktning kommer väl inte nån av oss ifrån?
Själva köpet med alla papper som blir är det nåt som kan bli knepigt? Har dåliga erfarenheter från att sköta sånt privat efter att vi gjorde det med vårt nuvarande hus. Men dom som sålde det strulade verkligen till det och vi var helt gröna på det så det var tur att vår kontakt på banken hade ögonen med sig gällande pappersarbetet.
Alla tips välkomna om vad vi skall tänka på.
/Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Besiktning bör man nog försöka göra även i en sådan här affär. Skulle det då dyka upp något oväntat fel, så finns det ju risk att det är ett känsligt läge.
Den mest uppenbara frågan är ju om ni verkligen har tänkt igenom vad det innebär att dels ha svärföräldrar så nära? Risk att de aldrig riktigt accepterar att huset inte längre är deras, vad händer när vill göra om något "i deras fina hus" osv.
Den mest uppenbara frågan är ju om ni verkligen har tänkt igenom vad det innebär att dels ha svärföräldrar så nära? Risk att de aldrig riktigt accepterar att huset inte längre är deras, vad händer när vill göra om något "i deras fina hus" osv.
Skrev ett längre utlägg men censureade mig själv då jag insåg att det var för tidigt på dygnet för så grova ord.
Fundera iaf en gång extra kring hur privatlivet skulle fungera med svärföräldrarna under samma tak. Kommer ni och svärföräldrarna att kunna hantera sänggavlar som knackar mot väggen eller kristallkronor som kommer i gungning?
Fundera iaf en gång extra kring hur privatlivet skulle fungera med svärföräldrarna under samma tak. Kommer ni och svärföräldrarna att kunna hantera sänggavlar som knackar mot väggen eller kristallkronor som kommer i gungning?
Gör besiktning av båda fastigheterna. Då är ni alla med på vad som gäller och eventuella senare upptäckta problem är ur världen.
Ni bör nog ta hjälp av ngn som fixar alla papper. Har sett annonser på företag som hjälper till. En sak som man kanske bör fundera på är vilket värde som skall redovisas för bytet. Det som strular till det är reavinsten som man ju kan skjuta upp genom att skriva lägre värden. Men då åker man ju på den om man säljer i framtiden.
Jag hade kontakt med skatteverket angående ett husbyte, och dom menade att båda fastigheterna skulle värderas och man skulle betala reavinst utifrån marknadsvärdet.... Så även om man byter 1-1 så skall skattepengarna in.
Ni bör nog ta hjälp av ngn som fixar alla papper. Har sett annonser på företag som hjälper till. En sak som man kanske bör fundera på är vilket värde som skall redovisas för bytet. Det som strular till det är reavinsten som man ju kan skjuta upp genom att skriva lägre värden. Men då åker man ju på den om man säljer i framtiden.
Jag hade kontakt med skatteverket angående ett husbyte, och dom menade att båda fastigheterna skulle värderas och man skulle betala reavinst utifrån marknadsvärdet.... Så även om man byter 1-1 så skall skattepengarna in.
Hur struntar man i energideklaration?
Är inte det ett måste nu?
Jo det kanske är bäst för alla om man gör en besiktning ändå.
Det här med gungande kristallkronor hoppas jag slippa ;-)
Ganska stort hus.
Det med att dom inte riktigt släpper "sitt hus" tror och hoppas jag inte heller blir ett problem.
Dom är ganska less på att fixa med huset och vill gärna slippa göra så mycket själva.
Är inte det ett måste nu?
Jo det kanske är bäst för alla om man gör en besiktning ändå.
Det här med gungande kristallkronor hoppas jag slippa ;-)
Ganska stort hus.
Det med att dom inte riktigt släpper "sitt hus" tror och hoppas jag inte heller blir ett problem.
Dom är ganska less på att fixa med huset och vill gärna slippa göra så mycket själva.
Besiktning är extra viktigt vid släktköp - allt för att kunna fira en god jul tillsammans även nästa år 
Energideklarationen måste finnas vid överlåtelse, annars kan Boverket (tillsynsmyndighet) utfärda vite.
Stort lycka till!
Energideklarationen måste finnas vid överlåtelse, annars kan Boverket (tillsynsmyndighet) utfärda vite.
Stort lycka till!
tomtend skrev:Farbrorn och hans fru skall köpa vårt hus och vi skall köpa det andra huset av alla fyra som äger det.
/QUOTE]
(Min kursivering i citatet)
Ja, tänk efter om det finns ännu fler möjligheter att "kludda" (skånsk ord för att krångla) till det.
Makalöst rörigt och enligt min åsikt gjort för att bli ovänner.
Men har tyvärr inga råd att ge hur det skulle kunna bli smärtfritt.
Förlåt om jag låter som en surgubbe, men om det var det enda du ville säga så tycker jag att du kunde struntat i att skriva nåt överhuvud taget.
Huset vi ska köpa är en gammal bondgård som gått i min sambos släkt i många generationer. Mina svärföräldrar vill att det förblir så. Farbrorn och hans sambo vill inte bo i lägenhet och vi vill bli av med vårt hus snabbt.
Jag vet inte hur vi skulle lösa det på smidigare sätt om man tänker på hur mycket som ska klaffa samtidigt om ingen vill vara utan bostad.
Meningen med att jag skrev den här tråden var ju inte att nån skulle komma och skriva "ni kan ju inte göra det krångligare" utan att efteråt skriva ett förslag på hur man kunde göra istället. Eller ett förslag på hur man kan göra för att man man inte skall bli "ovänner"
Nä då får ni hellre strunta i att skriva.
Huset vi ska köpa är en gammal bondgård som gått i min sambos släkt i många generationer. Mina svärföräldrar vill att det förblir så. Farbrorn och hans sambo vill inte bo i lägenhet och vi vill bli av med vårt hus snabbt.
Jag vet inte hur vi skulle lösa det på smidigare sätt om man tänker på hur mycket som ska klaffa samtidigt om ingen vill vara utan bostad.
Meningen med att jag skrev den här tråden var ju inte att nån skulle komma och skriva "ni kan ju inte göra det krångligare" utan att efteråt skriva ett förslag på hur man kunde göra istället. Eller ett förslag på hur man kan göra för att man man inte skall bli "ovänner"
Se till att göra noggranna undersökningar - precis som ni skulle gjort om ni köpt huset av någon okänd. På så vis lär ni känna huset på ett djupare plan, och alla kan känna sig lugnare. Vid besiktningar framkommer ofta sådant som säljaren glömt bort, och det kan vara värdefullt.tomtend skrev:Förlåt om jag låter som en surgubbe, men om det var det enda du ville säga så tycker jag att du kunde struntat i att skriva nåt överhuvud taget.
Likadant med de som köper ert hus.
Se även till att kontraktet skrivs av någon som vet vad de sysslar med - jurist/mäklare, så att det inte blir tveksamheter. Glöms lätt bort i glädjen och "enkelheten" i att man "ju bara ska byta hus".
Känner ni att detta är en bra lösning för er så är det garanterat det också!
Vad har folk för relationer med sin släkt egentligen?
Skulle inte se några som helst problem om jag skulle hamna i en liknande sits.
Besikta, varför? För att kunna kräva en släkting på ett dolt fel?
Känns som att man kastar pengarna i sjön...
Det enda jag skulle tagit hjälp med var någon som kunde formulera ihop ett köpekontrakt.
Skulle inte se några som helst problem om jag skulle hamna i en liknande sits.
Besikta, varför? För att kunna kräva en släkting på ett dolt fel?
Känns som att man kastar pengarna i sjön...
Det enda jag skulle tagit hjälp med var någon som kunde formulera ihop ett köpekontrakt.
Det hade kanske varit korrekt att från början skriva att det gällde ett övertag av en jordbruksfastighet.tomtend skrev:
Då det då gäller att överföra värde från en generation till en annan så är det väl "huset" (läs bostaden) sekundärt i sammanhanget. Det primära är väl förmodligen mark och skogsvärdet!!??
Med den gamla bondetraditionen med "undantag" för den äldre generationen är förmodligen viktigare att värdera än att det blir rättvist i kronor och ören.
I detta fallet är det kanske viktigast att stämma av med syskon och andra framtida arvingar att arrangemanget upplevs som rättvist för alla berörda.
Kommen från en gammal bondesläkt tror jag att detta är viktigare än besiktningar eller exakta värderingar.
Jag skulle nog vilja ha någon form av avtal gällande att tidigare ägare inte ska lägga sig i nya ägarens planer eller ideér....är kanske inte ett problem men finns det skrivet så kan man i värsta fall använda det.....
Samma sak ang hyran av lgh...vad ska ingå och inte.....
Samma sak ang hyran av lgh...vad ska ingå och inte.....
Gör sånt verkligen tillräckligt stor skillnad inom familjen? Givet att man bor på samma familjegård, kommer någon ha, eller inte ha, uttalade åsikter om hur man sköter fastigheten beroende på om man har "lägga-sig-i-förbud" i ett avtal eller inte?Enk Projektet skrev:
Vårda era familjereaktioner och se nyktert på dem när ni fattar era beslut så ska det nog gå bra.