1 723 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Mäklararvode
Jag tänkte ställa en hypotetisk fråga som jag hoppas någon kan svara på. Om man har man ett kontrakt där mäklare bara får arvode vid försäljning av fastigheten, kan man då sno intressenter efter att kontraktstiden gått ut. Jag vet att mäklarna givetvis har klausuler för detta, men kan man gringå klausulerna. Vad jag tänker på är om ber vän vara bulvan och sälja det vidare till denna som därefter säljer vidare till en intressenten. Givetvis med ett skuldbrev som garanti. Naturligtvis är detta djupt oetiskt, men frågan är om det är olagligt?
Hur når du ut till intressenten?Socki skrev:Jag tänkte ställa en hypotetisk fråga som jag hoppas någon kan svara på. Om man har man ett kontrakt där mäklare bara får arvode vid försäljning av fastigheten, kan man då sno intressenter efter att kontraktstiden gått ut. Jag vet att mäklarna givetvis har klausuler för detta, men kan man gringå klausulerna. Vad jag tänker på är om ber vän vara bulvan och sälja det vidare till denna som därefter säljer vidare till en intressenten. Givetvis med ett skuldbrev som garanti. Naturligtvis är detta djupt oetiskt, men frågan är om det är olagligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som sagt, om du anlitar en mäklare så har mäklaren rätt till arvode under lång tid efter uppdragets slut, om du säljer till någon som mäklaren haft kontakt med ang. försäljning.
Ditt föreslagna upplägg kanske rent formellt skulle kunna gå runt de reglerna, men genom det uppenbara syftet med bulvanförsäljningen så vore det avtalsbrott, och troligen även bedrägeri. Men mäklaren skulle troligen inte driva frågan, bevisläget blir för komplicerat.
Det går knappast att göra en sådan här runda så att det avtalsmässigt verkligen håller hela vägen, det skulle bygga på ngn. form av "gentlemens agreement", och vem skulle lita på någon som lägger upp en sådan här affär?
Rent ekonomiskt tror jag också att det är tveksamt, det blir ju en extra lagfartskostnad med en bulvan emellan. Och den motsvarar troligen ungefär halva mäklararvodet. Den halva som blir kvar skulle man väl då antagligen dela som "vinst" mellan köpare, säljare och bulvan. Inte mycket pengar att bli kriminell för.
Ditt föreslagna upplägg kanske rent formellt skulle kunna gå runt de reglerna, men genom det uppenbara syftet med bulvanförsäljningen så vore det avtalsbrott, och troligen även bedrägeri. Men mäklaren skulle troligen inte driva frågan, bevisläget blir för komplicerat.
Det går knappast att göra en sådan här runda så att det avtalsmässigt verkligen håller hela vägen, det skulle bygga på ngn. form av "gentlemens agreement", och vem skulle lita på någon som lägger upp en sådan här affär?
Rent ekonomiskt tror jag också att det är tveksamt, det blir ju en extra lagfartskostnad med en bulvan emellan. Och den motsvarar troligen ungefär halva mäklararvodet. Den halva som blir kvar skulle man väl då antagligen dela som "vinst" mellan köpare, säljare och bulvan. Inte mycket pengar att bli kriminell för.
Är den slutliga köparen någon som varit i kontakt med mäklaren tidigare dvs under tiden mäklaren hade objektet, brukar kontraktet innefatta även denna försäljning. Arvodet kan då delas mellan flera mäklare. Detta påverkar inte säljaren.
Har mäklaren lagt mycket tid på en misslyckad försäljning, kan han senare kolla vem slutliga köparen är. Det täcker väl din fråga?
Edit:
hempularen var snabbare
Har mäklaren lagt mycket tid på en misslyckad försäljning, kan han senare kolla vem slutliga köparen är. Det täcker väl din fråga?
Edit:
hempularen var snabbare
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Socki: "du" har ju skrivit på ett avtal med mäklaren som innefattat arvodet i kronor/procent. Mäklaren nöjer sig nog inte med ditt förslag.
Jag tror fördelningen görs upp mellan mäklarfirmorna. Men precis som hempularen skrev, säljaren får extra kostnader (lagfart) om ha försöker mixtra med bulvan.
Jag tror fördelningen görs upp mellan mäklarfirmorna. Men precis som hempularen skrev, säljaren får extra kostnader (lagfart) om ha försöker mixtra med bulvan.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Enl. god mäklarsed, så skall mäklarna förhandla med varandra om arvodet när flera mäklare är inblandade. Exakt vad det innebär vet jag inte. Men det kan innebära att mäklare två, måste sätta sitt arvode tillräckligt högt för att ha råd att dela med sig till mäklare ett. Det förutsätter att du som säljare är öppen om att en annan mäklare varit inblandad, mörkar du det så kan båda mäklarna begära fullt arvode.Socki skrev:
Säg att jag då säljer min fastighet privat efter att ha avslutat ett avtal med en mäklare. Den köparen ångrar köpet och säljer det igen privat bara efter ett halvår. En av intressenterna ser då att huset åter är till salu och slår till. Är det då rimligt att mäklaren kan kräva pengar av den ursprungliga ägaren? Kan man då vara tvungen att skriva ett avtal att vid framtida försäljning absolut inte får säljas vidare till vissa personer? Eller hänger det på hur lång tid det har gått?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är det jag menar ned att bevisfrågan blir för komplicerad. Om det verkligen är så som du skriver att köparen ångrar sig osv. Då kan givetvis inte mäklaren kräva arvode av sin ex. klient. Men om du gör ett planerat upplägg av den typen så är det (troligen) olagligt, problemet för mäklaren är att bevisa det.
Men åter, bara för att jag ev. kan komma på ett sätt att stjäla pengar som är svårt att bevisa, så gör jag ändå inte det.
Och även om man har en annan moral, så vore det korkat att bli kriminell för en så liten summa.
Men åter, bara för att jag ev. kan komma på ett sätt att stjäla pengar som är svårt att bevisa, så gör jag ändå inte det.
Och även om man har en annan moral, så vore det korkat att bli kriminell för en så liten summa.
En annan fråga du bör ställa dig är ifall du vill och har möjlighet att ha din bostad osåld under (tre månader?) kontraktstiden och under tiden notera intressenterna för en senare kontakt? För att sedan göra ett nytt försäljningsförsök med din bulvan. Jag ifrågasätter inte ifall du har pengarna utan ifall du har räknat in det extra arbetet och ifall det är värt det? Hemverket är väl ett alternativ men jag tycker objekten saknar det där "lilla extra", bilderna, texten och det känns lite "billigare".
Jag har själv tänkt som du gör och skulle vara intresserad av hur du gör och hur det går. Har en mäklarvän som säger att hon aldrig tar sig an ett objekt för under 50 000, och förhandlar om den summan som överstiger utgångsvärde.
Jag å min sida är inte intresserad av att sälja genom mäklare heller.
Jag har själv tänkt som du gör och skulle vara intresserad av hur du gör och hur det går. Har en mäklarvän som säger att hon aldrig tar sig an ett objekt för under 50 000, och förhandlar om den summan som överstiger utgångsvärde.
Jag å min sida är inte intresserad av att sälja genom mäklare heller.
Klicka här för att svara