Martin_B
Nerre skrev:
Vad ska köparen göra om denne inte får kvittona? Försöka häva köpet? Stämma dig?
Då får den snällt komma hit till byggahus.se och starta en (mot)tråd:
"Säljaren vill inte lämna ifrån sig några kvitton".
Sedan ordnar allt upp sig...

:D

• Gilla
ghoti
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Sen förstår jag fortarande inte vad jag som säljare riskerar genom att göra det?
Tjaa, köparen kanske slarvar bort några av kvittona och sen kommer skatteverket och vill att du ska styrka dina avdrag. Om du lämnar hela pärmen till köparen alltså.

Kopierar du själv så "riskerar" du inget, men du åker på att göra en massa jobb som ni inte hade kommit överens om innan. Och även om köparen kanske är villig att betala för arbetet så ger betalningen inte mer tid till att göra det.

Men sen om kvittona sitter blandade med andra kvitton så finns ju risken att du lämnar ut onödigt mycket information till köparen om denne får sålla själv bland kvittona.

harry73 skrev:
Köparen har ingen rätt på garanti alls. Det ända han har rätt på är att hävda dolda fel, och varför skulle man inte kunna hävda dolt fel för en nästan ny tvättmaskin som går sönder pga materialfel. Köparen kan då ställa krav på TS, och TS plockar fram kvittot han behöver och lämnar tvättmaskinen på garanti.

TS kan därmed hävda att han behöver ha kvittot kvar ifall han behöver åberopa garantin.
Rent juridiskt är detta kanske rätt, men som säljare är man ju dum om man väljer den vägen. Om det är ett anonymt kvitto är det ju bättre att ge det till köparen och sedan slippa alla framtida problem angående den produkten. Har man inte totalt kaos bland sina papper bör det vara mycket enklare/snabbare att lämna kvittot än att hantera ett framtida garantiärende där man bara ska agera mellanhand.

Flera i tråden nämner köparens eventuella fiffel med avdrag. Kan man få avdrag för att man köper vitvaror?

Redigerat:
b_hasse skrev:
Kan man få avdrag för att man köper vitvaror?
Om produkten är ny och inte avser utbyte av gammal och köpet gjorts inom 5-årsperioden före försäljning kan säljaren dra av inköpet vid skatteberäkningen.

Huset kanske inte hade diskmaskin eller torktumlare tidigare

Mikael_L
Behåll du dina kvitton du, tycker jag.

Ev kan du göra en kopia på en del kvitton bara utav din goda vilja och snällhet. :)

K
Nerre skrev:
Tjaa, köparen kanske slarvar bort några av kvittona och sen kommer skatteverket och vill att du ska styrka dina avdrag. Om du lämnar hela pärmen till köparen alltså.

Kopierar du själv så "riskerar" du inget, men du åker på att göra en massa jobb som ni inte hade kommit överens om innan. Och även om köparen kanske är villig att betala för arbetet så ger betalningen inte mer tid till att göra det.

Men sen om kvittona sitter blandade med andra kvitton så finns ju risken att du lämnar ut onödigt mycket information till köparen om denne får sålla själv bland kvittona.
Med en enkel app fotograferar och arkiverar man lätt minst 300 kvitton på en timme. Köparen har trots allt betalat ett antal miljoner på huset så nog tycker jag att man kan bjuda hem honom en timme och låta honom fotografera kvitton kopplat till huset.

Så länge köparen är trevlig ser jag bara fördelar med att hålla en god relation med honom. Det tror jag att man har igen i längden.

/Krille

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.