29 532 läst ·
110 svar
30k läst
110 svar
Köparen vill ha alla kvitton
Tjaa, köparen kanske slarvar bort några av kvittona och sen kommer skatteverket och vill att du ska styrka dina avdrag. Om du lämnar hela pärmen till köparen alltså.Krille4 skrev:
Kopierar du själv så "riskerar" du inget, men du åker på att göra en massa jobb som ni inte hade kommit överens om innan. Och även om köparen kanske är villig att betala för arbetet så ger betalningen inte mer tid till att göra det.
Men sen om kvittona sitter blandade med andra kvitton så finns ju risken att du lämnar ut onödigt mycket information till köparen om denne får sålla själv bland kvittona.
Rent juridiskt är detta kanske rätt, men som säljare är man ju dum om man väljer den vägen. Om det är ett anonymt kvitto är det ju bättre att ge det till köparen och sedan slippa alla framtida problem angående den produkten. Har man inte totalt kaos bland sina papper bör det vara mycket enklare/snabbare att lämna kvittot än att hantera ett framtida garantiärende där man bara ska agera mellanhand.harry73 skrev:Köparen har ingen rätt på garanti alls. Det ända han har rätt på är att hävda dolda fel, och varför skulle man inte kunna hävda dolt fel för en nästan ny tvättmaskin som går sönder pga materialfel. Köparen kan då ställa krav på TS, och TS plockar fram kvittot han behöver och lämnar tvättmaskinen på garanti.
TS kan därmed hävda att han behöver ha kvittot kvar ifall han behöver åberopa garantin.
Flera i tråden nämner köparens eventuella fiffel med avdrag. Kan man få avdrag för att man köper vitvaror?
Redigerat:
Med en enkel app fotograferar och arkiverar man lätt minst 300 kvitton på en timme. Köparen har trots allt betalat ett antal miljoner på huset så nog tycker jag att man kan bjuda hem honom en timme och låta honom fotografera kvitton kopplat till huset.Nerre skrev:Tjaa, köparen kanske slarvar bort några av kvittona och sen kommer skatteverket och vill att du ska styrka dina avdrag. Om du lämnar hela pärmen till köparen alltså.
Kopierar du själv så "riskerar" du inget, men du åker på att göra en massa jobb som ni inte hade kommit överens om innan. Och även om köparen kanske är villig att betala för arbetet så ger betalningen inte mer tid till att göra det.
Men sen om kvittona sitter blandade med andra kvitton så finns ju risken att du lämnar ut onödigt mycket information till köparen om denne får sålla själv bland kvittona.
Så länge köparen är trevlig ser jag bara fördelar med att hålla en god relation med honom. Det tror jag att man har igen i längden.
/Krille
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vill ha hjälp starta luftvärmepump
Värme allmänt -
Vill byta spishäll
Vitvaror -
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
Övrigt Off Topic -
Sålde lägenheten med möbler - Nu vill köparen inte ha möblerna
Juridik