Hej, är det någon här som har erfarenhet av att som svensk bosatt i Sverige låna till att köpa fritidshus i Norge? Varken min bank i Sverige (Swedbank) eller deras kontor i Norge kan vara behjälpliga. Den lokala banken där jag har tänkt mig att köpa kräver att jag blir helkund där med lönekonto och sparande... Någon som har några tips?

Tack på förhand.

• Gilla
hamme2
  • Laddar…
Ingen?

Det låter märkligt att swedbank inte kan hjälpa till, när de nu har ett kontor i Norge. Har de ngn. motivering?

man skall komma ihåg att vid lånebedömning så kommer banken att banken att bedöma din betalningsförmåga både efter svenska och de utländska normerna, och gå på "sämsta" beräkningen. Dessutom kommer banken att lägga in en valutarisk i bedömningen.

Hur fungerar beskattning av fastigheter i Norge? Jag vet att i andra sammanhang så finns det en del väldigt inkompatibla skatteregler mellan Norge och Sverige.

Verkar som att Swedbank i Sverige inte kan ta norsk fastighet som säkerhet och Swedbank i Norge ska lägga ner sin privata del vid årsskiftet... Har inte satt mig in i fastighetsbeskattningen än. Får bli ett fall för min revisor om det blir något köp 😄

Att det inte går att låna i ett land och ha säkerheten i ett annat land är rätt vanligt. Kolla med en svensk bank som har verksamhet i Norge.

Jag tror att SE banken ofta används vid köp i andra länder. Har dock noll koll på Norge.

Har samma situation med finansiering av hyttebygge i Norge och den banken som jag diskuterar med är Nordea (Norge). Detta är nära gränsen. Något krav på lönekonto i Norge har inte kommit upp men det kan ju tänkas att banken vill att man växlar till Nordea i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.