Kan man som spekulant på en bostad räkna med att det som tas upp i objektsbeskrivning ingår? Ett exempel:

"Kök
Kök med mörkgrått laminatgolv och vitmålade väggar. Kvalitetskök från HTH (2005) med ny mattsvart bänkskiva och diskho (2016). Köksluckorna är i massiv björk och mellan bänkskiva och överskåp finns praktisk frostad glasskiva på väggen. Inbyggd belysning i överskåp med frostade luckor. Utrustning: Glashäll (Siemens), micro (siemens), diskmaskin med wifi funktion (Siemens), varmluftsugn (Siemens), kyl/frys side by side med ismaskin (LG och köksfläkt (Siemens). Infällda spotlights i tak samt bänkbelysning. Den vägghängda tv:n bjuder på underhållning vid frukosten...."

Jag tänker då på den sista meningen och den vägghängda TV:n. Kan man anta att den ingår?

Behöver inte svar i stil med "hör med mäklaren" eller "det framgår vid kontraktskrivning" utan vill mer ha diskussionen utifrån vad som anges i objektsbeskrivningen och vad som kan förväntas ingå.

Fairlane
Jag anser att TVn ska ingå om de skriver så, men jag skulle ändå dubbelkolla med mäklaren (ja, jag vet att du inte ville ha det svaret).

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
BirgitS
Hade teven stått med som utrustning hade den förstås ingått, men nu i en mening som är helt annorlunda tycker jag att det är tveksamt. Det beror också på hur teven sitter, är den liksom integrerad i/bland köksskåpen (mer åt ingår) eller helt fristående mitt på en vägg (mer åt inte ingår).

Om det står "Mellan de två dörrarna passar spegeln mycket bra" i en beskrivning av hallen så hade jag inte trott att en spegel som sitter på krokar ingått däremot om spegeln var limmad på väggen hade jag förutsatt att den ingick. I det fallet får man nog anse att i de flesta fall får det läsas som ett tips för köparen som kanske funderar på hur hallen kan möbleras.

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med Birgit, det beror lite på hur TVn sitter på plats också, men generellt tycker jag att ett utlåtande sådär gör att möjligheten att det ska ingå ökar..

Om man skriver "På balkongen kan man sitta och njuta av en fantastisk utsikt" förväntar jag mig inga stolar, men om man skriver "på balkongen kan man njuta av en fantastisk utsikt sittandes i den underbara hammocken" så tycker jag nog att hammocken ska ingå.

• Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
TV:n ser ut att sitta på ett väggfäste.

• Platt-TV monterad på ett väggfäste i ett vitt rum, med en stående lampa och ett runt bord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill betona att det här helt saknar betydelse för min del om TV:n ingår eller inte, såg bara annonsen på Hemnet och blev nyfiken på vad som är att förvänta utifrån objektsbeskrivning.

BirgitS
Det är ju mycket vanligt att teve sitter på ett väggfäste även i vardagsrum så det i sig gör det inte till ett fastighetstillbehör. Om jag var spekulant så skulle jag tro att teven inte ingår (finns med i beskrivningen som tips) men höra med mäklaren för säkerhets skull.

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.