Byggahus.se

Klausul om finansiering

1. M
    Medlem Nivå 17
    Hur ser det ut idag på bostadsmarknaden, sklrives det kontrakt med klausul om finansiering?

Dvs, man skriver kontrakt men när tillträdet 3 månader senare har marknande sjunkit 15%, arbetslösheten och räntan ökat 5%-enheter och banken vill inte låna ut längre. Då står man där med skägget i ni vet vad.

Såg den här artikeln om ett kanadensiskt par, inte alls samma regler och villkor här men fick mig att fundera.

https://www.msn.com/en-ca/money/top...uffville-home-deal/ar-AAvVnDc?ocid=spartandhp

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att det är extremt ovanligt här med sådana klausuler.

I samband med finanskrisen i början på 90- talet hade jag en kollega som köpte med en dylik klausul. Den var formulerad så att om räntan gick upp mellan att avtalet skrevs, och tillträde, så justerades priset ned så att kollegan fick samma månadskostnad. Avtalet var bindande, så säljaren var tvungen att acceptera sänkningen.

Räntan ökade, och kollegan fick med priset med 7 - 8%.

Redigerat 30 apr 2018 11:42
  3. Y
    Medlem Nivå 5
    Det är nog inte vanligt, men det är ju inget som hindrar det upp till köpare och säljare. Om köparen av någon anledning vill ha en sådan så är det ju bara att skriva in i avtalet, om säljaren accepterar det. Jag känner till ett färskt exempel, där köparen hade en klausul att de skulle få ut minst X kr för sitt nuvarande boende annars skulle köpet gå tillbaka.
    Givetvis fick inte denna köpare ut detta pris, affären gick tillbaka och säljaren fick sälja om huset. Det tog 3 månader innan de fick det sålt igen och då till ett lägre pris, så de gör nog inte om det.

4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det är konstigt att det nästan inte finns låneklausuler.
    Fastighetsmäklarinspektionen skriver följande:
    http://www.fmi.se/faktablad-for-fastighetsmaklare---besiktningsklausuler-och-andra-atergangsvillkor
    Och Mäklarsamfundet skriver följande:
    http://www.maklarsamfundet.se/vad-galler-avseende-laneklausuler
    Och även om Mäklarsamfundet föreslår att den ska vara utformad som ett öppet köp, kan man säkert hitta andra lösningar. T ex, att man vid kontraktsskrivningen har ett lånelöfte hos en viss bank och att man senast xx veckor innan tillträdet kan frånträda köpet om man inte längre får lån hos den bank, eller om månadskostnader ökar med ett visst belopp.

Låneklausuler är i princip standard i Holland, och säkert i många andra länder med.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Intressant, hade ingen aning om att de skrivningarna finns. Som jag tolkar texten så handlar det om fall där köparen inte har ett lånelöfte före köpet, men är beroende av att låna.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Så tolkar jag det också, men sedan kommer jag ihåg en artikel här på byggahus, där den hade varit användbar
    https://www.byggahus.se/ekonomi/kopte-nyproduktion-nu-kan-hon-inte-betala

7. M
    Medlem Nivå 17
    Det var intressant, visste inte att det fanns en standard klausul. Fast den verkar mesta täcka fallet att köparen skriver kontrakt först och sen frågar banken om lån. Därefter kan det ju gå en 2-3 månader, däryvlet kan hända som gör att lånet inte kan tas ändå. Då sitter man där...

Edity: Ja, som hempularen sa då. :)

Att ha öppen klausul till tillträdet är kanske inte heller rätt lösning.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja fallet där man har ett lånelöfte som sedan av olika skäl inte gäller när det är dags att låna, kan man knappast täcka med en dylik standardklausul. Då skulle ju köpare vara obundna av köpeavtalet ända fram till tillträdet.

Ångrar man köpet, så kan man väl alltid säga till banken att arbetsgivaren tänker säga upp oss snart. Eller om det verkligen kniper, sluta betala på nuvarande bolån, och fixa en kreditanmärkning i lagom tid till tillträdet.

9. M
    Medlem Nivå 17
    Då får man väl gå till Bluestep, och sedan gå i konkurs för att man inte kan betala räntorna. :)

Eller så får man stå där med skadeståndet.

10. B
    Medlem · Nivå 21
    Jag har för mig att låneklausuler var vanligt på 80- och 90-talet i alla fall, men då gällde det nog att köparen fick 1-2 veckor på sig att fixa ett avtal med en bank, inte att köpet var öppet ända fram till ett par veckor innan tillträdet. Då var det ju inte sån brådska med köpet utan det var väl allt eftersom köpet skulle vara klart på ett par dagar som lånelöften kom i stället.