1 644 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hus med tegelvägg - putsa?
Hej,
Jag håller på att ta fram en lista gällande för och nackdelar med att putsa huset tegelväggar, alla ytterväggar. Främsta anledningen är att vi vill förbättra utseendet på huset. Men tar gärna er hjälp med synpunkter för vidare beslut.
Är det ekonomiskt försvarbart och tror ni husets värde höjs eller sänks vid en ev försäljning i framtiden?
Tack på förhand!
Jag håller på att ta fram en lista gällande för och nackdelar med att putsa huset tegelväggar, alla ytterväggar. Främsta anledningen är att vi vill förbättra utseendet på huset. Men tar gärna er hjälp med synpunkter för vidare beslut.
Är det ekonomiskt försvarbart och tror ni husets värde höjs eller sänks vid en ev försäljning i framtiden?
Tack på förhand!
För mig skulle det sänka värdet, pga man gör om något som är relativt underhållsfritt till något som kräver oftare underhåll. Men inser samtidigt att jag nog är i minoritet, många tycker nog det är snyggare med puts. Kan du också måla det vitt, så är du nog nått största önskemålet som många husköpare verkar ha...
Enda anledningen putsa ett tegelhus är om det börjat vittra eller ser hemskt ut!J Jakobisak11 skrev:Hej,
Tack på förhand!
En proffsig putsad yta med ljus färg höjer värdet på huset om nuvarande fasad är slut
Lägg gärna upp bild på huset så man kan få sig en uppfattning.J Jakobisak11 skrev:Hej,
Tack på förhand!
Är det ett 1880-tals tegelhus kanske det inte är den bästa idén. Är det ett 1980-tals brunmurrigt hus kanske man kan försköna upp huset med lite puts. Beror lite på som sagt. Men om ni tycker att huset behöver förbättring i utseendet finns det en chans att andra även gör det.
Tack så mycket för återkoppling med bra synpunkter från er alla! Vi får funderar vidare hur vi gör till våren..
Det finns en metod som kallas säckskurning som innebär ett tunt skickt som snyggt färgar in fasaden i lämplig kulör... och som kan laga i fogar och osnygg murning och stenarJ Jakobisak11 skrev:
B byggarätt skrev:
Tack för tipset, det ska jag absolut kolla vidare på. Vet du ifall det är mer prisvärt och hållbart än att pusta?B byggarätt skrev:
Klicka här för att svara