7 445 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Elak lukt, källa funnen. Nu då?!
Är ju lite det som är charmen med att köpa gammalt ( oftast biligare än nytt) ), att man just kan hitta på en del både roliga och mindre roliga lösningar och problem. Men det tillhör ju lixom själva husägandet. Att köpa nytt eller bygga nytt är absolut ingen garanti på att det skulle vara OK från början, än att renovera ett gammalt hus.Smillan1000 skrev:Jo tack, vi har lärt oss en hel del pga det här. -Innebörden i att köpa något som inte kan anses vara "modernt" byggt. Vi kommer bo här några år och sedan köpa något nytt eller om vi bygger själva så vi vet att allt är Ok från start. Så kul var den starten på husägandet som man sett fram emot några år.
Tack för svaren, då vet vi!
Jadu, alla har nog olika anledningar till det. Personligen hade jag gärna sett att jag inte hade "behövt" använda mig av denna kunskapsbank som finns på byggahus. Det hade gjort mycket för husfriden och inre friden.perra i skogen skrev:
Är ju lite det som är charmen med att köpa gammalt ( oftast biligare än nytt) ), att man just kan hitta på en del både roliga och mindre roliga lösningar och problem. Men det tillhör ju lixom själva husägandet. Att köpa nytt eller bygga nytt är absolut ingen garanti på att det skulle vara OK från början, än att renovera ett gammalt hus.
Du får nog vara beredd på att det dyker upp fler saker som du inte räknat med. Ett gammalt hus är inte nytt och kan dyka upp rätt mycket som man inte kan få ersättning av köparen eller försäkringar för.Smillan1000 skrev:
Nu har vi snart totalrenoverat hela huset och samtidigt byggt ut; satt in ftx, byggt igen grunden, satt in nya fönster, tilläggsisolerat hälften av alla väggar, inspekterat vind och dess tilläggsisolering, tagit bort golvspånskivorna och tilläggsisolerat ovan och under, satt in ny trossbotten, lagt in spånskivor med golvvärme, kommer köpa ny luftvattenpanna för golvvärmen, dränerat den kritiska sidan. Huset har sedan tidigare bytt alla fönster till elitfönster för 4 år sedan och lagt valsat plåttak för ca 8 år sedan.
Det hade varit skönt att slippa ovanstående när vi köpte huset efter att ha varit på +50 visningar och det såg bra ut på pappret, inkl 2 st oberoende besiktningar.
Jag tycker inte man ska behöva ”förvänta” sig de problemen bara för att huset är gammalt. Men nu har vi lärt oss och nu VET vi också att vårt hus är i bra skick eftersom vi i princip rivit och byggt upp det igen.
Det hade varit skönt att slippa ovanstående när vi köpte huset efter att ha varit på +50 visningar och det såg bra ut på pappret, inkl 2 st oberoende besiktningar.
Jag tycker inte man ska behöva ”förvänta” sig de problemen bara för att huset är gammalt. Men nu har vi lärt oss och nu VET vi också att vårt hus är i bra skick eftersom vi i princip rivit och byggt upp det igen.
Klicka här för att svara