1 543 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Frågor om besiktningsprotokoll
Hej!
Om mitt inlägg ligger i fel tråd får ni gärna flytta min tråd, admins.
Jag och min sambo är nybörjare på hus. Nu har vi hittat ett hus som vi tittat på och funderar på att buda på imorgon. Men efter att ha läst besiktningsprotokollet på huset blir jag livrädd. Är vi galna att ens fundera över detta hus trots alla brister? Ni som kan, vad bör vi tänka på och vad kan det kosta att reparera bristerna?
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&objektID=1384217
Det är allt från tak till rostangrepp och vind som
behöver åtgärdas.
Vi har totalrenoverat tre lägenheter förr men detta
är något helt nytt.
Jättetack för er hjälp.
Om mitt inlägg ligger i fel tråd får ni gärna flytta min tråd, admins.
Jag och min sambo är nybörjare på hus. Nu har vi hittat ett hus som vi tittat på och funderar på att buda på imorgon. Men efter att ha läst besiktningsprotokollet på huset blir jag livrädd. Är vi galna att ens fundera över detta hus trots alla brister? Ni som kan, vad bör vi tänka på och vad kan det kosta att reparera bristerna?
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&objektID=1384217
Det är allt från tak till rostangrepp och vind som
behöver åtgärdas.
Vi har totalrenoverat tre lägenheter förr men detta
är något helt nytt.
Jättetack för er hjälp.
Ja, man bör ju ha god vana vid renoveringar samt en välfylld plånbok för att ge sig på detta projekt. Besiktningsprotokollet är ju fyllt av "fördjupad undersökning rekommenderas". Många av de genomförda renoveringarna beskrivs som "gjorda i egen regi". Vissa av renoveringarna känns inte alls bra och tyder på att ägaren inte har kunskapen som krävs. Ett exempel är fasaden där ändträt inte målats, trots att det inte skulle varit svårt att fixa från början. Om man missar eller struntar i såna basala moment finns det risk för att flera av renoveringarna inte gjorts fackmannamässigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Om frågan är vad som är viktigast för priset så brukar svaret vara läget, läget, läget. Det förklarar priset. I närområdet sälj radhus för 6 miljoner+. Vi tittade själva på hus i det området för 6-7 år sen. Hus som behövde totalrenovering där jag sa att de var tvungna att sänka priset med en miljon för att det skulle vara intressant fick budgivningar så det istället steg en miljon. Hus med mängder med mögel likaså.
Det ser ut att vara en hel del jobb generellt. Just taket som du nämnde verkar dock inte så illa då det ändå är bytt. Det borde bara vara att fixa felen. Å det dock för vad det är, information från någon som inte jobbar med detta.
Det ser ut att vara en hel del jobb generellt. Just taket som du nämnde verkar dock inte så illa då det ändå är bytt. Det borde bara vara att fixa felen. Å det dock för vad det är, information från någon som inte jobbar med detta.
Jo, jag förstår att det finns folk som vill betala. Mitt inlägg var mer en reflektion över hur konstigt samhället är när normen är att betala långt över produktionskostnaden för någonting gammalt som är i halvdåligt skick. Det är ju inte direkt ett unikt samlarobjekt det handlar om.
Köper man ett hus för halva priset 3 mil längre bort så kan man använda mellanskillnaden till att köpa en bil för en halv miljon och pendla dom där 3 milen tur och retur varje dag i 50 år.
Men det är klart - Miljön tjänar på att man inte bygger nytt.
Köper man ett hus för halva priset 3 mil längre bort så kan man använda mellanskillnaden till att köpa en bil för en halv miljon och pendla dom där 3 milen tur och retur varje dag i 50 år.
Men det är klart - Miljön tjänar på att man inte bygger nytt.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag har tittat lite mer noggrannt nu på protokollet. Mina kommenterar får ni ta för vad det är, en lekmans tankar. Förhoppningsvis kommer någon kunnig in och korrigerar.
Först tycker jag det är riktigt snyggt av besiktningsman att skriva in texten: "Har ni frågor om protokollet är ni välkomna att skicka ett sms till mig så ringer jag upp när jag har tid". Det tycker jag kan vara värt att göra, ställa frågor om det som är oklart.
"Fastighetsägaren har för avsikt att färdigställa elen i suterrängplanet och sockelskivor mot husgrunden". Här är det viktigt att se till att det görs och att det görs korrekt.
Sprickor i sockeln <-- Jag vet ärligt talat inte mycket mer. Hoppas någon kan komplettera, annars kanske besiktningsmannen kan säga något mer.
Omålat ändträ på fasaden. Man skulle kanske vilja titta bakom på något ställe?!
Tak <-- Som jag tolkar det så behöver man byta luckan, och sätta väderskydd på skorstenen. Låter som en inte allför dyr affär. Därtill att fixa till upp mot vindskivorna känns inte heller alltför blodigt.
Vinden <-- Jag skulle se över ventilationen på vinden
Balkongen <-- Jag skulle ta höjd för att den får göras om. Det är säkert inte nödvändigt, men jag räknar hellre för högt än för lågt.
Gjutjärnsbrunn och stammar rostiga <-- Här skulle jag bli lite orolig för det är inte så roligt att byta stammar, men kasnke kan någon annan sprida mer ljus över detta då jag aldrig gjort det.
Sutterängplan / Allmänt <-- Känns lite som att det är en fuktfråga?! Kanske gamla skador som inte förvärras efter omdräneringen som var utförd? jag skulle nog helst vilja veta mer här dock.
Kök <-- Fuktskydd under kyl/frys saknas, men det fixar man fort, likaså klamrar vattenledning
I övrigt så är det ju nya badrum som kommer kosta.
Känner ni er nöjda i övrigt och kan leva lite i en byggarbetsplats så är området trevligt med bra skolor och bra kommunikationer (man kan åka båt till jobbet i stan om man vill!
) etc. Undvik dock Coop-butiken om den inte förändrats drastiskt de sista 3-4 åren. Dyr och allmänt inte så rolig.
Själv gjorde jag som useless föreslog, flyttade längre ut och köpte billigare, men jag tappar å andra 30-40 minuter restid åt vardera håll varje dag.
Först tycker jag det är riktigt snyggt av besiktningsman att skriva in texten: "Har ni frågor om protokollet är ni välkomna att skicka ett sms till mig så ringer jag upp när jag har tid". Det tycker jag kan vara värt att göra, ställa frågor om det som är oklart.
"Fastighetsägaren har för avsikt att färdigställa elen i suterrängplanet och sockelskivor mot husgrunden". Här är det viktigt att se till att det görs och att det görs korrekt.
Sprickor i sockeln <-- Jag vet ärligt talat inte mycket mer. Hoppas någon kan komplettera, annars kanske besiktningsmannen kan säga något mer.
Omålat ändträ på fasaden. Man skulle kanske vilja titta bakom på något ställe?!
Tak <-- Som jag tolkar det så behöver man byta luckan, och sätta väderskydd på skorstenen. Låter som en inte allför dyr affär. Därtill att fixa till upp mot vindskivorna känns inte heller alltför blodigt.
Vinden <-- Jag skulle se över ventilationen på vinden
Balkongen <-- Jag skulle ta höjd för att den får göras om. Det är säkert inte nödvändigt, men jag räknar hellre för högt än för lågt.
Gjutjärnsbrunn och stammar rostiga <-- Här skulle jag bli lite orolig för det är inte så roligt att byta stammar, men kasnke kan någon annan sprida mer ljus över detta då jag aldrig gjort det.
Sutterängplan / Allmänt <-- Känns lite som att det är en fuktfråga?! Kanske gamla skador som inte förvärras efter omdräneringen som var utförd? jag skulle nog helst vilja veta mer här dock.
Kök <-- Fuktskydd under kyl/frys saknas, men det fixar man fort, likaså klamrar vattenledning
I övrigt så är det ju nya badrum som kommer kosta.
Känner ni er nöjda i övrigt och kan leva lite i en byggarbetsplats så är området trevligt med bra skolor och bra kommunikationer (man kan åka båt till jobbet i stan om man vill!
Själv gjorde jag som useless föreslog, flyttade längre ut och köpte billigare, men jag tappar å andra 30-40 minuter restid åt vardera håll varje dag.
Klicka här för att svara