De kan bråka av vilken anledning de vill. Men att de inte kan stämmer inte.

Hemmakatten
Jag skulle vara MYCKET tveksam till att köpa en fastighet med oklara pantbrev.

Begär att säljaren betalar/garanterar pantbrev och begär även en sänkning av köpeskillingen pga denna osäkerhet.

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Det är inget problem om det hanteras rätt. Den del av köpesumman som det saknas pantbrev på deponeras på banken. Köparen får dem inte fören pantbrevet hittas eller dödas. Det här är så pass vanligt att det finns standardlösningar på det.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den del av köpesumman som det saknas pantbrev på deponeras på banken. Köparen får dem inte fören pantbrevet hittas eller dödas.
Och du menar förstås att SÄLJAREN inte får pengarna förrän...

Har varit med om detta själv, när vi sålde vårt första hus.
Det var på den tiden pantbreven var fysiska papperslappar.
Det var ett rätt litet belopp, som banken skulle hålla inne, så vi inte skulle få ut hela köpeskillingen.
Men banktjänstemannen glömde bort det, och vi fick våra pengar direkt ändå :)

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ja, det menade jag naturligtvis. Det blev fel där.

• Gilla
Svedde och 1 till
  • Laddar…
C
Det finns 2 sätt:
  1. Döda inteckningen.
  2. Döda pantbrevet. Inteckningen finns kvar och man får ett nytt pantbrev som kan användas.

• Gilla
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
Var precis med om detta själv. Eftersom säljaren gått ut med att det fanns pantbrev på X kostnad så fick de stå för stämpelskatten på att ta ut nya pantbrev på den summan som var borttappade pantbrev. Det fördes in i kontraktet att de skulle dödas och häromdagen hörde mäklaren av sig att lantmäteriet godkänt dödning så vi ska dit och skriva på att vi vill göra detta imorgon.

Från vår sida har det inte varit ngt krångel. Om vi vill ha nya pantbrev för den borttappade summan så behöver vi bara betala expeditionsavgift för detta, ingen stämpelskatt.

Mäklaren och säljaren kan ha haft mer krångel. Säljaren var bland annat tvungen att bli kund i vår bank för att kunna sätta in pengar på ett låst konto där. Mäklaren kan ha behövt ringa till vår bankkontakt ett par gånger också.

• Gilla
Nellys_husse och 2 till
  • Laddar…
Ja, tilläggas ska väl i sammanhanget att pantbrev om 230kkr inte är det samma som att ha ett kvarvarande lån på 230kkr. Bara för info.

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
SvanteGp
Hej, detta är mitt första inlägg i detta forum så jag försöker hålla tungan rätt i mun nu.
Har liten erfarenhet av ett elektroniskt pantbrev som jag upptäckte några år efter inflyttning. Det tog en del energi att få bort den noteringen på sina olika ställen, vilket mäklaren utförde. Så just de detaljerna vet jag inte så noga hur det gick till.
Men däremot så erfor jag att pantbrevet anger låneutrymmet, och beloppet dess tak. Medan inteckningen/säkerheten är det faktiska beloppet som kan lånas upp till taket (jmfr med talesättet "intecknad till skorstenen" :-). Och det är klart att långivare vill ha korrekta pantbrev med mer eller mindre bättre rätt till ersättning vid pantens eventuella realisering.
Därför tar jag villigt, glatt och gärna över redan betalda pantbrev, men helst inte inteckningar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.