Hej.

Köpte ett hus med tillhörande pantbrev 230.000:-

Vi skrev på pappret med mäklaren o säljaren för ca 3 veckor sedan. Vi har tillträde till huset i Maj.

Pratade med säljaren igår och fick information om att de inte hittar dom fysiska pantbreven och ska döda dessa pantbrev men att hanteringstiden är mellan 6-12 månader.
Säljaren förklarar dock till mig att detta är inget som ska hindra husköpet och att dom ska stå för denna summan.

Jag hänger inte riktigt med på vad detta innebär för mig som husköpare? Hon förklarar att dom ska lägga ut dessa pengar tills man har dödat pantbreven. Vad menar säljaren? Ska säljaren lägga ut 230.000:- till banken? Vad innebär detta för mig?

Har försökt läsa på lantmateriet men förstår inte eller får inte besvarat på mina frågor vad detta innebär för mig som köpare? Just pga det står i kontraktet att det finns pantbrev på 230.000:- m.m.

Önskar lite bollning och tankar från er.
Mvh Kim

Säljaren deponerar summan hos banken som säkerhet. I teorin kan det ju dyka upp ett lån kopplat till pantbrevet. När man annonserat efter denne hypotetiska långivare i post och inrikes tidningar och ingen har hört av sig så dödas pantbrevet och säljaren får tillbaka sina pengar. Det det innebär för dig är att du inte får pantbrevet som du räknat med.

• Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Du behöver söka nytt pantbrev på 230k om du tänkte använda det.
För din del så är de det enda som isåfall kostar.
För säljaren kan någon som ev har detta pantbrev kräva att få 230k. Efter det är dödat så är det.... dött... Dvs värdelöst.

Se till att få med detta i ett tilläggsavtal samt att säljaren skall stå för kostnad för nytt pb på 230.000 kr, det kostar 2% på beloppet plus admin. 375 kr.

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Det innebär också att du (om du behöver låna) drabbas av en extra kostnad.

Nya pantbrev kostar för närvarande 2 procent av pantbrevets belopp (=4600) i stämpelskatt plus en avgift på 375 kronor.

A Alexn72 skrev:
För säljaren kan någon som ev har detta pantbrev kräva att få 230k
Nja ? Mer korrekt är väl : Den som ev. har pantbrevet kommer ju att kräva den nya fastighetsägaren på beloppet, men det är då som de, av säljaren deponerade pengarna, kommer till nytta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det måste inte finnas ett lån på hela pantbrevsbeloppet eller ens ett lån överhuvud taget.
Om det finns ett lån kopplat till pantbrevet kan det vara amorterat, pantbrevet är bara en säkerhet upp till ett maxbelopp och en rangordning inom eventuella andra pantbrev.
Att inneha ett pantbrev betyder inte att man kan begära ett belopp bara sådär.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att förstå förklaringen på det hela.
Nu kommer vi belåna 2 miljoner av banken och vi räknar med att pantbrevet kommer kosta ca 37.000:- ,

Men menar ni att vi behöver bortse från dessa pantbrev som finns redan i huset? Alltså om vi belånar på 2 mille och räknar bort pantbrev, så behöver vi betala 40.000:- ish för nytt pantbrev?

Japp, 2 % på 2 mkr blir det för er = 40 000 kr plus admin 375kr och 1,5% avgift på köpeskillingen + 825 kr för själva lagfartskostnaden.

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, 2 % på 2 mkr blir det för er = 40 000 kr plus admin 375kr och 1,5% avgift på köpeskillingen + 825 kr för själva lagfartskostnaden.
Okej, då förstår jag hur allt ligger till. Säljaren sa över telefonen till mig att dom skulle stå för ev kostnader, då antar jag att hon menar detta extra. Men så länge vi lägger in det på tilläggsavtal som du beskrev så bör det inte vara något större problem för oss.

Tack.

Vad har mäklaren sagt?
Vi hade samma strul med vårt köp och det innebar också att banken inte kunde lägga upp ett nytt bolån alls innan det var ordning på pantbreven.

t4bb3 t4bb3 skrev:
Vad har mäklaren sagt?
Vi hade samma strul med vårt köp och det innebar också att banken inte kunde lägga upp ett nytt bolån alls innan det var ordning på pantbreven.
Vilken bank har ni?
Har inte pratat med banken än om det. Säljaren frågade om mäklaren hade ringt till mig o berättar det. Men det hade mäklaren inte gjort.

t4bb3 t4bb3 skrev:
Vad har mäklaren sagt?
Det är klart att de kan. Möjligen att de räknar i de saknade pantbreven i belåningsgraden så att man inte får fullt bolån.

Apako Apako skrev:
Vilken bank har ni?
Har inte pratat med banken än om det. Säljaren frågade om mäklaren hade ringt till mig o berättar det. Men det hade mäklaren inte gjort.
Handelsbanken. Ni behöver ju få in en skrivelse i avtalet med så det blir rätt mellan er.
Vår bank hjälpte oss oavsett, men det var strul med lånebiten men de löste det åt oss under tiden som sagt.

D Daniel 109 skrev:
Det är klart att de kan. Möjligen att de räknar i de saknade pantbreven i belåningsgraden så att man inte får fullt bolån.
Ja det är klart de kan, men det måste kollas med dem. De la våra "bolån" som blancolån med bolåneränta tills pantbrevet var dödat. För av någon anledning gick det inte lägga som hypotekslån.

• Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
C
t4bb3 t4bb3 skrev:
Vissa banker kräver förstapanten, så japp, det kan säkert bli strul om de är fyrkantiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.