H
hempularen: Fast det är inte ovanligt att taxeringsvärdet ligger under halva marknadsvärdet. Det ger i så fall mindre marginal mot gränsen för ”gåva”.
10 svar · 2,3k läst
undine
undine: [citat] Så tänkte jag med. Förr. Problemet är att folk idag köper hus ändå som om det inte vore friskrivning, så står man där utan. Visst, andra som får eventuella problem med huset sen, inte jag.
70 svar · 18,5k läst
M
Majjonääs: Hej, Vi funderar över att köpa nyproduktion (tomt med småhus) från JM. Är det någon som har köpt nyproducerat småhus från någon av byggjättarna (Skanska, PEAB, JM osv) och vill visa hur köpeavtal och entreprenadavtal kan se ut? Mest nyfiken på hur köpet och entreprenaden kopplas ihop genom köpeavtalet och åtaganden. Maska namn, pers nr, fastighet etc. Evigt tacksam!
0 svar · 1,2k läst
S
Småbruket: Tack båda. kan meddela att det inte blev något köp...dock såldes det innan ordinarie visning för 1,25 miljoner över utgångspris (~22% upp)....härlig marknad just nu :S
3 svar · 3,3k läst
T
turbohead: Avslutande kommentar: I vårt fall fungerade Anticimex-försäkringen bättre än förväntat. Efter formell anmälan från oss som köpare blev vi kontaktade av en besiktningsman, utsedd (och kontrakterad) av Anticimex. Efter besiktning var både vi som köpare och Anticimex, genom sin besiktningsman, helt överens om såväl omfattningen av fel och brister, som nödvändigheten och omfattningen
7 svar · 3,2k läst
M
Max R70: Att det finns pantbrev betyder inte att man får låna. För det krävs sedvanlig kreditprövning.
10 svar · 5,1k läst
P
PW92: Som sagt det verkar väldigt olika från person till person och banker emellan. Vi är i slutskedet nu och medan vi väntar på svar verkar det som att handläggaren vill få det till att vår kontantköpta tomt, som är värd 800k, bara är värd 650.000 om man använder den som insats eftersom vi betalt 150.000 för den. Förstår inte riktigt hur det går ihop. Den är ju redan betald och inte
21 svar · 20,7k läst
M
-MH-: Eftersom medelfelet är så litet på registerkartan och felet på Minkartas flygbilder dessutom är så litet (~2 dm har jag för mig), så skulle jag börja leta där de gula strecken är avbildad på flygbilden. Nu har du litet otur att växtligeheten gör att bilden förskjuts litegran (allt är fotat snett från ovan, jmf husen), men tex övra vänstra hörnet tycker jag borde gå att hittas?
10 svar · 9,6k läst
·
K
knipo: Här hittade jag det! https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-framtidsfullmakter
48 svar · 8,0k läst
H
hilag: Hej, Ursäkta långt inlägg - hoppas att någon orkar läsa. :) Vi tittar på att köpa ett hus från 1910-tal men med senare tillbyggnader 60-tal och tidigt 2000-tal. Det är vårt första hus och i en storstadsregion så prislappen därefter med mycket nervositet som följd. Vi räknar med att behöva lägga en del pengar på huset men skulle vilja vänta 2-3 år innan vi lägger större
0 svar · 788 läst
·
B
Beretic: Jag hade liknande värden i mitt gamla hus också, speciellt efter att jag hivade vedpannan då värmen i källaren försvann då elementen började läcka när bergvärme sedan var installerad.. Bytte ut elementen och satte in en Woods i källaren och nu har jag sämst värden på sommaren med 60-65% RF på sommaren då värmen är avstängd. Odränerad källare med lövtunn platta. Så
1 svar · 901 läst
M
mgranbom: Är stammarna bytta vid ev tidigare renoveringar? Jag har haft två hus från -61 där det gått hål i avloppsstam i gjujärn. Dränering är oftast dålig eller saknas på äldre hus. Hur är källaren uppbyggd? Uppreglade väggar/golv i oisolerad källare är en känd risk. /M
1 svar · 2,3k läst
Huddingebo
Huddingebo: Köpte mitt hus med friskrivning och har nu efter 8år inte upptäckt någonting alvarligt stort och kostsamt som har behövts återgärdas.
6 svar · 4,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag glömde att nämna en sak. Du kan iofs gott spara all kommunikation. Sätter du han på någon spam-lista så går det kanske att typ en gång i månaden eller så, bara kopiera mailen till något ställe, du behöver inte läsa om du inte känner för det. Men såhär är det, en sådan här typ brukar häva ur sig massor som kan bli till hans egen nackdel ifall det skulle bli skarpt läge.
25 svar · 6,7k läst
H
hempularen: Finns ju några tänkbara scenarier. Det kan vara så att "någon", ex. mäklaren själv, köper upp allt billigt. Men i så fall borde objekten komma ut igen till högre pris. Eller så finns det i praktiken inget till salu, utan man vill av någon anledning att det skall se ut att finnas en fungerande marknad. Kanske lättare att sälja andelar i nyproducerade anläggningar, om det ser ut att
3 svar · 4,2k läst
M
-MH-: [citat] Du och alla andra dysterkvistar hade fel. Igen. Vet inte varför folk envisas med att förutspå jorden undergång, är det för att kunna säga "var var det jag sa" om/när det slutligen slår till?
38 svar · 13,1k läst
D
Daccci: Tack för svar! Efter att ha letat hus ett tag nu så har vi upptäckt att majoriteten av alla hus har någon typ av anmärkning. Vi avstod dock på grund av takarbetet, säljaren erkände dessutom att de hade haft ”lite problem” med fukten. Vi har en liten bebis så det kändes inte som ett alternativ! Återigen, tack för alla svar! ☺️
5 svar · 3,5k läst
·
K
kjellinge: [citat] Jag skulle ta en vattenslang och spola av snön på några ställen.
6 svar · 4,3k läst
T
Toogoodtobetrue: [citat] Vi har levt med alla varianter, från separat tvättstuga till tvättmaskinen i köket. Har också haft tvättmaskinen i huvudbadrummet och det har funkat bra. Det här handlar mer om flytt av väggar och vad som blir mest kostnadseffektivt i slutändan. Just nu avvaktar vi, för det kommer dessutom att krävas en RO-anläggning och utrymme för den, så kostnaderna skenar iväg.
6 svar · 6,5k läst
Flyktsoda
Flyktsoda: ;) [citat] det var det jävligaste!
20 svar · 4,4k läst
I
IZETT: Hej! Vi har precis förberett vår försäljning och har ställt oss samma fråga och valde att säljbesiktiga. Huvudsakligen för att dels säkerställa att det inte finns några fel som det är smartare att vi själva åtgärdar innan försäljningen hellre än att hamna i en "prut" diskussion efteråt. Likaså antar vi att spekulanterna på vårt objekt mest sannolikt idag är
20 svar · 4,4k läst
S
Sir Duke: [citat] Då får du vila i att du tog det beslut du tog utifrån vad som verkade vettigt och rätt i den stunden. Kunde du ha tjänat 10 000 till? Kanske. Kunde du ha förlorat 200 000? Kanske. Jag hade betydligt mer ångest och magsår INNAN affären var klar. När det äntligen är sålt vet man ju hur det blir, innan är det en jäkla bergochdalbana...
5 svar · 3,4k läst
A
A-Man_08: [citat] Hemverket är ju också ett alternativ. Kostnad 15 000kr.
203 svar · 101,0k läst
·
H
hempularen: Det normala är att när handpenningen betalats in, efter att det finns ett påskrivet köpeavtal. Så tar mäklaren direkt ut sitt arvode från den inbetalda handpenningen. Resten betalas ut till säljaren så snart som möjligt. OM det finns villkor i köpeavtalet, ex. en besiktningsklausul som ger köparen rätt att häva köpet, så väntar man med utbetalning av handpenning tills alla
10 svar · 1,5k läst
K
Kirre2: [citat] Tack! Dyrt.
52 svar · 18,2k läst
K
52 svar · 18,2k läst
F
Falkberget74: Framtiden ser lysande ut :D!!
6 svar · 1,3k läst
katos
katos: Att man inte kan något som första gångs köpare tycker jag inte man ska vara rädd för. Det kan inte en läkare heller innan han påbörjar sin utbildning. Den stora frågan där man måste vara ärlig mot sig själv är om man vill och orkar lära sig. Ja det kommer ta längre tid än ni tror och förmodligen bli dyrare men har ni inte barn nu och inte ska skaffa närmaste året så är det
26 svar · 4,2k läst
·
S
Screew: [citat] Fixa och fixa vet jag inte. Jag ser egentligen inget superakut utöver en inspektionslucka till vinden. Resten är nog relativt lätt att bilda sig en uppfattning om. Hade jag varit spekulant på huset så hade jag utgått från att vinden är helt körd och lagt ett bud efter det. Eftersom jag inte kan inspirera den så tror jag det värsta...
4 svar · 1,2k läst
·
S
steve5432: Påminner mig om när jag i vårat förra hus skulle kolla på ett gult kabelrör som stack upp utanför garaget ca 2 dm. Det såg ut om om man hade varit duktig och dragit ett gult anläggningsrör från huset till garaget. problemet var att jag fick en 2 dm lång stupp av gult markröri handen. Det som kom upp ur marken och in i garaget var en vanlig EKK. Man hade alltså tagit en stump
7 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.