Hej!
Jag och min man är i husletartagen och har varit en tid. Tyvärr kom ju Coronan och allt blev lite osäkert, samt dyrt... Nu har det kommit ut ett hus vi är intresserade av. Byggt på 30 talet med källare. Finns renoveringsbehov men besiktningen som är gjord tyder inte på några stora skador. Mer kosmetiska problem. Funderar dock över fuktmätningarna i källaren.

Tänker att man får vänta sig viss grad av fukt i en källare av den åldern. Man mätte upp den relativa fukthalten till 85% vid temp 8+ grader. Ingen dålig lukt i källaren ska ha känts av. Jag tänker spontant att det RF-värdet inte säger jättemycket med tanke på hur kallt det var vid mätningen? Den största delen av källaren är oinredd, bara målad. Tvättstugan är kalklad och så finns det något enstaka rum med vad som ser ut som plastmatta och uppreglade väggar (stålbalkar med isolering och sedan gipsskiva). I det rummet mätte man specifikt upp hög RF. Inga fuktskador noterades.

Hur ska man tänka här? RF lär ju sjunka om man sätter på värmen i källaren (avstängd nu då ingen bor i huset för tillfället)? Men hur blir det med den absoluta fukten, under varma månader lär ju den kunna vara hög och ändå ge problem? Huset är dränerat och i samband med det även tilläggsisolerat vid källaren kring år 2000. Med tanke på åldern på huset lär ju en relativt stor del av fukten kunna komma från bottenplattan som lär vara rätt tunn? Då hjälper ju inte en omdränering? Kan man fundera över en avfuktare? Vår förhoppning är att ha ett gästrum samt tvättstugan nere i källaren, kanske någon grövre arbetsyta för snickeri och andra hobbys.

Är helt nybörjare på detta och vill inte göra en dålig affär. Tacksam för input!

Jag hade liknande värden i mitt gamla hus också, speciellt efter att jag hivade vedpannan då värmen i källaren försvann då elementen började läcka när bergvärme sedan var installerad.. Bytte ut elementen och satte in en Woods i källaren och nu har jag sämst värden på sommaren med 60-65% RF på sommaren då värmen är avstängd. Odränerad källare med lövtunn platta. Så sålänge källaren är en grovkällare och ingen boyta så räcker avfuktare och värme långt.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.