Dr Benz
Dr Benz: Att kunna klara de 6-8 procenten har funnits ganska länge nu.. Det som var utmaning för oss var helt sonika att använda en person som icke boende i fastigheten.
33 svar · 16,9k läst
Antonymen
Antonymen: Första kontrollen - objektsbeskrivningen Den första kontrollen du kan göra som husköpare utan att blanda in besiktningsman eller andra experter är att titta på informationen över huset. Det finns mycket att läsa mellan raderna. Lusläs objektsbeskrivningen En objektsbeskrivning är tvunget att finnas enligt lag (Mäklarlagen) och där ska rätt information finnas kring ett hus Typ av hus?
60 svar · 18,0k läst
A
Anders Bosson: Det är Skandiabanken alt sbab som jag har, får nog tänka om vad gäller bank
3 svar · 2,3k läst
F
fsn: [citat] Ja samt oklart.
111 svar · 10,0k läst
F
M
MartinEricsson1: Tack! Då vet jag mer hur vi ska tänka. Hade varit nöjd om den går för utgångspriset och det känns inte värt med risk/rewarden att försöka gå ner ett par procent.
6 svar · 1,3k läst
O
ola840: [citat] Är mycket tveksamt att det skulle finnas någon chans att stämma mäklaren på det. Jag hade ju kunnat hoppa av helt men nu valde jag och säljaren att göra upp så det ligger ju ändå på mig. Och jag är nöjd med summan, var ungefär där jag trodde den skulle sluta innan budgivningen började :)
7 svar · 6,1k läst
H
hempularen: Första frågan är ju om lägenheten finns i Sverige, gäller svensk lag? Vad är grunden för andelarna? Är det i grunden en bostadsrättsförening för själva fastigheten, eller äger andelsägarna faktiskt en del av fastigheten. Om det är en andel i en fastighet, så gäller troligen inga avtal om hembud, de blir ogiltiga. Och ev. kan en delägare kräva att hela fastigheten skall säljas
1 svar · 1,1k läst
D
Danne213: Marknaden rusar överallt. Ska man sitta på läktaren och ge "goda" råd idag så är det 2 saker man inte gör. Köper kåk eller bygger trall. En bubblare är bygga pool. Men! Ska man ha hus på ett specifikt ställe..
113 svar · 27,0k läst
T
Timmerö: [citat] Det hade ju varit ganska fult gjort i så fall :(
48 svar · 17,3k läst
·
F
Felixia: [citat] Okej, skönt att höra!
2 svar · 2,1k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jo, köparen har rätt till listan: "Om ett överlåtelseavtal ingås, ska även den som köpt eller sålt fastigheten få dokumentationen när uppdraget slutförts."
198 svar · 72,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Oklart varför mäklaren befattade sig med denna fråga. Det är inget som ingår i ett mäklaruppdrag. Kanske nån sorts självuppoffrande snällhet?
34 svar · 20,9k läst
J
JDoppingen: Ja, varje låneobjekt har sitt eget amorteringskrav. Om du når 50% på ditt ena boende så får du sluta amortera på den bostaden även om den andra är högre belånad.
3 svar · 1,5k läst
M
Manfreds: Ett litet tillägg, nu drog jag, eventuellt felaktigt, slutsatsen att det är del av fastighet som ska regleras till. Det skulle lika gärna kunna vara en hel fastighet såklart. Då faller inte köpet enbart av anledning att fastighetsbildning inte genomförs.
3 svar · 2,2k läst
T
Toogoodtobetrue: Ni sätter väl ett utgångspris avsett för den ordinarie visningen och är det så att någon vill ge förhandsbud får ni förhandla enskilt med de köparna angånde vilket pris ni är villiga att släppa huset för innan ordinarie visning? Jag har då inte sett någon som lägger ut ett förhandspris som man sedan ändrar till ett ordinariepris.
2 svar · 2,4k läst
C
cpalm: [citat] Det handlar om att om du inte bedöms ha utnyttjat huset som privatbostad (alltså i princip köpt och sålt på spekulation) så gäller inte den reducerade reavinstskatten för bostadsförsäljningar (22%). Då skall man istället betala 27% reavinstskatt, eller i värsta fall bedöms det som näringsverksamhet om det handlar om mer omfattande affärer. Man brukar höra att om du ägt
1 svar · 3,0k läst
O
oddan: [citat] TS kanske får en mailnotifikation?
16 svar · 14,6k läst
L
Lasse Holmström: [citat] Hej, jättesnällt, men jag har hyfsad koll på vad som gäller, utan är endast intresserad av någon som har erfarenhet,
6 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jag blir lite förvirrad av frågan. Det är lite blandning av pantbrev (som reprenterar säkerhet för lån) och själva lånet. När du köper ett hus så tar du alltid över de pantbrev som finns till fastigheten. Oftast löser säljaren de lån som är kopplade till pantbreven vid försäljningen. Förr (80 - 90 talet) var det relativt vanligt att även själva lånen överfördes till
3 svar · 3,0k läst
K
klimt: Detta är en fråga som då och då dyker upp till exempel på detta forum eller på Lawline Det är en bedömningsfråga vad som orsakat skadan. Så här säger lagstiftningen: 1 [bild] 11 § ”Säljaren står faran för att fastigheten av våda skadas eller försämras medan den fortfarande är i säljarens besittning. ” Detta förtydligas av kommentaren till lagstiftningen ”För att
5 svar · 3,2k läst
L
LaT: Kan du ta reda på taxeringsvärdet. Skriv ett brev, förklara varför du/ni vill köpa och säg att ni föreslår taxeringsvärdet som utgångspunkt för en disk om priset.
3 svar · 2,2k läst
Pinut10
Pinut10: Hej, jag och min man kikar på ett hus som vi är väldigt intresserade av men ingen av oss har ägt hus förut så jag tänkte se om några vänliga själar här kan hjälpa oss med lite tips kring vad som behöver/bör renoveras. lite hjälp att bättre förstå besiktningsprotokollet är ju också alltid tacksamt :) här kommer den
0 svar · 1,4k läst
S
Snel77: [citat] Fastighetsskatt för obebyggd tomt är 1% av taxeringsvärdet, dvs 700:- i ditt fall
55 svar · 94,7k läst
·
Bjor
Bjor: [citat] Man kan försöka undvika metoder och material som kan vars farligt om det går. Och byggställning kan vara svårt, men cellplast är lätt. Själv undviker jag cellplast för det är fosil olja det är tilverkad av, inte så miljövänligt material. Jag använder det enbart i undantagsfall när ingen annan bra lösning finns. Byggindustrin bryr sig mer om pengar än miljö, men som
333 svar · 80,8k läst
·
A
Andreas Tibbling: Är på gång att eventuellt köpa hus, så behöver tips på bra besiktningsföretag som gör besiktningar i Västeråstrakten. Finns det några som ens gör jordabalksbesiktningar i detta område? Har försökt söka lite på nätet, men får bara upp överlåtelsebesiktningar. Huset är inte ute på marknaden än, men säljarna har anlitat Svensk Fast och tänker varudeklarera det inför
0 svar · 1,0k läst
A
Axiotrade: [citat] I vårt fall så är det faktiskt inte ett så stort problem då bekant1 & bekant2 är goda vänner och jag tror de ser fram emot att komma nära varandra. Däremot så ställde jag frågan av den anledningen att om detta är emot regler så är det ett problem då en mäklare inte följer sina regler. Då tycker jag att denna mäklaren skall få det berättat för sig att han/hon gjort
35 svar · 14,8k läst
Z
zniff: Jag tycker att du litar bäst på dig själv, och "satsar" lite här: Låt oss säga att allt beror på huruvida du får ett lån eller inte (50-50?). Då har ju ingen att göra med hur du nu spelar i budgivningen, du kommer ju fixa pengarna. Så, säg att lånelöfte finns (om någon frågar) och delta i budgivningen. Skulle du vinna gäller det att ha is i magen och förhala lite där det går.
21 svar · 5,3k läst
G
Gurrakrog: Blir ju lite bökigt ;) Men ähh fråga någon beläst människa, typ präst, släktforskare eller dylikt som borde ha erfarenheten av stilen eller bibliotekarie, de borde ha kunskapen :)
6 svar · 1,4k läst
R
raderat: Någon gång ska jag starta en egen tråd om detta men herregud, är det inte sorgligt vilket uselt jobb besiktningsmännen gör? Protokollet säger som vanligt absolut ingenting. Bara en massa allmänna standardformuleringar och friskrivningar för att slippa ansvar. Om sparksockeln är fuktskadad, ja men ta bort den förbannade sockeln då och lys lite med ficklampan för att se om det är
7 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.