Jag lyssnade på P1 i slutet av förra veckan där de tog upp just ämnet framtidsfullmakt i ett inslag. Det kan ha varit i programmet ”Plånboken”.
Det framgick att framtidsfullmakter ofta är ett problem för de som skall nyttja fullmakten. Bankerna godtar inte alltid dem av olika anledningar. Verkar vara ett utbrett problem.
Går säkert att lyssna på programmet i efterhand. Klart värt att lyssna på.

K knipo skrev:
Jag lyssnade på P1 i slutet av förra veckan där de tog upp just ämnet framtidsfullmakt i ett inslag. Det kan ha varit i programmet ”Plånboken”.
Det framgick att framtidsfullmakter ofta är ett problem för de som skall nyttja fullmakten. Bankerna godtar inte alltid dem av olika anledningar. Verkar vara ett utbrett problem.
Går säkert att lyssna på programmet i efterhand. Klart värt att lyssna på.
Tolkade reportaget så att fullmakten ska uppvisas på bankkontor vid varje transaktion etc. Den är ej möjlig att använda vid bankärenden via internetbank/bank-ID.

Men inte alla banker godtog den om man inte använt deras egna formulär mm.
Nu lyssnade jag bara lite halvt om halvt, men det lilla jag hörde var att det var inte helt problemfritt.
Det var även en kvinna med i reportaget som på något sätt engagerat sig i ämnet. Minns inte hur, om hon skrivit en bok eller nåt, men hon var kritisk.

Nåja, det var en parentes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.