Gåvoskatt är borta i Sverige sedan många år.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Behåller lånet men ger dig huset? Vad skall hon ha för säkerhet för lånet?

Gåvoskatt är avskaffat sedan länge.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju lite för bra för att vara sant. Ska alltså din mamma ha kvar ett lån på nästan 3 Mkr utan säkerhet? Det låter ju närmast extremt.
 
Hej
Aså min mamma vill ge bort huset som en gåva och att ja tar över lånet men pratade med banken angående det och han sa att att min mamma skulle va tvungen och betala någon slags stämpelskatt på 1,5% , men han skulle kolla med någon jurist.
 
K Kane skrev:
Gåvoskatt är borta i Sverige sedan många år.
K Kane skrev:
Gåvoskatt är borta i Sverige sedan många år.

Hej
Tänkte mest på stämpelskatten som min bankman snackade om
 

Bästa svaret

Om du får ett hus med ett lån som du tar över. Då har du köpt huset för den summan.
Men om du betalar så liten andel av värdet. Så räknas det ändå som gåva.
Gränsen ligger ( tror jag) vid taxeringsvärdet. Betalar du mindre än det så anses det vara en gåva.
OM det räknas som gåva så påverkar det på två sätt. Dels slipper du avgiften för lagfart (stämpelskatt), blir då bara en administrativ avgift på ca 1000 kr. Dels slipper ”givaren” att betala reavinstskatt för försäljningen (22% av skillnaden mellan ursprungligt inköpspris och försäljningssumma). I gengäld får du betala skatten när du en dag säljer.
 
  • Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du får ett hus med ett lån som du tar över. Då har du köpt huset för den summan.
Men om du betalar så liten andel av värdet. Så räknas det ändå som gåva.
Gränsen ligger ( tror jag) vid taxeringsvärdet. Betalar du mindre än det så anses det vara en gåva.
OM det räknas som gåva så påverkar det på två sätt. Dels slipper du avgiften för lagfart (stämpelskatt), blir då bara en administrativ avgift på ca 1000 kr. Dels slipper ”givaren” att betala reavinstskatt för försäljningen (22% av skillnaden mellan ursprungligt inköpspris och försäljningssumma). I gengäld får du betala skatten när du en dag säljer.

Okey tack så mycket för infon!
Trevlig kväll!
 
Gränsen är 85 % av taxeringsvärdet. Om vi antar att taxeringsvärdet är 75 % av marknadsvärdet (vilket det teoretiskt ”ska” vara, ofta är det lägre) blir gränsen 0,85*0,75*6 miljoner=3,825 miljoner. Nästan en miljon mer än vad lånet är på alltså. Så det finns en rätt liten risk att du* hamnar över gränsen.

*Ja, du, inte din mamma. Skatten hamnar lagligen i så fall på dig om den ska betalas. För att inte tala om moraliskt. :)
 
Okej tack för svar! Då vet jag, jag får la se va banken säger i veckan :)
 
Fast det är inte ovanligt att taxeringsvärdet ligger under halva marknadsvärdet. Det ger i så fall mindre marginal mot gränsen för ”gåva”.
 
  • Gilla
Spartans och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.