Hej!

Jag och sambon är nya på allt vad köpa hus innebär. Vi bor visserligen i ett nu men detta är nyproduktion och därmed gjordes ingen besiktning. Nu till saken, vi vill flytta till större och vi har kollat på en rad olika hus. Varje besiktningsprotokoll har gjort mig skeptisk, jag har dock insett att vissa problem är ”vanliga” i vissa typer av hus och betyder per automatik inte att något är fel/bristfälligt.

Nu har vi fastnat för ett hus och mäklaren skickade idag besiktningsprotokollet, se urklipp nedan.

Hur ”illa” är detta egentligen och vad kan vi förvänta oss? Vet att det är svårt att säga men hur höga kostnader bör man räkna med på ett ungefär? Det rör sig om ett radhus om 113kvm, 3 våningar, 4 sovrum varav ett loftrum.

• Besiktningsprotokoll för ett radhus med kryss i kolumner och anteckningar om byggnadsdelars tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag reagerar på två saker. Det är dels grundplattan. Huset är av en ålder (om det är lika gammalt som taket) när man hade enorma problem med fukt och mögel i hus med denna konstruktion. Dock har inte alla hus drabbats, de flesta drabbade är troligen åtgärdade idag. Men det finns hus från den här tiden som i princip fick brännas.

Du måste få en ordentlig besiktning av grundplattan. Man tar då borrprov på syllarna (med säljarens godkännande). Mäter fukt. Och du skall vara väldigt uppmärksam på konstiga lukter om du går in i ett hus från 70 talet. OM det finns fuktproblem, så riskerar man framförallt hälsoproblem, men det blir väldigt omfattande reparationer. I princip lyfter man huset, och byter ut nedre delen av alla väggar, ev. får man riva upp alla golv. I extremfall måste även all isolering i väggarna bytas ut, altså total rivning invändigt.

Den andra saken gäller taket. Med den åldern bör du ha marginal i budgeten för att genomföra ett takbyte. Det kan bli akut om en vecka, eller om 10 år. Men man får betrakta varje extra år som en bonus. Kolla runt lite vad det handlar om för pengar. Kostnaden kan variera från 100 000 och uppåt 3 - 400 000, beroende på storlek, och ev. svårigheter med mycket plåtdetaljer osv.

Sedan låter det som badrummet också sjunger på sista versen. Samma sak där, det kan fungera i 10 år till, eller till dagen efter inflyttning. Kostnad, typ 150 000 och uppåt.

Men grunden är den största risken som jag ser det.

• Gilla
finlirarn
  • Laddar…
Håller generellt med ovanstående, hempularen.
Räkna med i kalkylen takbyte ganska omgående. Badrum vill ni nog fixa till ändå om det är 25 år?

Jag bor själv i ett 70-talshus med oisolerad bottenplatta. Sutteräng. FTX-ventilation.
Undersök hur gammal fläktenheten är. Är den servad enligt schema? Förmodligen inte. Räkna med 40-70.000 för åtgärd.

Vi har ordentlig utskjutande takfot runt hela huset samt balkong runt halva huset.
Marken består av berg som sluttar mer eller mindre från huset och ovanpå det bergkross på baksidan med topplager av sand. I övrigt sand runtom. Dagvattenledningarna var det fuskat med. Stuprännorna var blindgångare rätt ned i marken intill grunden. Det har vi åtgärdat.

Trots allt regnvatten från stort tak på västkusten intill grunden i över 40 år har det inte varit några fuktproblem att tala om. Man måste kolla på helheten och inte bara hänga upp sig på att det anses vara en riskkonstruktion.

Kostnader hänger väldigt mycket på vad ni klarar att göra själv. Stora pengar finns att spara på att lägga om taket själv, fixa en stenkista till kondensvatten för värmepupmpen mm. Badrum däremot bör hanteras av proffs, annars blir försäkringsbolaget inte så glada.
Tre varningstrianglar:
Den där nockvinden som inte går att inspektera, samtidigt som taket definitivt nått sin livslängd, kan vara en jobbig överraskning. Hoppas det fuktspärrades korrekt så inte allt kondenserar nånstans mellan det du ser och ovansidan taket. Räkna med att riva upp takbeläggning och och kolla så snart det går.
Det står en värmepump på utsidan som släpper kondensvattnet rakt ner nära grunden istället för att ha det avlett till en stenkista eller avlopp. Har gjort så sedan den var ny, vilket betyder rätt många kubik rakt ner i marken vid huset, rakt under sulan.
Badrummen har nått livslängd och behöver renoveras innan det uppstår fuktskador. Jättedyrt. De verkar dessutom byggda när det användes asbest. Framgår inte om det är så i ditt fall. Jag skulle kolla (man skickar in prov, kostar någon tusenlapp) och sedan laga efter läge.
Ventilationen skulle jag inte oroa mig för så länge fönstren går att öppna.

Alla hus har brister.......
Om det är ett radhus borde det finnas info att tillgå om ev fuktproblematik från tidigare försäljningar/grannar/byggnadsbeskrivning är.
Fördel dock om ni har några hundratusen till renoveringar kommande fem år, tänker badrum och tak framförallt.

Tack för svar!

Efter att ha letat hus ett tag nu så har vi upptäckt att majoriteten av alla hus har någon typ av anmärkning. Vi avstod dock på grund av takarbetet, säljaren erkände dessutom att de hade haft ”lite problem” med fukten. Vi har en liten bebis så det kändes inte som ett alternativ!
Återigen, tack för alla svar! ☺️

• Gilla
OlssonX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.